• Haskel

Ställa upp på att inte ha sex?

Jag är så trött detta, min fru vill aldrig ha sex. Men ibland ställer jag upp ändå, och har inte sex för husfridens skull. Det jag är mest trött på är hennes tjat. Är det verkligen okej att tjata sig till att inte ha sex?
    Dessutom behandlar hon mig jämt som en person. Jag är väl för FAAN ett sexobjekt.

Mina frågor:
    - Ska jag sluta ställa upp på att inte ha sex?
    - Är det okej att tjata, för att få slippa sex?
    - Är det okej att behandla sin partner som enbart person?

Naturligtvis är INTE ovanstående sant. Företeelsen är dock inte ovanlig, om än jag spetsat till det en aning. Vad anser ni, ligger allt ansvar att förbättra/lämna/stå ut ALLTID på den människa som vill ha sex? Sex är väl något naturligt, snarast onaturligt att INTE vilja ha sex. Har inte den som saknar lust ett ansvar?

Mvh Haskel

• Svar på tråden Ställa upp på att inte ha sex?
  • Celines Essence
    Haskel skrev 2014-11-05 10:55:54 följande:

Jag svarar på dina frågor genom att berätta lite mer allmänt om hur hon fungerar. Jag tror det ger en klarar bild.

Min fru har aldrig varit blyg, och inte sett sex som någon stor grej. Hon upplever sex, på ungefär samma sätt som någon om någon smeker hennes handled lite grand. Ingen spänning, ingen njutning men inte heller något obehagligt. På samma sätt är inte mitt kön mer upphetsande/spännande än min hand. Det är bara en kroppsdel. 

Till stor del upplevs hon likadant. Lite som ett neutrum med kvinnligt könsorgan och bröst. Det är lukten/feromonerna som tycks saknas.

Hon vill vara som andra, och hon vill ha sex. Men det ger ju ingenting för henne. Men hon upplever inte heller sex som minsta obehagligt. 

Hon äter medicin, men hon har känt likadant i alla år. Medans hon började med medicin för bara ett par år sedan.

Hon har sökt hjälp, men inte fått det. Gynekolog har skickat remiss, men inget har hänt.

Hon är enormt empatisk och tycks ändå förstå hur viktigt sex är. Hon tycks känna att det är hon som saknar något. Hon har alltid ställt upp, vilket inte alltid varit positiv för mig. Det har känts som lite av ett övergrepp. Nu deltar hon, och försöker hitta njutning på sitt sätt. Det fungerar bättre. Vi har även löst det genom att ha lite av ett öppet förhållande. 

Okej

Eftersom att hon verkar ha en vilja att fungera annorlunda och en vilja att söka hjälp så tycker jag att ni ska fortsätta med detta. Det finns flera vägar att gå för att få tag i typ en sexolog/psykolog eller liknande. Om det bara resulterar i att hon får ett "kvitto" på att hon är biologiskt asexuell, så kanske det är någon form av lättnad. Om hon däremot kan hitta ett nytt sätt att förhålla sig till njutning är det ju otroligt värdefullt.

Jag tänker på att annan njutning, dvs inte direkt sexuell njutning, också kan skilja sig mellan varandra. Det finns delar på kroppen som är mer njutbara än andra. Kan hon njuta av sådant? Får man förresten fråga hur länge ni varit tillsammans?
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • StefanH
    Haskel skrev 2014-11-05 10:55:54 följande:
    Jag svarar på dina frågor genom att berätta lite mer allmänt om hur hon fungerar. Jag tror det ger en klarar bild.

Min fru har aldrig varit blyg, och inte sett sex som någon stor grej. Hon upplever sex, på ungefär samma sätt som någon om någon smeker hennes handled lite grand. Ingen spänning, ingen njutning men inte heller något obehagligt. På samma sätt är inte mitt kön mer upphetsande/spännande än min hand. Det är bara en kroppsdel. 
    Till stor del upplevs hon likadant. Lite som ett neutrum med kvinnligt könsorgan och bröst. Det är lukten/feromonerna som tycks saknas.

Hon vill vara som andra, och hon vill ha sex. Men det ger ju ingenting för henne. Men hon upplever inte heller sex som minsta obehagligt. 

Hon äter medicin, men hon har känt likadant i alla år. Medans hon började med medicin för bara ett par år sedan.

Hon har sökt hjälp, men inte fått det. Gynekolog har skickat remiss, men inget har hänt.

