Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Vad är egentligen mest "odemokratiskt"?

Nåja, Aftonbladet har klippt uttalandet ur sitt sammanhang: www.unt.se/uppland/uppsala/gamov-sd-vi-ska-oka-annu-mer-3531077.aspx

Eftersom Gamov i samma andetag talar om att han hoppas att (sd) skall få 30% kan det knappast tolkas bokstavligt att de andra partierna skall försvinna, även i hans önskedröm går 70% av rösterna till andra partier.

Alla partier vill normalt sett få inflytande för sina idéer. Däremot finner jag det mer demokratiskt om man kommer överens i en majoritet i riksdagen än att man kommer överens om att en minoritet skall få styra.

Bevisligen var det ju inte politiskt självmord för de rödgröna att samarbeta med (sd) om att bryta ut en del av budgeten 2013 och därmed bryta riksdagspraxis, samma praxis som man nu klagar på att (sd) bröt emot när de röstade för Alliansens budget.

Det finns två bra, demokratiska lösningar som man helt har ignorerat: Antingen kommer Alliansen överens med (s) - (m) står närmare (s) än vad (c) och (fp) gör - eller så talar man med (sd) utan att nödvändigtvis ingå något formellt samarbete med dem. Om de rödgröna kan betrakta (v) som en rumsren samtalspartner borde (sd) också kunna vara det. Eller ingen, men att behandla (v) och (sd) olika är totalt ologiskt.

• Mentat
    Lady Godiva skrev 2014-12-30 09:42:42 följande:
    Jaha ja. Men det ena utesluter väl inte det andra, Gamov menar kanske 30% nu men SD är ju övertygade om att de en dag inom en snar framtid ska få minst 50%.Eller i alla fall deras skräniga väljare på Flashback. Brukar du vara inne där, förresten?

Självklart vill alla partier ha inflytande för sina idéer, det är ju det det hela går ut på. Men SD och dess väljare har ju fått för sig att sitter man i riksdagen har man rätt till inflytande och man har rätt till samarbete - och så fungerar det ju inte riktigt. Robert Aschberg skrev väldigt bra om det nyligen, du kanske har läst det men jag länkar: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/robertaschberg/article19970304.ab

Visst kunde man ha kommit överens om bättre lösningar. Jag har röstat på S sedan jag blev röstberättigad, och borde ju inte gilla M något vidare, men jag tycker absolut att ett samarbete mellan S och M hade varit intressant. Men det hade väl varit politiskt självmord om något, herregud, gamla S- och M-väljare skulle väl kvävas av julilska.

Vi får väl se hur det blir, jag tycker det är bra att det inte blev något extra val. Vi hade "supervalår" förra året, jag tror alla partier är glada att slippa dra igång ännu en valrörelse. Ja, utom SD, då.

Jag vet inte om jag tycker det är så ologiskt att behandla V och SD olika. Det är inte länge sedan SD var BSS och hade skojfriska tankar om vit makt o s v. Deras företrädare ertappas fortfarande med hakkorsbindlar och med att hysa synnerligen rasistiska/nazistiska åsikter, jag har inte hört talas om att V fortfarande tycker Stalin var en härlig snubbe. Skulle sådana saker komma fram skulle jag hålla med dig dock. Då skulle jag inte gilla att man samarbetade med vare sig SD eller V.

Men det är trevligt att kunna resonera trots lite olika åsikter!
    Nej, jag häckar inte på Flashback. Det finns skräniga (sd)-supporters här så det räcker. Jag tycker bara att Aftonbladet läser hans kommentar som F-n läser Bibeln.

Jag hade inte läst Aschbergs krönika men jag tycker att den haltar litet. Nej, givetvis kan inte ett parti med 12-13% diktera något för riksdagen. Men de övriga exemplen han tar upp handlar ändå om partier som fick vara med i diskussionerna och påverka i någon mån även om det inte var så väldigt mycket.

Visst är det relativt nyligen som (sd) var BSS, men min poäng med att de och (v) borde behandlas lika är att vid samma tid hette nuvarande (v) (vpk) och stödde uttryckligen folkmordsideologin kommunismen. Ändå betraktades de som ett rumsrent parti vad gällde diskussioner i riksdagen om än inte i utrikesutskottet där de inte släpptes in förrän på 2000-talet.

Likheten mellan (v) och (sd) ligger just i tidsperspektivet: Det är under samma tid som de har försökt fjärma sig från sina odemokratiska förflutna och bägge partiledarna gick med i sina partier när de var uttalat odemokratiska. Jag kan hävda att (v) fortfarande är det med referens till deras partiprogram.

