• Haskel

Ställa upp på att inte ha sex?

Jag är så trött detta, min fru vill aldrig ha sex. Men ibland ställer jag upp ändå, och har inte sex för husfridens skull. Det jag är mest trött på är hennes tjat. Är det verkligen okej att tjata sig till att inte ha sex?
    Dessutom behandlar hon mig jämt som en person. Jag är väl för FAAN ett sexobjekt.

Mina frågor:
    - Ska jag sluta ställa upp på att inte ha sex?
    - Är det okej att tjata, för att få slippa sex?
    - Är det okej att behandla sin partner som enbart person?

Naturligtvis är INTE ovanstående sant. Företeelsen är dock inte ovanlig, om än jag spetsat till det en aning. Vad anser ni, ligger allt ansvar att förbättra/lämna/stå ut ALLTID på den människa som vill ha sex? Sex är väl något naturligt, snarast onaturligt att INTE vilja ha sex. Har inte den som saknar lust ett ansvar?

Mvh Haskel

• Svar på tråden Ställa upp på att inte ha sex?
  • Sebastian72
    Haskel skrev 2014-11-04 00:31:05 följande:
    Jag vet inte om du läst trådar där den ena saknar lust.

Vanliga svar/inlägg är:
    -Du får absolut inte göra våld på dig själv och låta "honom" ha sex.
    -Det är aldrig okej att tjata. 
    -Du får faan stå ut, om hon inte vill ha sex.
    -Vill du ha sex, får du runka.
    -Fy faan för otrohet!
    -Du får väl lämna, hon är ändå värd bättre än du.
    osv. osv.

Jag personligen lider inte av detta problem. Men jag söker en vettig diskussion i ämnet, då jag vet att många lider av sexbrist.
    Jag är ingen expert men vet hur ungar kan döda lusten. Och att det kan vara svårt att komma tillbaka....Man hittar nya roller efter miljoner lekplatser och spyor och blöjbyten och minikriser. När soffan eller sängen bara förknippas med sömn eller ett glas vin framför TV4 inför sömnen. Sexet så klart uruselt men överlever man tror jag att man har skapat ett band-of-brothers:). Ett team. Problemet är att man glömt bort närheten. Och att det är svårt att starta om. Nu är du inte nykär, du fumlar, karriären är på gång igen. Alltid nåt ivägen. Och du börjar känna dej pinsam när du tjugo år senare försöker leka tonåring:). Det ÄR svårt. Man känner varandra för väl, inga oupptäckta zoner längre....känslan av att jag kan inte överraska längre....
  • Haskel
    Brunhilde skrev 2014-11-04 00:46:42 följande:
    Tar mig friheten att svara. För mig är sex en stor del av en kärleksrelation och ja, det finns tillfällen i långa relationer när man inte matchar varandras sexlust, men att faktiskt prata om det är viktigt och att veta att man faktiskt är åtrådd och att svackan inte kommer vara för evigt är oerhört viktigt.

Att inledda något med en person man inte haft sex med och inte vet om det är en match öht, tycker jag är uteslutet.

Som en klok man på det här forumet en gång sa "lust föder lust"

Det är den personen som saknar sexlust/attraktion till sin partner som antingen måste jobba på det eller släppa den fri. Det är snudd på psykisk misshandel att låta den andre gå och hoppas och vilja och gång på gång bli avvisad.
    Vi är väldigt överens du och jag.
  • Brunhilde
    Haskel skrev 2014-11-04 19:39:15 följande:
    Vi är väldigt överens du och jag.
    Då blir det ju inte mycket till diskussion
    Mer en klapp på axeln och ett konstaterande att vi tycker samma lika.

Fast jag måste ta tillbaka en sak i mitt förra inlägg och det är "det är snudd på psykisk misshandel att låta den andre gå och hoppas och vilja och gång på gång bli avvisad."
    Det är faktiskt psykisk misshandel.
  • Haskel
    Brunhilde skrev 2014-11-04 21:07:12 följande:
    Då blir det ju inte mycket till diskussion
    Mer en klapp på axeln och ett konstaterande att vi tycker samma lika.

Fast jag måste ta tillbaka en sak i mitt förra inlägg och det är "det är snudd på psykisk misshandel att låta den andre gå och hoppas och vilja och gång på gång bli avvisad."
    Det är faktiskt psykisk misshandel.
    Även jag finner det trist att det inte blir någon diskussion.

Jag gillar inte "trolltrådar" och var därför ärlig om att delar av TS var påhittad. Tyvärr tycks ingen intresserad av att diskutera problemet, då det inte gäller någon personligen. Ingen de kan "trycka ner och fördöma"Drömmer, kanske.

Jag får prova att säga "du har åt helvete fel, angående psykiskt misshandel", och hoppas det blir en diskussion dåSkrattande.
  • Celines Essence

Jag vill börja med att säga att jag tror att alla kan hitta sin sexlust. Visst, kan den variera mellan olika personer, men jag tror det naturliga är att ha en inre längtan efter skön sex.

