• rosali84

BF september 2015!

Allt såg bra ut på RUL!! Bebis ville inte helt och hållet samarbeta och det var nära att vi fick en ny tid för att försöka igen, men till slut fick BM till det ändå efter en väldig massa buffande på magen.

• rosali84
    Oroliga själen skrev 2015-04-08 16:07:37 följande:

Vad säger ni här? Har fått feber och halsont. Tempar drygt 37,5 (är lågtempare). Febernedsättande eller ej och i så fall när? Någon som varit febersjuk och pratat med bm eller liknande om detta? Hittar en del info om att feber inte är bra för bebis men hur ska man veta när febern är "för" hög?

Inom sjukvården räknas inte under 38,0 som feber (oavsett vad man har för temp i vanliga fall). Sen kan det ju absolut vara ett tecken på att något är på gång i kroppen, men skulle absolut inte oroa mig över 37,5. Dessutom så stiger ju tempen i kroppen normalt ca 0,5 grad när man är gravid.

Jag hade feber (38,9) för några veckor sen. Tog då alvedon för att jag blev så otroligt påverkad av det. Tar även Alvedon mot huvudvärk emellanåt. Så vill du ta så gör du det, men för kroppens och bebisens skull är det varken något som behövs eller något som är skadligt. Du får känna efter själv hur du mår.
  • rosali84

Min dotter var 16 mån när hon skolades in (2,5 år idag). Det gick hur bra som helst och hon har älskat att vara där ända från början. Tror oxå att det är olika för alla barn. Vissa är mogna för det tidigt, andra inte. Om det går kommer vi försöka skola in det kommande syskonet vid ung samma ålder.

• rosali84

Vill oxå ha några namnförslag klara tills bebisen kommer. Förra gången skrev jag och sambon varsin lista med namn och jämförde först på BB. Visade sig att vi hade 2 namn gemensamt och då blev det att välja mellan dem. Hoppas att det går lika smidigt denna gång. Men det känns nästan svårare nu. Vill gärna att det ska passa ihop med storasysters namn oxå.

Tar tacksamt emot förslag (både pojk- och flicknamn) som passar ihop med LIVIA :)

• rosali84

Har oxå börjar med Laktulos nu. Magen har krånglat ända sen förra grav och nu med järntabletter blir det ju inte direkt bättre. Tar oxå Niferex "bara" varannan dag denna gången, men det hjälper föga. Hoppas på Laktulosen nu :)

• rosali84
    Sopp skrev 2015-04-20 08:39:44 följande:

Ni som har problem med förstoppning; har ni provat byta järntabletter? Förra grav tog jag niferex och det blevTOTALstopp, kunde inte äta på en vecka. Sen bytte jag på inrådan av BM till duroferon och då blev det mycket bättre!

Jag blir mycket värre av Duroferon än Niferex.
  • rosali84
    Sopp skrev 2015-04-20 13:00:42 följande:
    Ja precis, alla reagerar ju olika på olika "mediciner"! Menade bara att det kan vara värt ett försök om det ena ger oönskad effekt
    Absolut är det så! Men tråkigt när man redan har den som brukar vara mildast för magen och det inte hjälper. Men jag har ju som sagt haft problem med detta enda sedan förra graviditeten oxå, så det krävs inte mycket för att min mage ska reagera längre. När jag lämnade blod (innan båda grav) åt jag Duroferon utan problem, men nu blir det tvärstopp av dem. Med Niferex blir det iaf inte stopp, men fortfarande trögt. Är livrädd för att få en rejäl förstoppning som jag fick efter förlossningen sist. Hade så fruktansvärt jobbigt i flera veckor att det är nästan det enda jag kommer ihåg från första tiden med min dotter :(
  • rosali84
    karro 2014 skrev 2015-04-20 20:29:55 följande:

Hej:)) tänkte att nu e det dags att hoppa in här, vart inne o läst en del men valt att vänta med att skriva.. Men nu så... Vi väntar en liten flicka som skall heta Ella som beräknas att komma den 9/9=))

php9cHhjO66281.jpg

Grattis till tösen och välkommen hit!
  • rosali84
    karro 2014 skrev 2015-04-20 22:23:19 följande:
    Tack så jätte mycket:)) vet du vad du väntar för någon liten krabat:)??
    Nej, det vet jag inte. Ville ha den överraskningen kvar :) Är vårt andra barn.
  • rosali84
    Marian03 skrev 2015-04-28 11:23:40 följande:

Har en liten fråga till er som har lite erfarenhet :) jag har hört många säga att man knappt använder sittdelen i en duovagn utan bara liggdelen. Har fått för mig att det beror på att vagnen känns otymplig sen i sittvariant, tung osv. Och att låna sedan säljer vagnen för att köpa ny. Så nu undrar jag om det är dumt att köpa en duovagn? Om man ändå kommer byta sen? Nån som vet?

