• Lillon

Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014

Hej!

Igår tog jag upp det "stora samtalet" med min sambo om att jag vill börja försöka skaffa barn. Och till min stora glädje så vill han också!! Känns så pirrigt. Jag är 25, han 27 och vi har varit tillsammans i snart 5 år. Vi bor i Stockholmsområdet.

Jag har ingen aning om hur vi ska göra nu.. Är det bara att ha en massa sex runt ägglossning?! SkrattandeSkrattande Min mens tog slut 6 november så nu borde jag ha ägglossning runt den 21. Funderar lite på att köpa ägglossningstester, men kanske testar utan nu i några månader.

Folsyra ska jag gå och köpa idag på apoteket Glad

Någon som är i en liknande situation?
  • Svar på tråden Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014
  • Anonym (Jippi!)
    Anonym (Planerar nr 4:a) skrev 2014-12-17 12:25:09 följande:

Jippi

Samma här mannen sa nej att han tyckte 3 var lagom

Men efter att lillen blev 4 år så har han tänkt att en bebis skulle vara mysigt.

Men vad kul, då är vi i samma sits! :D 

Fast vår yngsta är 2,5 nu :)

• Madicken01

Ni som är vana vid äl-test, hur skulle ni bedöma detta testet? Hur långt kan det vara till ägglossning? Första vändan med test för mig så jag har ingen uppfattning om hur fort det kan stegra.

• Irlais
    Ztarduzt skrev 2014-12-17 19:21:30 följande:

beställde just en med 2 decimaler, så får vi se när den kommer och hoppas man ser skillnaden vid äl lättare :) 

var beställde du ifrån? jag har också börjat tempa men det går sådär, får ju knappast sova mer än 2-3h i sträck och mot morgonen max 1h... så det är svårt att få bra mått :/
  • Irlais
    Madicken01 skrev 2014-12-18 09:19:11 följande:

Ni som är vana vid äl-test, hur skulle ni bedöma detta testet? Hur långt kan det vara till ägglossning? Första vändan med test för mig så jag har ingen uppfattning om hur fort det kan stegra.

Skulle säga att det är positivt eller i princip positivt. Mitt test-streck var något starkare (finns tidigare i tråden) och då fick jag ÄL ca 20 timmar efter det :) 
  • Madicken01
    Irlais skrev 2014-12-18 10:40:03 följande:

Skulle säga att det är positivt eller i princip positivt. Mitt test-streck var något starkare (finns tidigare i tråden) och då fick jag ÄL ca 20 timmar efter det :) 

Aha :) tack för ditt svar!

Följdfråga, ska man köra på så mkt man kan nu eller ska man hålla sig till varannandag för kvalitetens skull??
  • Irlais
    Madicken01 skrev 2014-12-18 10:59:51 följande:

Följdfråga, ska man köra på så mkt man kan nu eller ska man hålla sig till varannandag för kvalitetens skull??
    Testa igen ikväll och se om du får starkare teststreck än kontrollstreck!
    Jag läste någonstans att såvida inte mannen har problem med spermiekvalitet så kan man köra på. Men man behöver väl inte överdriva ;)
  • Madicken01
    Irlais skrev 2014-12-18 11:07:44 följande:

Testa igen ikväll och se om du får starkare teststreck än kontrollstreck!

Jag läste någonstans att såvida inte mannen har problem med spermiekvalitet så kan man köra på. Men man behöver väl inte överdriva ;)

Bra idé så gör jag. Överdriva skall vi försöka undvika ;).
  • Ztarduzt
    Madicken01 skrev 2014-12-18 10:59:51 följande:

Kvalitén håller sig alltid samma, men vill man att mannen ska ha så många spermier som möjligt ska man köra med 3 dagar mellanrum :)
    Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
  • Ztarduzt
    Irlais skrev 2014-12-18 10:38:50 följande:

var beställde du ifrån? jag har också börjat tempa men det går sådär, får ju knappast sova mer än 2-3h i sträck och mot morgonen max 1h... så det är svårt att få bra mått :/

Från Billiga-tester för ca. 100kr, tyckte jag var rimligt pris. Den sparar tydligen senaste tempen också.

Min temp gick ner till 35.8 imorse igen och ska ha äl imorn, får se vad den säger på lördag.. För visst är det dagen efter den går upp?

Jag lyckas alltid få ca. 4-5h sömn, ska jag upp går jag upp då jag tempat, är det helg somnar jag om efteråt :)

Hm, ja då kan det vara svårt.. Men du kanske ändå får en tydlig höjning vid äl :)
    Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
  • Irlais
    Ztarduzt skrev 2014-12-18 11:55:45 följande:
    Från Billiga-tester för ca. 100kr, tyckte jag var rimligt pris. Den sparar tydligen senaste tempen också.

Min temp gick ner till 35.8 imorse igen och ska ha äl imorn, får se vad den säger på lördag.. För visst är det dagen efter den går upp?

Jag lyckas alltid få ca. 4-5h sömn, ska jag upp går jag upp då jag tempat, är det helg somnar jag om efteråt :)

Hm, ja då kan det vara svårt.. Men du kanske ändå får en tydlig höjning vid äl :)
    Låter bra, får köpa ifall mina ÄL-tester inte räcker. Då bunkrar jag upp med termometer, äl- och graviditetstester haha. Har så det räcker för denna cykel men sen så... 
    Kanske beror på att jag ammar fortfarande, tempen kan tydligen spöka då! Men det ska gå att se en skillnad efter ÄL iaf :) jag började tempa efter ÄL och då var den förhöjd, och sjönk när mensen kom. Så det såg rätt ut då!
Svar på tråden Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014