• Forumvärd

Samsover du med ditt barn?

Hur ser det ut hos dig under nätterna?
    Sover ditt barn i din säng eller i egen?
    Rösta och diskutera gärna för- och nackdelar i tråden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Samsover du med ditt barn?
  • Lord Hans

Nej, Det är ensak med bebisar men studier visar att äldre barn som sover med sina föräldrar har sämre självförtroende och svårare att agera självständigt. Jag sov själv med mina föräldrar tills jag var fem, och fick som tack kämpa med ett dåligt självförtroende i 20 år. Skulle aldrig falla mig in att utsätta mitt eget barn för samma tortyr.

www.psychologytoday.com/blog/savvy-parenting/201403/the-impact-chronic-co-sleeping-older-child

• Anonym (Ellie)

Jag läste någonstans att man ska låta barnen samsova med en tills de själva tycker att det räcker. Eh, den dagen kommer väl för väldigt många aldrig? Det finns en hel del 7-åringar som fortfarande tycker det känns tryggt och mysigt att sova med föräldrarna... Nä, när ungen är sjuk eller ledsen får hen självklart sova i de vuxnas säng men annars tycker jag det är viktigt för föräldrarna att ha sitt "space".

• Leola
    Limaliie skrev 2014-11-18 14:32:07 följande:
    Samsover man säkert är det ingen fara!

Precis! Det finns några råd man kan följa för att samsova säkert.

Det har vi gjort!

Önskar att socialstyrelsen kunde ta upp att man kan samsova säkert istället för att skrämma nyblivna föräldrar till att inte våga samsova med sin bebis (det mest naturliga sättet att sova med sitt spädbarn enligt mig).

• ovea

Inte från början när H var nyfödd, bara när han e sjuk men nu är han 3,5 åring och smyger till oss varje nätter och sover utan att vi märker det.. :) supermysigt och tänker fortsätter med det!  

• Anonym (Ja)

Samsover med min 10 åring 9 åring och 12 månaders barn .

• Anonym (mamman)

mina barn har sovit i egen säng från första början. Mindre risk för plötslig spädbarnsdöd, jag själv sover bättre och det är tryggare. Men de har legat i sina sängar i vårt rum fram till ca 1-årsdagen. Första tiden mycket nära, så jag når med handen. de har fått gå upp  och äta så mycket de velat och har självklart fått somna vår famn när de vaknat, men har försökt lägga tillbaka dem. 

Jag skulle aldrig kunna sova med ett nyfött barn i min säng. Jag har varit med om för mycket för att tycka att det är ok. Skulle aldrig förlåta mig. Att gå upp, plocka upp lillen och amma och sedan lägga tillbaka är ingen big deal!

• 3skabli4
    Anonym (mamman) skrev 2014-11-18 21:48:39 följande:

mina barn har sovit i egen säng från första början. Mindre risk för plötslig spädbarnsdöd, jag själv sover bättre och det är tryggare. Men de har legat i sina sängar i vårt rum fram till ca 1-årsdagen. Första tiden mycket nära, så jag når med handen. de har fått gå upp  och äta så mycket de velat och har självklart fått somna vår famn när de vaknat, men har försökt lägga tillbaka dem. 

Jag skulle aldrig kunna sova med ett nyfött barn i min säng. Jag har varit med om för mycket för att tycka att det är ok. Skulle aldrig förlåta mig. Att gå upp, plocka upp lillen och amma och sedan lägga tillbaka är ingen big deal!

Hur får du barnet att somna själv i sin säng? Det lyckas inte jag med.
  • FlitigaLis

Självklart! De kommer få sova där så länge de vill. Skulle aldrig kunna neka dem det. De är 3 år och 8 månader

• Phillippa
    Guapa skrev 2014-11-17 10:17:14 följande:

Ja alltid brevid mig. Sambon sover för det mesta i gästrummet för att inte bli störd. När bebis var under 3 månader sov han i babynest i min säng.

Hajjade till när jag läste detta fort. Jag läste det som att sambon sov i babynest när bebis var under 3 månader ????.
Svar på tråden Samsover du med ditt barn?