• Lillon

Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014

Hej!

Igår tog jag upp det "stora samtalet" med min sambo om att jag vill börja försöka skaffa barn. Och till min stora glädje så vill han också!! Känns så pirrigt. Jag är 25, han 27 och vi har varit tillsammans i snart 5 år. Vi bor i Stockholmsområdet.

Jag har ingen aning om hur vi ska göra nu.. Är det bara att ha en massa sex runt ägglossning?! SkrattandeSkrattande Min mens tog slut 6 november så nu borde jag ha ägglossning runt den 21. Funderar lite på att köpa ägglossningstester, men kanske testar utan nu i några månader.

Folsyra ska jag gå och köpa idag på apoteket Glad

Någon som är i en liknande situation?
  • Svar på tråden Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014
  • Steph9006
    Anonym (Df) skrev 2014-12-05 16:50:03 följande:
    Hej!

Måste fråga om det bara är i mina ögon som spelar mig ett spratt och ser antydan till början på ett spökstreck?! Bim-5 idag
    Det finns jätte bra trådar för att tyda "spökstreck" :)
    Men håller med Anonym (Småland).. jag vet inte riktigt hur ett pos eller neg ska se ut.. ska det komma ett till streck på stickan om det är positivt?
    Isf skulle jag säga ja.. tror jag..
  • Anonym (hoppla)
    manu88 skrev 2014-12-05 13:22:20 följande:

Åh vad kul!!

Jag tänkte nog testa på söndag då är det typ 3 dagar innan BIM

Spännande. Då testar nog jag igen. Så hormonerna hinner höjas :)
  • Anonym (hoppla)
    manu88 skrev 2014-12-05 13:48:08 följande:

Förresten vi hade nog ÄL samtidigt och jag väntar mens den 10 eller 11/12.

Vilket märke använde du? Och kan du beskriva symptom, om du ha några?

Jag köpte mina från billiga tester. Typ det som verkar mest vanligt här i olika trådar. Turkos förpackning och små test inuti som är blå. Man kissar i en behållare och doppar.

Nja, jag har haft ont i livmodern. Sovit dåligt och drömt mycket om barn. Däremot vet jag inte om det är tecken på något. Blir ju lätt att man känner efter mycket nu innan man vet.

Enligt appen så hade jag ÄL 26/11. Så någon dag runt det datumet.

BIM ska vara enligt appen 10 december. Men det måste ju inte stämma heller.

Jag uppdaterar så fort jag vet :)
  • Ztarduzt
    Steph9006 skrev 2014-12-05 17:20:49 följande:
    Har du tagit test som varit 100% negativa? När gjorde du senaste ?
    Jag menar visst, illamående betyder oftast att man är sjuk, men så fort man vill ha barn så betyder det att man är gravid typ..
    Tänkte att man ju faktiskt kan ha mens även om man är gravid. Min farbrors fru hade mens och fattade inte att hon va gravid ända tills 3 månaden.
    Jag har gjort 3 negativa test, 100% negativa då jag riktigt letade andra strecket. 
    Senaste jag gjorde var för typ 2 dagar sedan.. så är väl rätt säker att jag inte är gravid men detta illamående tar snart död på mig. Jag spyr inget men jag tappar matlusten och denna mens har inte alls varit likadan som den brukar. Vill ju vara gravid, men just nu är jag så inställd på att jag inte är det så tycker alla skengravidsymtom borde försvunnit. 

Just nu hoppas jag att jag är som henne, och att jag är låghormonare så alla test visar fel. 

Suck, vill inte vara sjuk.
  • Ztarduzt
    Steph9006 skrev 2014-12-05 17:25:04 följande:
    Det finns jätte bra trådar för att tyda "spökstreck" :)
    Men håller med Anonym (Småland).. jag vet inte riktigt hur ett pos eller neg ska se ut.. ska det komma ett till streck på stickan om det är positivt?
    Isf skulle jag säga ja.. tror jag..
    På billiga test är det såhär:

Ett streck överst på stickan = Negativt
    Ett streck nederst på stickan = Ogiltigt
    Ett streck överst och ett svagt streck nederst = Gravid
    Ett streck överst och ett starkt streck nederst = Gravid

Därav, Ett plus är alltid ett plus, hur svagt det än är. 

