• rosali84

BF september 2015!

Rost skrev 2015-02-26 12:44:23 följande:
    Ja det är allt lite spännande att berätta..själv var jag så illa tvungen (redan i v.5) att berätta då jag jobbar inom vården och hanterar cytostatika, men det gick då bara bra :)

Gruvar mig dock för att berätta för familjen, varför vet jag inte..ska vänta nån vecka till i alla fall då min syster just fått barn och jag inte vill "stjäla strålkastaren"
    Varför var du tvungen att berätta så tidigt?
  • rosali84
    Emeralda skrev 2015-02-26 19:46:35 följande:
    Jag jobbar också med cytostatika och då har du rätt enligt lag att slippa de arbetsuppgifterna när du planerar graviditet (fast det är ovanligt iaf hos oss att man berättar SÅ tidigt..) , är gravid samt ammar då de kan vara skadligt för barnet om man utsätts för det. Nu har jag ändå valt att inte berätta för kollegor utan bara för chefen som tillfälligt placerat om mig med påhittade svepskäl :p
    Jo, alltså det vet jag. Jobbar oxå med cytostatika. Men idag är man ju så väldigt bra skyddad mot det, att man kan jobba med det. Aldrig varit med om att nån hos oss valt att berätta så tidigt bara pga det. Var därför jag bara funderade över varför man valde att berätta så tidigt. Jag berättade först i v 20 med första barnet och så nu i v 14 med denna (tidigare nu för att semesterplaneringen ska gå ihop sig).
  • rosali84
    rosali84 skrev 2015-02-26 20:18:04 följande:
    Jo, alltså det vet jag. Jobbar oxå med cytostatika. Men idag är man ju så väldigt bra skyddad mot det, att man kan jobba med det. Aldrig varit med om att nån hos oss valt att berätta så tidigt bara pga det. Var därför jag bara funderade över varför man valde att berätta så tidigt. Jag berättade först i v 20 med första barnet och så nu i v 14 med denna (tidigare nu för att semesterplaneringen ska gå ihop sig).
    Jobbar alltså som sjuksköterska. Hade jag jobbat som undersköterska hos oss hade jag nog valt att berätta tidigare. Är ju ändå mest de som utsätts för det tyvärr.
  • rosali84
    Rost skrev 2015-02-26 20:29:48 följande:
    Jag ville inte ha med cellgifter att göra över huvud taget så jag tyckte att det var lika bra att byta de få patienter jag hade mot andra (jobbar i hemsjukvården). Kanske jag var lite överförsuktig, men jag vill inte chansa när jag är gravid :)
    Ok. Jag chansar inte heller. Ser till att skydda mig extra noga nu, det gör jag definitivt. Men det är ju som sagt främst vid omvårdnad (och kontakt med kroppsvätskor) som man utsätts för det och det har jag hittills lyckats undvika utan att behöva berätta ;) Vid spill eller extremt höga doser (mycket mycket ovanligt) skulle jag däremot INTE beblanda mig med det jag heller :) Då skulle jag berätta läget direkt (även om det var väldigt tidigt). Förra grav kom det några såna tillfällen och då behövde jag inte ens gå in i rummet, men då hade ju alla vetat länge redan ;)

Det jag däremot är väldigt försiktig med är de som gjort en viss typ av röntgen, där de strålar utåt ett par timmar efter. De går jag inte nära (men går oftast bra att undvika utan att behöva berätta, tror jag har haft tur som sluppit såna patienter ändå av en ren slump).
  • rosali84
    FamiljenPersson skrev 2015-02-27 12:32:13 följande:

KUB test igår.

Är i vecka 13. Visade sig att det inte fanns någon aktivitet och fostret hade dött i vecka 8.

Blev KK akut igår och idag har jag tagit tabletterna.

Känns jätte tungt, man har ändå ställt in hela livet på detta. september skulle det hända :(

Vad tråkigt! Styrkekramar!
  • rosali84
    Hemlighetenshemlis skrev 2015-02-27 13:07:23 följande:

Det gick bra. 2 små vildingar med varsitt pickande hjärta! Känner mig lite lugnare nu. Den bm som gjorde ultraljudet mätte dem till 12+3

Härligt!
  • rosali84
    Marian03 skrev 2015-03-01 11:39:31 följande:

Jag ska ta lite blodprover näst vecka hos bm och då ville hon även göra cellprov. Gick precis in i vecka 12. Men läser överallt plus att flera sagt till mig att det nig inte är så bra att reta upp där nu. Anledningen till varför provet skulle göras är att det var exakt 3 år sedan jag gjorde det. Vad hade ni gjort?

Vill ju inte riskera något, om jag nu skulle ha cellförändringar, vad skulle de kunna göra åt det under graviditeten?

Jag gjorde cellprov vid inskrivningen. Gick hur bra som helst. Ingen blödning eller nåt. Man kan göra det fram till ca v 20 tror jag det var. Min BM sa att det var bättre att passa på nu, för sen kan det dröja innan man kan göra det. Som jag förstod det ska det först gå en viss tid efter förlossningen och sen skulle man inte ta det om man ammade sa hon.
  • rosali84
    26number1 skrev 2015-03-08 09:02:33 följande:
    Lovis som det låter med v. Tror sambon fått det från Ronja Rövardotter, mamman där heter Lovis :)
    Lovis är jättefint!!! Hade absolut varit i topp på min lista om jag inte redan känt 2 st ;)

Vill ha förslag på (främst) pojknamn! Tycker flicknamn är lättare, men tar gärna förslag där oxå. Storasyster heter Livia :)
  • rosali84
    Marian03 skrev 2015-03-14 15:48:44 följande:

Nån mer som färgar håret? Jag gick till frisören och fixade utväxten (bleker) i vecka 7-8 ca och nu är den här igen ;) vet inte om man vågar färga själv, det brukar jag annars göra men är rädd att man kan skada barnet på nåt vis annars.. Hur gör ni? :)

Jag blev rekommenderad att inte färga alls innan v 14, så det har jag följt. Färgar själv hemma när jag väl färgar. Vad jag förstod så finns det väl inga direkta studier på att det verkligen är skadligt för barnet, utan det är mer en försiktighetsåtgärd under de känsligaste veckorna i utvecklingen.
  • rosali84
    Nydahl skrev 2015-03-14 19:26:57 följande:

I Danmark avråder man gravida från färgning av hår och användning av nagellack. Men jag vet inte om de är grundat på någon studie ?

Tror att det är just det som är "problemet". Att det inte finns några studier. Finns inga studier som tyder på att det är farligt, men heller inga som bevisar att det INTE är farligt. Är väl svårt att motivera att genomföra såna studier antar jag. Jag försöker iaf undvika "onödiga" kemikalier i början av en graviditet, iaf de som jag kommer i direkt kontakt med (jobbar med cytostatika, så jag kan omöjligt undvika allt, med färga håret kan jag lugnt vänta med till efter de känsligaste veckorna). Men nu är jag i v 17 och kommer, så fort jag blir frisk och orkar, att färga håret :) Men jag tycker inte att det finns något rätt eller fel i detta. Bara egna åsikter och vad man själv känner sig trygg i. Är generellt mycket nojjigare och oroligare denna gång, än vad jag var med dottern. Antagligen för att det var så mycket svårare för oss att bli gravida denna gången, tror jag.
Svar på tråden BF september 2015!