• Haskel

Ställa upp på att inte ha sex?

Jag är så trött detta, min fru vill aldrig ha sex. Men ibland ställer jag upp ändå, och har inte sex för husfridens skull. Det jag är mest trött på är hennes tjat. Är det verkligen okej att tjata sig till att inte ha sex?
    Dessutom behandlar hon mig jämt som en person. Jag är väl för FAAN ett sexobjekt.

Mina frågor:
    - Ska jag sluta ställa upp på att inte ha sex?
    - Är det okej att tjata, för att få slippa sex?
    - Är det okej att behandla sin partner som enbart person?

Naturligtvis är INTE ovanstående sant. Företeelsen är dock inte ovanlig, om än jag spetsat till det en aning. Vad anser ni, ligger allt ansvar att förbättra/lämna/stå ut ALLTID på den människa som vill ha sex? Sex är väl något naturligt, snarast onaturligt att INTE vilja ha sex. Har inte den som saknar lust ett ansvar?

Mvh Haskel

• Svar på tråden Ställa upp på att inte ha sex?
  • Celines Essence
    Haskel skrev 2014-11-04 23:20:19 följande:

Min fru är asexuell, och har nu faktiskt hittat något som i alla fall kan likna sexlust.

Asexuella kan ofta få orgasm på egen hand, även om det inte har någon direkt lust eller känsel. Kroppskontakt brukar de ofta uppskatta som alla andra.

Genom att ta initiativ till kroppskontakt och försöka få orgasm tillsammans, går det att få en längtan och en lust. "Lust föder lust". 

Det kan nog aldrig bli "som vanligt" för en asexuell. Men väldigt nära i alla fall.

Hur går det till när Hon får orgasm då?

Varför vill hon ha orgasm?

Får hon bara orgasm ensam?

Vad är sex för dig, för henne?

Kanske tantrasex vore något. Då har man en annan syn på sex.
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Celines Essence
    Brunhilde skrev 2014-11-04 23:25:47 följande:

Absolut kan det vara så att en traumatisk händelse eller något annat ligger till grund för vissa, men de som verkligen klassas som asexuella har jag svårt att se att det skulle kunna vara något som får dem att känna längtan efter sex. Lite som forskare på 50-talet klassade homosexualitet som en sjukdom som skulle gå att bota.

Frågan är hur många som "klassas" som asexuella...men ja! det kan säkert vara biologiskt ofrånkomligt ibland också...ja.

Jag tror dock lätt att man stämplar sig på olika sätt. Jag vet att det är så i många andra delar av livet. Jag har sett och läst om hur människor upptäcker egenskaper de tidigare inte trott sig ha. Människan är mer föränderlig än man tror.

Jag vet exempel på en kvinna som påstod att hon inte tyckte om sex och att hon inte hade någon lust... Idag lever hon ihop med en man sedan många år och de har väldigt levande sexliv. Hon är säkert inte ensam. Tyvärr kanske en del som hon stannar i sin föreställning, i sin felaktiga föreställning.
  • Celines Essence
    Haskel skrev 2014-11-04 23:23:52 följande:

Tack för ditt svar min vän

Dock väntar jag en "smula" med att kommentera ditt inlägg, och hoppas istället att detta är början till en debatt.

Kram på dig, och hälsa Anton.

Det ska jag

Kram
  • Haskel
    Celines Essence skrev 2014-11-04 23:32:40 följande:
    Hur går det till när Hon får orgasm då?

Varför vill hon ha orgasm?

Får hon bara orgasm ensam?

Vad är sex för dig, för henne?

Kanske tantrasex vore något. Då har man en annan syn på sex.
    Orgasm får hon av vanlig onani. Dock krävs väldigt mycket "jobb" för att få till det.

Egentligen vill hon inte direkt ha orgasm. Men det kan ge en känsla av att "kanske vara normal". Likaså kan det väl ge en liten avslappning efteråt.

Numera får hon ibland orgasm tillsammans med mig. Men det är enbart hon själv som kan göra det.

Sex är så oerhört stort och kan innefatta så mycket. Men en sak är gemensamt. Hettan, värmen lusten, det nästan djuriska. Kön som blodfylls osv.
    För henne saknas helt den där lusten, hetten, det djuriska. Inget blodfyllt kön i första taget heller. Sex för henne är mest kroppskontakt, samt en njutning av att tillfredsställa mig.

Kanske skulle vi prova lite tantra, vem vetDrömmerFlört
  • StefanH

Ibland kan minskad lust stavas WIPF. Wordfeud, iPhone, Pinterest, Facebook.

