• Lillon

Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014

Hej!

Igår tog jag upp det "stora samtalet" med min sambo om att jag vill börja försöka skaffa barn. Och till min stora glädje så vill han också!! Känns så pirrigt. Jag är 25, han 27 och vi har varit tillsammans i snart 5 år. Vi bor i Stockholmsområdet.

Jag har ingen aning om hur vi ska göra nu.. Är det bara att ha en massa sex runt ägglossning?! SkrattandeSkrattande Min mens tog slut 6 november så nu borde jag ha ägglossning runt den 21. Funderar lite på att köpa ägglossningstester, men kanske testar utan nu i några månader.

Folsyra ska jag gå och köpa idag på apoteket Glad

Någon som är i en liknande situation?
  • Svar på tråden Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014
  • Madicken01
    Lillon skrev 2014-12-21 15:27:17 följande:

Hej tjejer! Hur resonerar ni som har haft äl och väntar på bim? Tänker ni dricka någon alkohol i jul? Jag tror jag hade äl i förrgår och vet inte riktigt hur jag ska göra i jul. Något glas borde vara okej, eller?

Det är ingen fara att dricka några glas så tidigt om jag förstått det rätt men det är ju ett högst personligt beslut och alla gör ju det som känns bäst för dem. Personligen kommer jag inte ha några problem med att ta ett glas vin eller två. Har BIM runt 3/1.
  • Madicken01
    Lissing skrev 2014-12-21 11:56:32 följande:

ca 4-5 januari borde det bli för min del.. 

mm, spännande!

Jag har inte stenkoll på min kropp men fick positivt utslag på äl-test innan helgen och det stämmer ganska bra med senaste mens. Jag utgår ifrån att jag har BIM runt 3/1.... ????
  • CherryBlossom

Lillon, jag har läst att såhär tidigt så får ju embryot inte sin näring från mamman, utan sin egen lilla typ säck som den ligger i (som någon även påpekade i ett tidigare inlägg här, så det borde absolut vara lugnt.

Sen har jag en fråga till er andra som varit gravida förut; kände ni inte det på nåt vis? Liksom "bara visste"? Är bara nyfiken, blev gravid för måååånga år sedan en gång (gjorde abort, alldeles för ung o.s.v.) men i alla fall, jag minns så väl att jag liksom "bara visste" att jag hade blivit det, jag kände det liksom på nåt sätt och var 100% säker på att det var så. Vilket det också var.

Det är lite därför jag ännu inte liksom trott att jag varit gravid nån gång nu än, för jag väntar på att den säkra känslan ska komma. Har bim 25/12 men inga symptom.

Hmm, nån som känner igen sig eller låter jag bara helknäpp? Kram på er alla!

• Lissing
    CherryBlossom skrev 2014-12-21 17:37:45 följande:

Lillon, jag har läst att såhär tidigt så får ju embryot inte sin näring från mamman, utan sin egen lilla typ säck som den ligger i (som någon även påpekade i ett tidigare inlägg här, så det borde absolut vara lugnt.

Sen har jag en fråga till er andra som varit gravida förut; kände ni inte det på nåt vis? Liksom "bara visste"? Är bara nyfiken, blev gravid för måååånga år sedan en gång (gjorde abort, alldeles för ung o.s.v.) men i alla fall, jag minns så väl att jag liksom "bara visste" att jag hade blivit det, jag kände det liksom på nåt sätt och var 100% säker på att det var så. Vilket det också var.

Det är lite därför jag ännu inte liksom trott att jag varit gravid nån gång nu än, för jag väntar på att den säkra känslan ska komma. Har bim 25/12 men inga symptom.

Hmm, nån som känner igen sig eller låter jag bara helknäpp? Kram på er alla!

Mm, embryot får inte näring från oss,
    men det embryot får näring av får sitt från oss ju.
    Så det är inte lugnt för det. 
    Jag lägger helt av med all alkohol under heeeela
    cykeln, för att få starka ägg, slemhinnor osv.
    För DET är connectat med oss och vår förtäring hela tiden.
    081118 100703
  • Lissing
    Madicken01 skrev 2014-12-21 15:51:19 följande:
    Jag har inte stenkoll på min kropp men fick positivt utslag på äl-test innan helgen och det stämmer ganska bra med senaste mens. Jag utgår ifrån att jag har BIM runt 3/1.... ????
    Jag har 13 dagars lutetalfas och idag 19:30 fick jag negativa 
    ÄL-tester. Så ÄL var idag för min del, alltså blir min BIM 3/1.
    Tänkte lite fel där innan Tungan ute
    081118 100703
  • CherryBlossom
    Lissing skrev 2014-12-21 20:50:42 följande:

Mm, embryot får inte näring från oss,

men det embryot får näring av får sitt från oss ju.

Så det är inte lugnt för det. 

Jag lägger helt av med all alkohol under heeeela

cykeln, för att få starka ägg, slemhinnor osv.

För DET är connectat med oss och vår förtäring hela tiden.

Jo det är klart, ingenting i kroppen gynnas ju av alkohol. Men om någon har lust att ta ett glas nån gång ibland så tror jag inte man ska ha så mycket ångest över det bara.
  • Irlais

Jag tänker undvika alkohol mellan äl och BIM, men min första graviditet (oplanerad) som resulterade i missfall blev jag gravid typ runt jul/nyår och drack en del just då... Har inte helt kunnat släppa tanken att det påverkade och tar hellre det säkra före det osäkra nu :) Men nu blir min äl runt nyår och visst tänker jag ta ett glas champagne då, iaf om den preciiis har varit!

Kan någon uppdatera BIM-listan till 13 jan för mig? Tänker positivt att äl kommer normalt i cykeln nu, gjorde ju nästan det förra ggn :)

• Madicken01
    Lissing skrev 2014-12-21 20:52:24 följande:

Jag har 13 dagars lutetalfas och idag 19:30 fick jag negativa 

ÄL-tester. Så ÄL var idag för min del, alltså blir min BIM 3/1.

Tänkte lite fel där innan 

Då håller vi tummarna :) Vi får peppa och uppdatera varandra. Två veckor är låååång tid ;)
  • Fiaw89

Fick mens igen idag :( fattar mig inte på min kropp..

Tog ut spiralen den 11/12 och hade blödning mellan den 14-17... Och kom igen nu..

Har ju inte ens haft ägglossning än, kanske hade jag det innan jag tog ut spiralen?

Någon annan som haft problem efter hormonspiral?

18/1 blir väl mitt nya datum för BIM. :/

• Ztarduzt
    Fiaw89 skrev 2014-12-21 22:01:03 följande:

Fick mens igen idag :( fattar mig inte på min kropp..

Tog ut spiralen den 11/12 och hade blödning mellan den 14-17... Och kom igen nu..

Har ju inte ens haft ägglossning än, kanske hade jag det innan jag tog ut spiralen?

Någon annan som haft problem efter hormonspiral?

18/1 blir väl mitt nya datum för BIM. :/

Kroppen kan vara i lite obalans efter uttag av hormonspiral. Hade du mens med spiralen?
    Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
Svar på tråden Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014