pratglad och passionerad skrev 2014-11-06 11:40:17 följande:
Någon verkar vara populär.. (fullt förståeligt.. )
Efter alla trådar och diskussioner i ämnet är min uppfattning att för många är för sentimentala i den här frågan. Att känslor påverkar ens relationer är självklart, det går inte att intellektualisera känslor när det brinner.
I en teoretisk diskussion borde det dock vara enklare att se på det lite mer pragmatiskt; en relation är ett "avtal" med mer eller mindre uttalade krav, förväntningar och överenskommelser.
Nästan alla inser och accepterar att en relation inte nödvändigtvis är ett livslångt avtal (att man säger "ja" är mer en tradition än något annat).
- Lojalitet ingår oftast
- Omtanke, närhet och beröring likaså (även om det ofta glöms bort och värderas ner..)
- Sex är viktigt för de allra flesta och det ingår ofta som en mycket stark ingrediens.
- Trohet..
Sen kan det finnas massor av punkter till (för någon är ordning och reda viktigt, ekonomiskt ansvarstagande, ta ansvar för barn och hem.. etc.)
När någon av förutsättningarna som ingår i dealen (uttalade eller ej) förändras måste man givetvis prata, hitta lösningar, ev. förhandla om dealen eller - i värsta fall - säga upp avtalet..
En vanlig "miss" i detta är att den ena parten inte värderar en viss punkt särskilt högt - och anser därmed att hen har rätt att ensidigt stryka denna punkt från avtalet. ("JAG tycker inte sex är så viktigt..", "JAG tycker inte det är nåt problem om vi ligger med andra..", "JAG tycker inte det är så viktigt med personlig hygien..")
Även om det låter märkligt och torrt blir det (faktiskt) enklare att tänka sig relationen som en "affärsuppgörelse" med tydligt uttalade förväntningar/krav samt en förväntan om att prata, förhandla om man vill göra förändringar i avtalet..
Angående avtal skulle jag vilja att det stod följande:
"Jag vill att vi ska värna om vårt sexliv, att vi ska vara öppna mot varandra och berätta vad vi längtar efter och tycker om. Jag vill att vi ska utforska varandras kroppar och njutning.
Jag vill att vi ska säga i från om något känns fel. Jag vill också att vi ska vara förstående och hjälpsamma mot varandra om någon tappar lusten för en tid. Då vill jag att vi gemensamt ska försöka vinna den tillbaka..."
Oj... Shitt nu blev jag så där känslomässig igen. Jag gör ett nytt försök... Så här kanske det kunde låta..
"Du vet att jag enligt avtal vill ha sex 3 gånger i veckan. Nu har det gått över 2 veckor så jag kommer, enligt avtalet söka sex på annat håll. Här är nummer till sexolog. Återkom när du har stånd och lust enligt avtal. Lycka till med ditt problem. Mvh Celine"
Allvarligt talat. Jag förstår i stort hur du menar, särskilt mittenbiten av ditt inlägg om att prata och hitta lösningar. Annars tror jag inte det går att pressa någon till kåthet och lust. I mitt liv har de stora sexuella bristerna berott på känslomässiga brister eller på brister i sexets kvalitet. Jag anser att det är där kärnan ligger... Löser man det... löser sig oftast kvantiteten och VILJAN att ha sex med farten... Tror jag...
Problemet här på familjeliv är att det blir så tillspetsat, svart och vitt. .. Men nu har försökt spetsa till mina tankar jag också