Inlägg från: themia |Visa alla inlägg
  • themia

Vad är egentligen mest "odemokratiskt"?

Molle1981 skrev 2015-01-01 02:54:34 följande:
    Kan bara hålla med.

Att ingå en pakt där oppositionen är beträdd att kapitulera hänsynslöst bara för att man inte vågar ta i SD med tång är bara löjligt.

Är man i minoritet kan man inte få gratismajoritet, det är något man måste förhandla fram i riksdagen genom att prata ihop sig med andra partier om olika frågor och där är det faktiskt så att SD har 13% av folkets röster, inget man kan blunda för.

SD har inte heller som mål att fälla varje budget, men de kommer att rösta för det minnst skadliga för Sverige. Och vill ha gehör för sin politk, precis som alla andra. Och att vi ska försöka hitta åtgärder för att begränsa vår extrema invandrapolik, kan inte vara så svårt!
    SD:s reservordförande har tydligt deklarerat att de kommer att fälla varje budget som inte SD får ha inflytande över.

Budskapet är solklart.
    Demokrati för SD är enbart ett sätt att komma till makt, inget som är viktigt i grunden.
  • themia
    Molle1981 skrev 2015-01-02 11:55:28 följande:
    Med inflytande menas att regeringen är villig att diskutera med även dem, inte att dem ska bestämma hela budgeten, det är så det är när man inte har folkets majoritet, man får förhandla fram sin politik genom att förhandla och kompromissa. Och det ända lilla krav SD hade vid budgetomröstningarna var att regeringen inte skulle öka på massinvandringen ytterligare, vilket de inte ville lyssna på.
    Att SD är helt ointresserad av ekonomisk politik, bevisade de genom att inte rösta på sin egen budget.
    Den enda slutsats man kan dra av det är att det enbart gäller makt, makt utan ansvar.
    Ett sådant parti har inte i Sveriges parlament att göra.
  • themia
    Mentat skrev 2015-01-02 16:51:08 följande:
    I så fall är alltså (s)-(v)-(mp) också, enligt dig, helt ointresserade av ekonomisk politik? De röstade nämligen på (sd):s budget i Region Skåne.
    Källa tack!
  • themia
    Molle1981 skrev 2015-01-04 00:56:50 följande:
    De röstade först på sin egna och för Sverige bästa budget, men när den röstades ned så röstade de på alliansens budget som var det minst sämsta alternativet och ett väldigt bra försök att iallafall bli av med mp i regeringen, som vore en väldigt positiv sak bara i sig.

Om du har missat det hittills och svalt medias och de etablerade partiernas floskler, så är SDs politik det ända som kan rädda Sverige från en framtida kollaps. Om sverige fortsätter med den destruktiva linjen som körs nu!
    Att SD röstade taktiskt för att bli av med huvudfiende MP, visar inte på något intresse för landets ekonomi.
    F.ö. är min åsikt att MP:s politik är den enda hållbara för världen i ett längre perspektiv.
    SD:s idéer om stängda gränser a la NordKorea är politik för framtida fattigdom.
  • themia
    Mentat skrev 2015-01-05 07:55:07 följande:
    Inget problem: www.svd.se/nyheter/inrikes/rodgrona-i-skane-rostade-pa-sd-budget_4176025.svd

De rödgröna röstade på (sd):s budget för att uppnå ett taktiskt mål, i en omröstning där de inte kunde rösta på sin egen budget. Det är exakt det (sd) gjorde i riksdagen. De enda som verkar hålla på normal praxis synes mig vara Alliansen.
    Tack för källan!
    Personligen ogillar jag starkt denna typ av taktiskt röstande, och jag kan inte försvara mina skånska partikamrater.
    Jag är glad att MP inte gjorde så i riksdagen.
  • themia
    Molle1981 skrev 2015-01-04 23:06:37 följande:
    Du vet väl att Mp inte är ett miljöparti längre, fria gränser och fri rörlighet var något de själva var starkt emot på 90-talet, då det bidrar till mer miljöförstöring då folk ska flytta runt till andra länder. Men det visste du väl inte.

Miljöpartiet har även varit vågmästare i 4 år och fick inte igenom en ända miljöfråga, alla saker de kämpade för och fick igenom var en mkt generösare invandrarpolitik som snart får hela asylsystemet och många övriga välfärdssystem att kollapsa.

