Anonym (typiskt trams) skrev 2014-11-21 04:02:33 följande:
Men sh... jag ser just resultatet och svimmar nästan... övervägande många som samsover ser jag. Har själv inte samsovit med ngn av mina (4) ungar då jag blivit idunkad miljoner ggr om de risker som finns när barn sover i en stor, mjuk säng med stora kuddar osv. Säger dom ingenting om psd på bvc?
Och sen rent praktiskt fattar jag inte... lägger man först sitt barn i sängen för att sedan krypa ner när man själv ska sova eller? Kan inte låta bli att tycka att det är bökigt och jamsigt att samsova - och ja, jag stör mig på folk som bjuder hem folk på middag för att sedan "lägga barnen" och då försvinna från sällskapet för att sedan med lite tur återkomma med sömndruckna med rufsig kalufs... va f.. liksom... förlåt alla som tycker jag har fel...
Nä, jag är så väldigt nöjd med att alla mina, inklusive lillan på 10 månader kan somna helt själva utan ett pip och sedan vakna glada och utvilade.
Man ser till att göra familjesängen säker förstås! T.ex. sova med täcket bara till höften så bebisen inte riskerar att få täcket över huvudet, inga stora fluffiga kuddar nära bebis, rulla en handduk runt bebisen så den inte kan rulla över på mage osv..Tillämpar man säker samsovning ökar det inga risker.
Rent biologiskt kan du väl också förstå att det vore konstigt om det var förenat med risk att sova nära sin avkomma? Det är ju så naturligt det kan bli att en bebis sover nära sin mamma o pappa!
Sen att du tycker det är fel att en förälder på middagen går iväg och nattar sitt barn längre än vad du gör, det spelar väl ingen roll? För barnens trygghet är viktigare än dina åsikter om hur en nattning ska gå till..
Rent praktiskt är det inte svårt att samsova heller, vår dotter sover själv i familjesängen tills jag och sambon går och lägger oss.