Att vi hör mycket mer om (sd)-företrädares blamager vill jag påstå beror på att de granskas mycket hårdare. Inte har någon grävt i Disqus-kommentarer för att se om någon inom (v) stöder AFA och/eller Revolutionära Fronten heller för att bara ta ett exempel i en lång rad? Just granskningstrycket kan ju ha fått (sd) att slipa mer på sina formuleringar i partiprogrammet än vad (v) har behövt göra så de kan säkert vara lika goda kålsupare egentligen även om jag tycker att (v):s är mer uttalat antidemokratiskt. Men att betrakta (v) som ett anständigt parti och samtidigt säga att (sd) är fasansfulla går inte ihop med mindre än att man åtminstone till viss del sympatiserar med (v) och/eller är inkonsekvent.
  • Mentat
    Lady Godiva skrev 2014-12-30 16:04:07 följande:
    Ja, det finns absolut tillräckligt många sd:are här. Men Flashback har ju mängder av annat att erbjuda också, så jag är inte där enbart för att försöka diskutera politik med sd:are. Flashback är på många sätt "mognare" än Familjeliv, och det är betydligt mer högt i tak där så det är kul att hänga där också, tycker jag.

Poängen Aschberg vill ha fram är ju just det du säger, att man inte kan kräva inflytande för att man sitter i riksdagen, samt att det kvittar om man är Sveriges tredje största parti om de övriga partierna inte vill samarbeta med en. Man kan inte tvinga de andra de andra partierna att samarbeta för det vore ju lite odemokratiskt. Men när det är till SD:s fördel struntar de nog i det.

Nu är det ju då att väldigt många svenskar fortfarande anser att SD är ett rasistiskt parti, och de övriga partierna har sagt att de absolut inte kommer samarbeta med SD. Det är det väljarna har tagit fasta på, och jag tror inte de blir över hövan glada om Alliansen eller S+Mp bryter det löftet.

Inkonsekvent eller inte, V ses som ett mer "rumsrent" parti och det kan ju bero på, exempelvis, att höga företrädare inte kubbar omkring med aluminiumrör på stan, upplyser invandrare om att Sverige inte är "deras" land, kallar tjejer för "små horor" och fnissar om att man ska vara ögontjänare åt polisen. Dessutom kommer det ständigt grodor från partiföreträdarna för SD ute i landet. Man kan tycka att de är under lupp men om de hela tiden försäkrar att de inte längre är rasistiska och samtidigt poppar ur sig rasistiska uttalanden till höger och vänster tycker åtminstone jag att man ska uppmärksamma det. Det är väl viktigt att väljarna får veta om ett parti hycklar, oavsett vilket parti det rör sig om? Skulle S börja komma med uttalanden som tyder på att man lagt sig till med Moderaternas ideologi skulle det uppmärksammas lika mycket. Om inte mer...

SD kan nog bli mer rumsrent men då får man kanske göra sig av med många av de höga företrädare man har nu, Söder och Ekeroth exempelvis Men det är förstås bara vad jag tror. Och så får man naturligtvis prata om lite annat än invandringen, prata om att vissa inte är svenskar o s v. SD har många bra punkter i sitt partiprogram, men när de fick möjligheten att rösta för te x sänkt skatt för gamla gjorde man inte det. Jag tycker de öser ur sig vackra ord om annat än invandringen, men när det kommer till kritan struntar de i allt och bara prata invandring. De vackra orden är just vackra ord och inget annat.

Usch så jag pladdrar. Jag är lite virrig, jag har inte sovit på två dygn så jag har lite svårt att uttrycka mig skärpt men jag hoppas du hänger med i mitt vimsande.
    Jag skulle nog påstå att de viktigaste skälen till att (v) betraktas som rumsrent trots sitt antidemokratiska, kommunistiska, förflutna är två:
    1) Vi är vana vid att ha dem i riksdagen. (sd) är nya.
    2) Journalistkåren är kraftigt vänstervriden och har mycket större sympati för (v) än för (sd) och granskar inte (v) på långa vägar lika kritiskt.