Jag undrar vad min fru kommer säga när hon tittar upp från iPhonen och barnen är stora och utflugna och hör och häpna, mannen i huset är även han utflugen!

Det kanske blir ett nytt facebookinlägg av det?

• Celines Essence
    Haskel skrev 2014-11-05 00:07:34 följande:

Orgasm får hon av vanlig onani. Dock krävs väldigt mycket "jobb" för att få till det.

Egentligen vill hon inte direkt ha orgasm. Men det kan ge en känsla av att "kanske vara normal". Likaså kan det väl ge en liten avslappning efteråt.

Numera får hon ibland orgasm tillsammans med mig. Men det är enbart hon själv som kan göra det.

Sex är så oerhört stort och kan innefatta så mycket. Men en sak är gemensamt. Hettan, värmen lusten, det nästan djuriska. Kön som blodfylls osv.

För henne saknas helt den där lusten, hetten, det djuriska. Inget blodfyllt kön i första taget heller. Sex för henne är mest kroppskontakt, samt en njutning av att tillfredsställa mig.

Kanske skulle vi prova lite tantra, vem vet

Men hon vill i alla fall ha orgasm... Det är ju nåt...Att hon dessutom kan få det i din närhet är ju någon typ av utveckling. Ja. Det låter främmande det här och det är inget jag känner till, men jag kommer fortsätta ställa lite frågor. Du får själv välja vilka frågor du vill svara på. Avstå om det känns för privat.

-Hur reagerade hon när hon fick sin första orgasm tillsammans med dig?(i din närhet) Blev hon glad?

-Har hon alltid varit så här?, Hur var det i början av er relation?

-Skulle hon själv önska att hennes kropp fungerade annorlunda?

-Äter hon någon medicin?

-Har hon pratat med någon professionell om detta?

-Hur löser ni ditt sexuella behov och vad tycker hon om din sexlust/ditt sexbehov ?

Fördelen med tantrasex är att det inte finns ett givet slut. När man vanligtvis tänker på sex är det lätt att tänka "-kåthet- stånd/lubrikation- penetration-orgasm.-," men i tantrasex är inte orgasm ett nödvändigt slut. Inte ens att få stånd, eller bli våt och svullen (De yttre tecknen).Det är mer "öppet" hur det utvecklar sig.
  • Haskel
    StefanH skrev 2014-11-05 09:08:48 följande:

Jag undrar vad min fru kommer säga när hon tittar upp från iPhonen och barnen är stora och utflugna och hör och häpna, mannen i huset är även han utflugen!

Det ligger oerhört mycket i det du säger, om än tillskruvat på ett komiskt sättSkrattande
  • Celines Essence
    StefanH skrev 2014-11-05 09:08:48 följande:

Jag förstår vad du menar, men frågan är ju vad som ligger bakom detta... Innerst inne...

Det skulle lika gärna vara så att hon får utlopp för någonting i sin sexualitet där på datorn. Det vet man inte. (Då har ni ett helt annat problem) Det kan vara så att hon tom vill skiljas men bara "gömmer sig" för det svåra steget.

Eller så har hon bara vant sig att säga nej, både inför sig själv, och inför dig. Kanske har hon intalat sig själv att hon inte har lust. Då borde hon tänka över hur hon egentligen vill att ett bra sexliv ser ut. Om hon skulle berätta hur hennes "drömsexliv" skulle se ut, vad skulle hon säga då? Liksom handen på hjärtat. Om den önskan då avviker från verkligheten tror jag det finns något att jobba på. Hur? Inte lätt, men på något sätt få henne att väcka några inre tankar om vad bra sex är för henne.

En lång period i mitt liv hade jag rätt dåligt sexliv. Frekvensen var okej, men kvaliteten var inte bra. Det var "krampaktigt" . Om någon hade frågat mig då hur jag egentligen ville ha det hade jag nog tänkt "Ja, visst vore det skönt om jag kunde få orgasm lättare och att jag var sexigare, men det här är som jag fungerar, så det är vad jag får acceptera". Det var fel tanke.
  • Haskel
    Celines Essence skrev 2014-11-05 10:26:08 följande:
    Men hon vill i alla fall ha orgasm... Det är ju nåt...Att hon dessutom kan få det i din närhet är ju någon typ av utveckling. Ja. Det låter främmande det här och det är inget jag känner till, men jag kommer fortsätta ställa lite frågor. Du får själv välja vilka frågor du vill svara på. Avstå om det känns för privat.

