• Haskel

Ställa upp på att inte ha sex?

Jag är så trött detta, min fru vill aldrig ha sex. Men ibland ställer jag upp ändå, och har inte sex för husfridens skull. Det jag är mest trött på är hennes tjat. Är det verkligen okej att tjata sig till att inte ha sex?
    Dessutom behandlar hon mig jämt som en person. Jag är väl för FAAN ett sexobjekt.

Mina frågor:
    - Ska jag sluta ställa upp på att inte ha sex?
    - Är det okej att tjata, för att få slippa sex?
    - Är det okej att behandla sin partner som enbart person?

Naturligtvis är INTE ovanstående sant. Företeelsen är dock inte ovanlig, om än jag spetsat till det en aning. Vad anser ni, ligger allt ansvar att förbättra/lämna/stå ut ALLTID på den människa som vill ha sex? Sex är väl något naturligt, snarast onaturligt att INTE vilja ha sex. Har inte den som saknar lust ett ansvar?

Mvh Haskel

• Svar på tråden Ställa upp på att inte ha sex?
  • Brunhilde

Det förstår du väl att det aldrig är den asexuelles ansvar. Det är ju du som vill ha något, ergo ditt problem. Sedan finns det ju de som inte längre är attraherade av sin partner, men stannar för att det är tryggt och sedan har de ju barnen. Vad skulle hända med BARNEN om de separerade (för det finns det ju ingen som gjort innan). Självklart härdar bägge parterna ut och lever olyckliga i resten av sina dagar.

• Haskel
    Brunhilde skrev 2014-11-04 00:07:22 följande:

Det förstår du väl att det aldrig är den asexuelles ansvar. Det är ju du som vill ha något, ergo ditt problem. Sedan finns det ju de som inte längre är attraherade av sin partner, men stannar för att det är tryggt och sedan har de ju barnen. Vad skulle hända med BARNEN om de separerade (för det finns det ju ingen som gjort innan). Självklart härdar bägge parterna ut och lever olyckliga i resten av sina dagar.

Vad är "normalt", att ha sexlust, eller att sakna sexlust? 
    I mina ögon är det mer normalt att ha sexlust. Normalt sett är det ju även den som är sjuk, alltså onormal kroppsligt/mentalt som söker vård. Alltså den sjukes ansvar.
    Vidare bör det väl vara den som inte är attraherad¨s ansvar att lämna förhållandet? Eller är det upp till "mig" att lämna när min partner tröttnat på mig?
  • Sebastian72

Är väl ganska enkelt efter ni SNACKAT om ert problem. För det har ni så klart gjort.

Du väger av vad som är viktigast för dej. Blir ju lite av en vågskål. Ingen kan döma dej eller henne. Ni kan kanske tom diskutera fram en liten deal där du får flyga fritt ibland? Men bara spridda tankar...

• Brunhilde
    Haskel skrev 2014-11-04 00:18:09 följande:
    Vad är "normalt", att ha sexlust, eller att sakna sexlust? 
    I mina ögon är det mer normalt att ha sexlust. Normalt sett är det ju även den som är sjuk, alltså onormal kroppsligt/mentalt som söker vård. Alltså den sjukes ansvar.
    Vidare bör det väl vara den som inte är attraherad¨s ansvar att lämna förhållandet? Eller är det upp till "mig" att lämna när min partner tröttnat på mig?
    Märker att jag glömde infoga ironismileyn...
  • Haskel
    Sebastian72 skrev 2014-11-04 00:18:17 följande:

Är väl ganska enkelt efter ni SNACKAT om ert problem. För det har ni så klart gjort.

Du väger av vad som är viktigast för dej. Blir ju lite av en vågskål. Ingen kan döma dej eller henne. Ni kan kanske tom diskutera fram en liten deal där du får flyga fritt ibland? Men bara spridda tankar...

Jag vet inte om du läst trådar där den ena saknar lust.

Vanliga svar/inlägg är:
    -Du får absolut inte göra våld på dig själv och låta "honom" ha sex.
    -Det är aldrig okej att tjata. 
    -Du får faan stå ut, om hon inte vill ha sex.
    -Vill du ha sex, får du runka.
    -Fy faan för otrohet!
    -Du får väl lämna, hon är ändå värd bättre än du.
    osv. osv.

Jag personligen lider inte av detta problem. Men jag söker en vettig diskussion i ämnet, då jag vet att många lider av sexbrist.
  • Haskel
    Brunhilde skrev 2014-11-04 00:22:54 följande:
    Märker att jag glömde infoga ironismileyn...
    Lätt häntGlad
  • Brunhilde
    Haskel skrev 2014-11-04 00:33:14 följande:
    Lätt häntGlad
    Du är förlåten för att du inte kunde läsa ut det ändå.{#emotions_dlg.flower}
  • Haskel
    Brunhilde skrev 2014-11-04 00:39:08 följande:
    Du är förlåten för att du inte kunde läsa ut det ändå.{#emotions_dlg.flower}
    Tack. Erkänner dock att det var ganska idiotiskt att "lyckas" missa detFlört
  • Brunhilde
    Haskel skrev 2014-11-04 00:31:05 följande:
    Jag vet inte om du läst trådar där den ena saknar lust.

Vanliga svar/inlägg är:
    -Du får absolut inte göra våld på dig själv och låta "honom" ha sex.
    -Det är aldrig okej att tjata. 
    -Du får faan stå ut, om hon inte vill ha sex.
    -Vill du ha sex, får du runka.
    -Fy faan för otrohet!
    -Du får väl lämna, hon är ändå värd bättre än du.
    osv. osv.

Jag personligen lider inte av detta problem. Men jag söker en vettig diskussion i ämnet, då jag vet att många lider av sexbrist.
    Tar mig friheten att svara. För mig är sex en stor del av en kärleksrelation och ja, det finns tillfällen i långa relationer när man inte matchar varandras sexlust, men att faktiskt prata om det är viktigt och att veta att man faktiskt är åtrådd och att svackan inte kommer vara för evigt är oerhört viktigt.

Att inledda något med en person man inte haft sex med och inte vet om det är en match öht, tycker jag är uteslutet.

Som en klok man på det här forumet en gång sa "lust föder lust"

Det är den personen som saknar sexlust/attraktion till sin partner som antingen måste jobba på det eller släppa den fri. Det är snudd på psykisk misshandel att låta den andre gå och hoppas och vilja och gång på gång bli avvisad.
  • Brunhilde
    Haskel skrev 2014-11-04 00:43:48 följande:
    Tack. Erkänner dock att det var ganska idiotiskt att "lyckas" missa detFlört
    Mm, du föll lite i graderna där
Svar på tråden Ställa upp på att inte ha sex?