So mjag har förklarat anser jag att de principiellt sett har en mycket likartad historia och borde behandkas på samma sätt. Jag är fullt medveten om att det inte är så.
  • Mentat
    ölburk2 skrev 2015-01-02 12:08:29 följande:

Den väldigt enkla sanningen är, att det går inte att fatta en "Decemberuppgörelse" utan att en majoritet finns.
    Vad SD påstår är som vanligt bara lögner å trams, faktum är att det är SD själva som tvingat fram en "Decemberuppgörelse" när dom bröt mot den praxis som gällt så länge jag kan minnas, d.v.s att Sverige haft en massa minoritetsregeringar å som alltid fått igenom sina budgetar..
    Kan f.ö inte komma på när Sverige senast hade en majoritetsregering, det har alltid varit nån form av partikoalition mellan höger/vänster/mitt..

En koalition kan utgöra en majoritet, senast det hände var 2006-10.
    Att ett parti har ensam majoritet är något helt annat. Senast det hände var 1968-70 då (s) hade egen majoritet i 2:a kammaren
  • Mentat
    themia skrev 2015-01-02 16:42:02 följande:
    Att SD är helt ointresserad av ekonomisk politik, bevisade de genom att inte rösta på sin egen budget.
    Den enda slutsats man kan dra av det är att det enbart gäller makt, makt utan ansvar.
    Ett sådant parti har inte i Sveriges parlament att göra.
    I så fall är alltså (s)-(v)-(mp) också, enligt dig, helt ointresserade av ekonomisk politik? De röstade nämligen på (sd):s budget i Region Skåne.
  • Mentat
    themia skrev 2015-01-05 11:44:25 följande:
    Som aktiv medlem i miljöpartiet sedan 80-talet så anser jag mig veta lite bättre än du om partiets mål och medel.

Att MP var vågmästare stämmer inte eftersom SD alltid röstade med Alliansen i viktiga frågor.

Öppna gränser har alltid gynnat ett lands sociala och ekonomiska utveckling.
    Att isolera sig som etnisk grupp leder till stagnation.
    Visst inte, (sd) röstade med Alliansen i 60% av omröstningarna i riksdagen 2009/10 - 2012/13. (s) gjorde det i 44% av fallen.

Att (sd) alltid skulle ha stött Alliansen är en vandringsmyt, ivrigt spridd av vänsteranhängare, men den har inte stöd i fakta.
  • Mentat
    themia skrev 2015-01-05 11:38:32 följande:
    Tack för källan!
    Personligen ogillar jag starkt denna typ av taktiskt röstande, och jag kan inte försvara mina skånska partikamrater.
    Jag är glad att MP inte gjorde så i riksdagen.
    Då kan vi alltså vara överens om att ditt uttalande om (sd) i inlägg #15, "Att SD är helt ointresserad av ekonomisk politik, bevisade de genom att inte rösta på sin egen budget. Den enda slutsats man kan dra av det är att det enbart gäller makt, makt utan ansvar. Ett sådant parti har inte i Sveriges parlament att göra. " i så fall i exakt lika hög grad är tillämpligt på de rödgröna i region Skåne?
  • Mentat
    themia skrev 2015-01-05 15:19:41 följande:
    Det är en alltför långtgående slutsats. SD har mycket kvar att bevisa innan de kan kalla sig ett part som tar ansvar.
    Svagt! Din logik gäller alltså för ett parti men inte för andra partier, vilka du sympatiserar mer med, som gör exakt likadant!

Det är inte logik och inte heller några principer. Det är bara ett sätt att säga att du ogillar vissa partier och gillar andra - utan argument. Ditt argument har visat sig vara noll och intet värt.
  • Mentat
    themia skrev 2015-01-05 18:27:29 följande:
    Que?
    Jag har tydligt skrivit vad jag står för när det gäller taktikröstning i riksdag eller fullmäktige. Du kan inte ha missat det.

Att MP i Skåne har taktikröstat på samma sätt som SD gjorde i Riksdagen, gör inte att du kan göra några andra tolkningar om eventuella likheter partierna emellan.
    SD står så långt från MP i många frågor som det över huvud taget är möjligt.
    Det har jag inte gjort heller. Däremot hade jag (något naivt) förväntat mig att du skulle fördöma samtliga partiers _handlande_ i det här fallet lika mycket, alldeles oavsett vad du har för inställning till partiernas politik. Det klarade du inte.

Jag har aldrig påstått att (mp) och (sd) har några likheter politiskt sett, det var inte det saken gällde. Läs om ditt inlägg #15 och applicera det på (s)-(mp)-(v), det var vad saken gällde!
Svar på tråden Vad är egentligen mest "odemokratiskt"?