Använder fortfarande duon till vår 2,5-åring. Inte lika ofta längre såklart, men fick jag bara välja en enda vagn skulle jag välja den. Men det beror nog väldigt på hur mycket man använder vagn alls, hur/när man använder den osv. Alla har vi olika behov.
  • rosali84

v 23+1 idag.

Var ute och gick (på marknad) hela hela dagen igår, och det straffade sig vill jag lova. Sååå ont i kroppen nu, bäcken och höfter ffa, och svullnade upp som jag vet inte vad i fötter och ben :( Trodde inte det skulle bli så här redan nu. Vet att jag hade jobbigt emellanåt sist oxå, men det var inte förrän efter v 30 typ.

• rosali84

v 25 idag och har gått upp 8 kg. Känner på nåt sätt på mig att jag kommer gå upp mer denna gången än med första (gick då upp 15kg). Vet inte varför jag har den känslan. Antagligen för att jag gått upp mer på kortare tid denna gången eller nåt. Känner ingen panik över det, det blir som det blir.

• rosali84
    Inorr02 skrev 2015-05-08 18:20:52 följande:

fattar inte varför jag e så trött helt slut de flesta dagarna järn värdena är bra så behöver inte äta järn ännu. vill vara pigg orka mer än jobba å sen komma hem å vill till jag får gå å sova 

När ska du börja äta järn då? Mina värden var oxå bra, men jag skulle ändå börja äta dem i v 20. Fast kan säga att jag inte blivit ett dugg piggare för det. Däremot försvann den jobbiga huvudvärken i samband med det :)
  • rosali84
    Inorr02 skrev 2015-05-08 21:59:18 följande:
    kommer nog inte börja först mina värden visar att jag behöver det. då jag har nog jobbigt med trög mage som det är. 
    Ok, bara undra vad BM sagt, för det verkar vara så olika rutiner i olika delar av landet :) Här fick jag köpa hem Laktulos direkt när jag började med järnet och det har, peppar peppar, funkat rätt ok hittills.
  • rosali84

Tröttheten har väl med hormoner och grejer i kroppen att göra oxå, så inte bara järn- el blodvärdet som påverkar. Hoppas du piggar på dig iaf! Här går det väldigt upp och ner, från dag till dag. Vissa dagar ligger jag enbart i soffan och andra hinner/kan jag göra hur mycket som helst. Soffdagarna är nog fler dock ;)

• rosali84
    fyrklöver81 skrev 2015-05-09 18:59:04 följande:

Klarar ni av att ha sex?

Nej. Får precis som förra gången massa sammandragningar direkt då och det är riktigt obehagligt :(
  • rosali84
    MrsHeinerborg skrev 2015-05-10 09:49:23 följande:

Nu har jag fått lite bättre koll på foglossningen med hjälp av sjukgymnast. Jag jobbar några veckor till, sålänge jag orkar eftersom jag får ont men är verkligen inte redo att gå hem på heltid än, skulle bli sönderstressad av att inte få sysselsätta mig. Tillbaka till läkaren om 3 veckor o då lyckas jag nog inte undan sjukskrivning.

Jag får oxå sammandragningar efter sex, helt normalt o vi lyckas nog få till det 2-3ggr/vecka. :) Brukar lägga en stor kudde under rumpan, så slipper magen få tryck, rekommenderar.

Jag får inte sammandragningarna efter, utan under tiden och det spänner och drar så pass i magen att lusten försvinner helt och det blir bara pannkaka av det hela :( Känns jättetråkigt för annars känner jag nog nästan mer lust nu än vanligtvis, men inte kul när man får ont lite här och var av det :(
  • rosali84
    fyrklöver81 skrev 2015-05-18 19:06:51 följande:
    Är du i 25+0 eller 24+0. Jag är

23+2 och har ännu ej fått kallelse till vecka 25 kontrollen. Tror snart de glömt

Mig.
    Här får man oxå ringa och boka själv efter RUL. Så prova ring du, så får du nog en tid. Har mitt första besök efter RUL nästa vecka. Är då i v 27 (26+3).
Svar på tråden BF september 2015!