Så varför fungerar det inte alltid då?

Jag tror den vanligaste orsaken till att någon inte vill ha sex är någon typ av brist i relationen. Dvs att brist på sex i en relation är ett symtom på att något är fel. Ibland kan det vara att känslorna dött så att det inte funkar att ha sex, men att man inte vågar, eller är mogen att skiljas.

Andra gånger tror jag att annat bråk och negativa känslor i vardagslivet måste lösas för att sex ska funka.

Ytterligare en sak kan vara att man börjar tro att man inte kan tända, tro att man inte funkar sexuellt. Rädslan att misslyckas, rädslan att bli nobbad, att inte bli kåt, att inte få orgasm, att partnern inte kommer tända på en själv osv kan göra att man inte vågar ta initiativ... Så blir det en negativ spiral.

Kroppskomplex kan också ställa till det.

Ibland kan en "tappad" sexlust hos en partner bero på att denne får utlopp för sin lust hos någon annan.

Men som svar på din fråga så tycker jag att det är bådas ansvar att ta tag i vad som är orsaken till att man inte vill ha sex. Problemet är att man kanske inte ens är ärlig mot sig själv. Man måste först vara ärlig mot sig själv och våga att se det verkliga problemet. Gör man inte det blir omöjligt att dela det med någon annan.

Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Brunhilde
    Celines Essence skrev 2014-11-04 22:35:26 följande:

Jag vill börja med att säga att jag tror att alla kan hitta sin sexlust. Visst, kan den variera mellan olika personer, men jag tror det naturliga är att ha en inre längtan efter skön sex.

Jag tror den vanligaste orsaken till att någon inte vill ha sex är någon typ av brist i relationen. Dvs att brist på sex i en relation är ett symtom på att något är fel. Ibland kan det vara att känslorna dött så att det inte funkar att ha sex, men att man inte vågar, eller är mogen att skiljas.

Andra gånger tror jag att annat bråk och negativa känslor i vardagslivet måste lösas för att sex ska funka.

Ytterligare en sak kan vara att man börjar tro att man inte kan tända, tro att man inte funkar sexuellt. Rädslan att misslyckas, rädslan att bli nobbad, att inte bli kåt, att inte få orgasm, att partnern inte kommer tända på en själv osv kan göra att man inte vågar ta initiativ... Så blir det en negativ spiral.

Ibland kan en "tappad" sexlust hos en partner bero på att denne får utlopp för sin lust hos någon annan.

Men som svar på din fråga så tycker jag att det är bådas ansvar att ta tag i vad som är orsaken till att man inte vill ha sex. Problemet är att man kanske inte ens är ärlig mot sig själv. Man måste först vara ärlig mot sig själv och våga att se det verkliga problemet. Gör man inte det blir omöjligt att dela det med någon annan.

Så även en asexuell person kan hitta sexlust?
  • Celines Essence
    Brunhilde skrev 2014-11-04 22:39:47 följande:

Det är möjligt att inte precis alla kan hitta sin sexlust, men jag tror faktiskt att nästan alla kan. Sedan kan man ju undra över vad som ligger till grund för att vara "asexuell". Ibland kanske de finns något, hos de som kallar sig asexuella, som kan lösas upp. Jag vågar inte säga att det är så, men jag tror det kan vara så i en hel del fall.
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Haskel
    Brunhilde skrev 2014-11-04 22:39:47 följande:
    Min fru är asexuell, och har nu faktiskt hittat något som i alla fall kan likna sexlust.

Asexuella kan ofta få orgasm på egen hand, även om det inte har någon direkt lust eller känsel. Kroppskontakt brukar de ofta uppskatta som alla andra.

Genom att ta initiativ till kroppskontakt och försöka få orgasm tillsammans, går det att få en längtan och en lust. "Lust föder lust". 

Det kan nog aldrig bli "som vanligt" för en asexuell. Men väldigt nära i alla fall.
  • Haskel
    Celines Essence skrev 2014-11-04 22:35:26 följande:

Tack för ditt svar min vän{#emotions_dlg.flower}

Dock väntar jag en "smula" med att kommentera ditt inlägg, och hoppas istället att detta är början till en debattFlört.

Kram på dig, och hälsa Anton.
  • Brunhilde
    Celines Essence skrev 2014-11-04 23:09:15 följande:
    Det är möjligt att inte precis alla kan hitta sin sexlust, men jag tror faktiskt att nästan alla kan. Sedan kan man ju undra över vad som ligger till grund för att vara "asexuell". Ibland kanske de finns något, hos de som kallar sig asexuella, som kan lösas upp. Jag vågar inte säga att det är så, men jag tror det kan vara så i en hel del fall.
    Absolut kan det vara så att en traumatisk händelse eller något annat ligger till grund för vissa, men de som verkligen klassas som asexuella har jag svårt att se att det skulle kunna vara något som får dem att känna längtan efter sex. Lite som forskare på 50-talet klassade homosexualitet som en sjukdom som skulle gå att bota.
Svar på tråden Ställa upp på att inte ha sex?