(Överst = där du håller. Nederst = där du doppar)
  • Ztarduzt

www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fminbebis.com%2Fblogg%2Fidlisa%2F%3Fm%3D201112&ei=W-WBVKLhKoLpOPHXgYAB&bvm=bv.80642063,d.ZWU&psig=AFQjCNEKax4JgKiPLc9FaUtXWbDZwIelzA&ust=1417885361111114

Dessa test är positiva. 

• Ztarduzt
    Ztarduzt skrev 2014-12-05 18:03:38 följande:

www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fminbebis.com%2Fblogg%2Fidlisa%2F%3Fm%3D201112&ei=W-WBVKLhKoLpOPHXgYAB&bvm=bv.80642063,d.ZWU&psig=AFQjCNEKax4JgKiPLc9FaUtXWbDZwIelzA&ust=1417885361111114

Dessa test är positiva. 

Jaha. Gör såhär istället! 

Även översta är alltså positivt
  • Ztarduzt
    ajris skrev 2014-12-05 16:46:22 följande:

Hej, jag joinar också! :D

Jag är 19 år och har misslyckats 5 gånger nu, senaste BIM var den 1 dec. 
    Har alltid haft regelbunden mens (28 dagar) men på 1:a och 4:e försöket kom mensen 5 respektive 3 dagar för tidigt. Det var också en luten blodklump i mensen och det brukar det inte vara i vanliga fall. Är det någon som vet om detta är väldigt tidiga missfall eller bara min mens som är oregelbunden? Kan tilläggas att jag använde p-piller innan men slutade i juni. Bör jag kolla upp det eller bara fortsätta? På UMO sa de att man måste ha försökt bli gravid 1 år innan de gör en utredning. 

Tacksam för hjälp av någon kunnig eller någon som har varit med om liknande :D

Mensen kan bli oregelbunden efter att man slutar med p-piller, när jag slutade innan jag skaffade spiral gick mensen väldigt mycket upp och ner, kom tidigt och ibland sent. Det går oftast till sig efter ett par månader. Det enda du kan göra är att fortsätta och inte stressa över det, vilket också påverkar mensen. Ju mer stressad du blir över att skaffa barn, desto mer påverkas kroppen och kan hoppa över ÄL, mensen kommer sent och allt detta är pga en överlevnadsinstinkt. 

Hoppas svaret räckte, lycka till! :)
  • WhiteRose

Tror också att stress kan spela in :/ Själv väntar jag på att bli nödig så jag kan ta ett test, hehe.. Men är säker på att det bara är mensen som är oregelbunden efter p-piller.

• Steph9006

När jag slutade med p-piller efter nästan 5 år hade jag mens i mer än 6 månader på raken. Samma mängd som "rikliga flytningar" men röd-bruna. Varje dag! Efter en massa olika hormonpiller (kommer inte ihåg vad de hette) som min dåvarande idiot till gynekolog gav mig så bestämde han att jag ska börja med p-piller igen. Men "mensen" var kvar. Efter 6 månader på de nya p-pillerna och efter ett byte av gyn så bestämde vi att sluta med alla piller och låta min kropp läka sig själv.. Efter 1månad var allt nästan tillbaka till normal cykel igen.

Det jag vill säga är att p-piller kan få kroppen att bli helt slö och inte fungera själv som den ska och man måste ge den lång tid för att återställas helt..

Det är fan vad man stoppar i sig piller när man ska skydda sig från att bli gravid, men ingen säger åt en hur mkt man förstör och hur lång tid det tar innan man kan återgå till att fungera som man ska.

Svar på tråden Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014