Förväntar mig dock inte att du ska förstå eller hålla med om detta, då du som många andra troligen har dragits med i medias och de etablerade partiernas propaganda, att dagens invandring är en ända vinstaffär för Sverige. Vilket nu allt fler har börjat upptäcka att så verkligen är fallet.
    Som aktiv medlem i miljöpartiet sedan 80-talet så anser jag mig veta lite bättre än du om partiets mål och medel.

Att MP var vågmästare stämmer inte eftersom SD alltid röstade med Alliansen i viktiga frågor.

Öppna gränser har alltid gynnat ett lands sociala och ekonomiska utveckling.
    Att isolera sig som etnisk grupp leder till stagnation.
  • themia
    Mentat skrev 2015-01-05 11:57:13 följande:
    Då kan vi alltså vara överens om att ditt uttalande om (sd) i inlägg #15, "Att SD är helt ointresserad av ekonomisk politik, bevisade de genom att inte rösta på sin egen budget. Den enda slutsats man kan dra av det är att det enbart gäller makt, makt utan ansvar. Ett sådant parti har inte i Sveriges parlament att göra. " i så fall i exakt lika hög grad är tillämpligt på de rödgröna i region Skåne?
    Det är en alltför långtgående slutsats. SD har mycket kvar att bevisa innan de kan kalla sig ett part som tar ansvar.
  • themia
    Mentat skrev 2015-01-05 16:16:09 följande:
    Svagt! Din logik gäller alltså för ett parti men inte för andra partier, vilka du sympatiserar mer med, som gör exakt likadant!

Det är inte logik och inte heller några principer. Det är bara ett sätt att säga att du ogillar vissa partier och gillar andra - utan argument. Ditt argument har visat sig vara noll och intet värt.
    Que?
    Jag har tydligt skrivit vad jag står för när det gäller taktikröstning i riksdag eller fullmäktige. Du kan inte ha missat det.

Att MP i Skåne har taktikröstat på samma sätt som SD gjorde i Riksdagen, gör inte att du kan göra några andra tolkningar om eventuella likheter partierna emellan.
    SD står så långt från MP i många frågor som det över huvud taget är möjligt.
  • themia
    Molle1981 skrev 2015-01-05 16:43:24 följande:
    Det verkar inte som du har det, även om du varit medlem.

Ett öppet land innebär inte att vi ska ha en okontrollerad massinvandring utan några krav på dem som vill komma hit. Men det är inte det som är huvudproblemet, utan det är hur media och våra etablerade politiker förvränger sanningen och inte offentliggör de obekväma fakta som de ständigt gör allt för att dölja.

Ett land blir heller inte stagnerat pga att de inte har öppna gränser, då skulle de flesta länder vara det, då det inte är många som har öppna gränser idag. Skulle du trots allt hävda detta, så får du gärna redovisa en källa på det, utöver att det var någon inom Mp som sagt det till dig ;)
    1/ Kom igen!

2/ Håller med om det.

3/ Vad som menas med "öppna gränser" är forum för olika tolkningar, och SD har inte särskilt tydligt redovisat sina. Vissa inom SD verkar mena att vi kan ha en måttlig reglerad invandring; andra verkar anse att måttet är rågat och att ingen invandring ska tillåtas öht; åter andra vill enbart stoppa invandring från MENA-länderna.

MP:s inställning är vi är skyldiga att ta emot folk med skyddsbehov, och ge dem en fristad.
    Dessutom är min personliga uppfattning att Sverige skulle må bra med en betydligt större befolkning.
  • themia
    Mentat skrev 2015-01-05 20:31:07 följande:
    Det har jag inte gjort heller. Däremot hade jag (något naivt) förväntat mig att du skulle fördöma samtliga partiers _handlande_ i det här fallet lika mycket, alldeles oavsett vad du har för inställning till partiernas politik. Det klarade du inte.

Jag har aldrig påstått att (mp) och (sd) har några likheter politiskt sett, det var inte det saken gällde. Läs om ditt inlägg #15 och applicera det på (s)-(mp)-(v), det var vad saken gällde!
    Jag skrev att jag stark ogillar den sortens taktikröstning - det gäller förstås alla partier.

Region Skåne är inte Riksdagen, så det föreligger en viss skillnad.
Svar på tråden Vad är egentligen mest "odemokratiskt"?