Hon är enormt empatisk och tycks ändå förstå hur viktigt sex är. Hon tycks känna att det är hon som saknar något. Hon har alltid ställt upp, vilket inte alltid varit positiv för mig. Det har känts som lite av ett övergrepp. Nu deltar hon, och försöker hitta njutning på sitt sätt. Det fungerar bättre. Vi har även löst det genom att ha lite av ett öppet förhållande. 
    Om du visar henne fotot med dig och gräsklipparen, då kommer hon gå igång och spinna som en liten katt!
    Garanterat!Foten i munnen
  • Celines Essence
    StefanH skrev 2014-11-05 11:02:44 följande:

Jag tror hon har blivit lite bekväm av sig. Att sträcka sig till soffbordet och ta upp telefonen för en stunds förströelse är VÄLDIGT mycket enklare än att engagera sig i vad som händer runt omkring och personerna som finns i huset. Att se en film tillsammans med henne blir som en tävling. Hon tar upp telefonen varje reklampaus men när filmen börjar om så fortsätter hon i en kvart till. Och det har ju inte med något sexuellt att göra.

Att lägga oss samtidigt och hon börjar direkt med telefonen gör i alla fall mig tillräckligt avtänd för att slippa tänka på sex.

Jag somnar inte kåt men jag somnar irriterad.

Jag har stor förståelse för att du blir irriterad. Har ni pratat med varandra om det (utan att vara sur) ? tänder du på henne?
  • Haskel
    Celines Essence skrev 2014-11-05 11:10:48 följande:
    Okej

Eftersom att hon verkar ha en vilja att fungera annorlunda och en vilja att söka hjälp så tycker jag att ni ska fortsätta med detta. Det finns flera vägar att gå för att få tag i typ en sexolog/psykolog eller liknande. Om det bara resulterar i att hon får ett "kvitto" på att hon är biologiskt asexuell, så kanske det är någon form av lättnad. Om hon däremot kan hitta ett nytt sätt att förhålla sig till njutning är det ju otroligt värdefullt.

Jag tänker på att annan njutning, dvs inte direkt sexuell njutning, också kan skilja sig mellan varandra. Det finns delar på kroppen som är mer njutbara än andra. Kan hon njuta av sådant? Får man förresten fråga hur länge ni varit tillsammans?
    Jag upplever det faktiskt som något biologiskt. Som om någonting praktiskt saknades. Särskilt då ett kön, en kropp normalt sett luktar. Luktar upphetsande. Men det saknas som sagt hos henne. Det påverkar ju även mig på så sätt att jag faktiskt inte blir så enormt tänd, eller får sådan lust att ha sex. Lust till sex har jag givetvis kroppsligt ibland. Men upphetsning kommer först när vi försöker. Vilket vi ändå gör ett par gånger i veckan.

Men tyvärr tror jag inte att det finns något som heter "biologiskt asexuell". Det finns inga prover/tester som kan visa detta. Det ses ungefär som "läggning". På samma sätt som det inte finns några tester för bi/homo/hetero. 

Njutning på annat sätt söker vi och har hittat en del.
    Vi har varit tillsammans i snart 3 år.
  • Haskel
    StefanH skrev 2014-11-05 11:14:11 följande:
    Om du visar henne fotot med dig och gräsklipparen, då kommer hon gå igång och spinna som en liten katt!
    Garanterat!Foten i munnen
    Där sa du något, att jag inte tänkt på detSkrattande
  • Celines Essence
    Haskel skrev 2014-11-05 11:34:07 följande:

Jag upplever det faktiskt som något biologiskt. Som om någonting praktiskt saknades. Särskilt då ett kön, en kropp normalt sett luktar. Luktar upphetsande. Men det saknas som sagt hos henne. Det påverkar ju även mig på så sätt att jag faktiskt inte blir så enormt tänd, eller får sådan lust att ha sex. Lust till sex har jag givetvis kroppsligt ibland. Men upphetsning kommer först när vi försöker. Vilket vi ändå gör ett par gånger i veckan.

Men tyvärr tror jag inte att det finns något som heter "biologiskt asexuell". Det finns inga prover/tester som kan visa detta. Det ses ungefär som "läggning". På samma sätt som det inte finns några tester för bi/homo/hetero. 

Njutning på annat sätt söker vi och har hittat en del.

Vi har varit tillsammans i snart 3 år.