-Hur reagerade hon när hon fick sin första orgasm tillsammans med dig?(i din närhet) Blev hon glad?

-Har hon alltid varit så här?, Hur var det i början av er relation?

-Skulle hon själv önska att hennes kropp fungerade annorlunda?

-Äter hon någon medicin?

-Har hon pratat med någon professionell om detta?

-Hur löser ni ditt sexuella behov och vad tycker hon om din sexlust/ditt sexbehov ?

Fördelen med tantrasex är att det inte finns ett givet slut. När man vanligtvis tänker på sex är det lätt att tänka "-kåthet- stånd/lubrikation- penetration-orgasm.-," men i tantrasex är inte orgasm ett nödvändigt slut. Inte ens att få stånd, eller bli våt och svullen (De yttre tecknen).Det är mer "öppet" hur det utvecklar sig.
    Jag svarar på dina frågor genom att berätta lite mer allmänt om hur hon fungerar. Jag tror det ger en klarar bild.

Min fru har aldrig varit blyg, och inte sett sex som någon stor grej. Hon upplever sex, på ungefär samma sätt som någon om någon smeker hennes handled lite grand. Ingen spänning, ingen njutning men inte heller något obehagligt. På samma sätt är inte mitt kön mer upphetsande/spännande än min hand. Det är bara en kroppsdel. 
    Till stor del upplevs hon likadant. Lite som ett neutrum med kvinnligt könsorgan och bröst. Det är lukten/feromonerna som tycks saknas.

Hon vill vara som andra, och hon vill ha sex. Men det ger ju ingenting för henne. Men hon upplever inte heller sex som minsta obehagligt. 

Hon äter medicin, men hon har känt likadant i alla år. Medans hon började med medicin för bara ett par år sedan.

Hon har sökt hjälp, men inte fått det. Gynekolog har skickat remiss, men inget har hänt.

Hon är enormt empatisk och tycks ändå förstå hur viktigt sex är. Hon tycks känna att det är hon som saknar något. Hon har alltid ställt upp, vilket inte alltid varit positiv för mig. Det har känts som lite av ett övergrepp. Nu deltar hon, och försöker hitta njutning på sitt sätt. Det fungerar bättre. Vi har även löst det genom att ha lite av ett öppet förhållande. 
  • StefanH
    Celines Essence skrev 2014-11-05 10:47:17 följande:
    Jag förstår vad du menar, men frågan är ju vad som ligger bakom detta... Innerst inne...

Det skulle lika gärna vara så att hon får utlopp för någonting i sin sexualitet där på datorn. Det vet man inte. (Då har ni ett helt annat problem) Det kan vara så att hon tom vill skiljas men bara "gömmer sig" för det svåra steget.

Eller så har hon bara vant sig att säga nej, både inför sig själv, och inför dig. Kanske har hon intalat sig själv att hon inte har lust. Då borde hon tänka över hur hon egentligen vill att ett bra sexliv ser ut. Om hon skulle berätta hur hennes "drömsexliv" skulle se ut, vad skulle hon säga då? Liksom handen på hjärtat. Om den önskan då avviker från verkligheten tror jag det finns något att jobba på. Hur? Inte lätt, men på något sätt få henne att väcka några inre tankar om vad bra sex är för henne.

En lång period i mitt liv hade jag rätt dåligt sexliv. Frekvensen var okej, men kvaliteten var inte bra. Det var "krampaktigt" . Om någon hade frågat mig då hur jag egentligen ville ha det hade jag nog tänkt "Ja, visst vore det skönt om jag kunde få orgasm lättare och att jag var sexigare, men det här är som jag fungerar, så det är vad jag får acceptera". Det var fel tanke.
    Jag tror hon har blivit lite bekväm av sig. Att sträcka sig till soffbordet och ta upp telefonen för en stunds förströelse är VÄLDIGT mycket enklare än att engagera sig i vad som händer runt omkring och personerna som finns i huset. Att se en film tillsammans med henne blir som en tävling. Hon tar upp telefonen varje reklampaus men när filmen börjar om så fortsätter hon i en kvart till. Och det har ju inte med något sexuellt att göra.

Att lägga oss samtidigt och hon börjar direkt med telefonen gör i alla fall mig tillräckligt avtänd för att slippa tänka på sex.
    Jag somnar inte kåt men jag somnar irriterad.
Svar på tråden Ställa upp på att inte ha sex?