• Leola

Samsover du med ditt barn?

Ja, jag och min sambo och dotter sover tillsammans hela nätterna i vår dubbelsäng. Dottern är 16 månader. Vi har samsovit från start.

Det är jättemysigt och det känns tryggt att alltid sova nära min lilla tjej!

Vi har en spjälsäng som mest fungerade som klädhängare i flera månader, nu är den nerpackad i källaren och troligtvis kommer vi sälja den för den kommer nog inte användas av eventuella syskon heller!

• Leola
    Limaliie skrev 2014-11-18 14:32:07 följande:
    Samsover man säkert är det ingen fara!

Precis! Det finns några råd man kan följa för att samsova säkert.

Det har vi gjort!

Önskar att socialstyrelsen kunde ta upp att man kan samsova säkert istället för att skrämma nyblivna föräldrar till att inte våga samsova med sin bebis (det mest naturliga sättet att sova med sitt spädbarn enligt mig).

• Leola
    Anonym (Ellie) skrev 2014-11-19 13:13:17 följande:
    Oj! Jag trodde faktiskt inte att det fanns så många föräldrar med så pass stora barn i deras säng. Varför inte låta dem skapa sin egen trygghet i sin säng?

Eh för att det är mysigare att skapa/känna trygghet tillsammans kanske?

Jag samsov länge med min mamma, är och har alltid varit en känslig människa som behöver mycket närhet. Så är otroligt glad att hon lät mig sova så länge med henne!
  • Leola
    Anonym (Ellie) skrev 2014-11-19 16:22:57 följande:
    Visst är det mysigt att känna trygghet tillsammans, men att sova med sin mamma hela livet fungerar inte. Man måste ju också kunna känna sig trygg själv, speciellt i sin egen säng i sitt hem. Folk jag känner som samsov med sina föräldrar länge vågar knappt sova över hos kompisar idag, det är bara sorgligt.
    Jag sover ju inte med mamma längre :) Sover däremot med både sambo och dotter och vi tycker det är jättemysigt.

Jag tycker inte om att sova själv men tror knappast att det beror på att jag samsov med min mamma i flera år. Troligtvis var det ju därför som jag ville samsova, för att jag inte tycker om att sova själv, dock i tonåren sov jag ju i egen säng i eget rum, så det var inga problem att inte sova med mamma då :)
  • Leola
    Anonym (typiskt trams) skrev 2014-11-21 04:02:33 följande:

Men sh... jag ser just resultatet och svimmar nästan... övervägande många som samsover ser jag. Har själv inte samsovit med ngn av mina (4) ungar då jag blivit idunkad miljoner ggr om de risker som finns när barn sover i en stor, mjuk säng med stora kuddar osv. Säger dom ingenting om psd på bvc?

Och sen rent praktiskt fattar jag inte... lägger man först sitt barn i sängen för att sedan krypa ner när man själv ska sova eller? Kan inte låta bli att tycka att det är bökigt och jamsigt att samsova - och ja, jag stör mig på folk som bjuder hem folk på middag för att sedan "lägga barnen" och då försvinna från sällskapet för att sedan med lite tur återkomma med sömndruckna med rufsig kalufs... va f.. liksom...  förlåt alla som tycker jag har fel...

Nä, jag är så väldigt nöjd med att alla mina, inklusive lillan på 10 månader kan somna helt själva utan ett pip och sedan vakna glada och utvilade.

Man ser till att göra familjesängen säker förstås! T.ex. sova med täcket bara till höften så bebisen inte riskerar att få täcket över huvudet, inga stora fluffiga kuddar nära bebis, rulla en handduk runt bebisen så den inte kan rulla över på mage osv..Tillämpar man säker samsovning ökar det inga risker.

Rent biologiskt kan du väl också förstå att det vore konstigt om det var förenat med risk att sova nära sin avkomma? Det är ju så naturligt det kan bli att en bebis sover nära sin mamma o pappa!

Sen att du tycker det är fel att en förälder på middagen går iväg och nattar sitt barn längre än vad du gör, det spelar väl ingen roll? För barnens trygghet är viktigare än dina åsikter om hur en nattning ska gå till..

Rent praktiskt är det inte svårt att samsova heller, vår dotter sover själv i familjesängen tills jag och sambon går och lägger oss.
  • Leola
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-11-22 10:30:38 följande:

Låter som en väldigt temporär lösning. Bara för bebisens skull.

Fast att det är för bebisens skull är väl anledning nog?

Eller så säljer ni vattensängen och köper en säng som är säker att samsova i? Tänk om du ammar i er säng o blir så trött (vilket man blir av att amma på natten) att du somnar med bebis, är det inte bättre att du då kan vara säker att er säng är säker för er bebis?!
  • Leola
    Anonym (Pigg) skrev 2014-11-22 10:15:03 följande:

Därför att mina barn skulle ha vaknat om någon kröp ner hos dem, precis som jag vaknar om någon kryper ner hos mig. Vi är lättväckta hela bunten.

Ja det är ni det.

Oftast vaknar inte min dotter av att jag o sambon lägger oss senare på kvällen, men om hon gör det så förstår jag faktiskt inte problemet? Då ammar jag bara henne till sömns igen, det tar bara några minuter och hon hinner knappt vakna ordentligt innan hon somnar om igen. Och min tjej är snart 17 månader och det funkar fortfarande lika bra som när hon var mindre!
  • Leola
    Anonym (Pigg) skrev 2014-11-22 12:34:06 följande:

Jag måste fråga för att jag undrar verkligen, ni som samsover men inte lägger er samtidigt som barnen, nattar ni alltså även små bebisar i er säng och går sedan därifrån? De kan ju vakna upp, krypa omkring, ramla etc?

Vi har vardagsrummet precis bredvid vårt sovrum, stänger aldrig dörren helt när hon sover där inne. Hon har sen hon var liten alltid sagt till när hon vaknar, eller så har vi tittat till henne (vilket vi gör med jämna mellanrum) och sett att hon precis satt sig upp. Men för att vara på säkra sidan tog vi av benen på vår säng, så skulle hon ramla från sängen så är det inte högt alls.

Vi lärde henne och tidigt hur man klättrar ner för sängen själv också, fötterna först =)

Som sagt, man ser till att bebis sover säkert, så är det inga problem att samsova!
Svar på tråden Samsover du med ditt barn?