Jo jag förstår att man inte kan påvisa asexuallitet på ett biologiskt sätt. Det vara bara ett ordval för att skilja det från att den typen där skulle kunna ändras.

Jag har svårt att se det som en sexuell avvikelse, eller jämförelsen med homosexualitet . Då är det ju något annat man tänder på och då handlar det om att bejaka sin sexualitet.

Jag är ju sexuell som person så jag är medveten om att jag kanske borde vara försiktig med råd utifrån min erfarenhet, men jag kan inte låta ni att tänka på en sak. Även om det inte blir densamma för er. (ni kanske brukar göra sådant förresten)

Nyligen penslade Anton mig med en liten pensel över hela kroppen. Det var tänkt som allmän avslappning (vi hade redan haft sex och jag kände mig mättad) och i början var det bara så, men jag kände skillnad i njutning på olika delar av armarna, olika delar av benen, halsen, fötterna, ryggen mm. På vissa ställen kändes det extra skönt, bara allmänt sådär. I början var det bara den där allmänna njutningen även mellan benen. Nu reagerade jag iof med kåthet (oväntat), men jag tänker att även innan kåtheten kom var det otroligt skönt. Något som kanske även en asexuell kan känna. . . Vad vet jag . ..
  • StefanH
    Celines Essence skrev 2014-11-05 11:15:57 följande:
    Jag har stor förståelse för att du blir irriterad. Har ni pratat med varandra om det (utan att vara sur) ? tänder du på henne?
    Ja, vi har pratat om det. Hon ser det inte som ett problem. Vilket iofs är sant för hon har inte något problem med det. Precis som Haskel säger så är det den med minst lust som alltid bestämmer.

Jag har löst det med att inte utsätta mig för frestelser. Jag går inte och lägger mig samtidigt som henne, och sover gärna på långt avstånd från henne i sängen. Jag ligger inte och morgonmyser utan stiger upp direkt ur sängen och går aldrig naken i huset när hon är i närheten.
    Nu när jag skriver det så här så låter det konstigt men det är inte så extremt ändå. Bara små ändringar hur man beter sig hjälper faktiskt.
  • Celines Essence
    StefanH skrev 2014-11-05 12:04:08 följande:

Ja, vi har pratat om det. Hon ser det inte som ett problem. Vilket iofs är sant för hon har inte något problem med det. Precis som Haskel säger så är det den med minst lust som alltid bestämmer.

Jag har löst det med att inte utsätta mig för frestelser. Jag går inte och lägger mig samtidigt som henne, och sover gärna på långt avstånd från henne i sängen. Jag ligger inte och morgonmyser utan stiger upp direkt ur sängen och går aldrig naken i huset när hon är i närheten.

Nu när jag skriver det så här så låter det konstigt men det är inte så extremt ändå. Bara små ändringar hur man beter sig hjälper faktiskt.

Jaha. Är det så du vill ha ditt liv, eller vad är din plan?

Är hon också asexuell?Blir hon aldrig kåt. Kan hon inte njuta av orgasm osv?

Vad sa hon när du frågade vad hon tyckte om erat sexliv?

Vill hon ha annan närhet än sex?

Ang Haskel så skriver ju han att de delvis har en öppen relation och att hon ger honom sex/njutning trots allt, så i det fallet stämmer det ju inte att den som har minst lust styr.
  • Brunhilde
    StefanH skrev 2014-11-05 12:04:08 följande:

Det låter som ett tragiskt äktenskap. Förlåt om jag är burdus, men jag kan inte tänka mig något värre än att behöva ta till sådana medel för att partnern är totalt ointresserad. Vad tänker hon göra åt det? Trivs hon verkligen med att ha det så eller gillar hon läget och använder telefonen som sköld? Livet är för kort för att förneka sig värme och sex. 
  • Anonym (såhär)

Eftersom att det är du som upplever det som ett problem ligger såklart huvudansvaret på dig att fixa problemet. Jag skulle aldrig fixa ett problem som jag inte anser är ett problem.

Du pratar om normalt, men tror du blandar ihop det med ordet "vanlig". Det är vanligare att människor har sexlust, men det är inte onormalt med människor som inte har sexlust. Homosexuella är ju inte onormala, de är fullt normala. Skulle aldrig kalla eller tycka att min homosexuelle vän är onormal.

Svar på tråden Ställa upp på att inte ha sex?