• Brunhilde

Ställa upp på att inte ha sex?

Det förstår du väl att det aldrig är den asexuelles ansvar. Det är ju du som vill ha något, ergo ditt problem. Sedan finns det ju de som inte längre är attraherade av sin partner, men stannar för att det är tryggt och sedan har de ju barnen. Vad skulle hända med BARNEN om de separerade (för det finns det ju ingen som gjort innan). Självklart härdar bägge parterna ut och lever olyckliga i resten av sina dagar.

• Brunhilde
    Haskel skrev 2014-11-04 00:18:09 följande:
    Vad är "normalt", att ha sexlust, eller att sakna sexlust? 
    I mina ögon är det mer normalt att ha sexlust. Normalt sett är det ju även den som är sjuk, alltså onormal kroppsligt/mentalt som söker vård. Alltså den sjukes ansvar.
    Vidare bör det väl vara den som inte är attraherad¨s ansvar att lämna förhållandet? Eller är det upp till "mig" att lämna när min partner tröttnat på mig?
    Märker att jag glömde infoga ironismileyn...
  • Brunhilde
    Haskel skrev 2014-11-04 00:33:14 följande:
    Lätt häntGlad
    Du är förlåten för att du inte kunde läsa ut det ändå.{#emotions_dlg.flower}
  • Brunhilde
    Haskel skrev 2014-11-04 00:31:05 följande:
    Jag vet inte om du läst trådar där den ena saknar lust.

Vanliga svar/inlägg är:
    -Du får absolut inte göra våld på dig själv och låta "honom" ha sex.
    -Det är aldrig okej att tjata. 
    -Du får faan stå ut, om hon inte vill ha sex.
    -Vill du ha sex, får du runka.
    -Fy faan för otrohet!
    -Du får väl lämna, hon är ändå värd bättre än du.
    osv. osv.

Jag personligen lider inte av detta problem. Men jag söker en vettig diskussion i ämnet, då jag vet att många lider av sexbrist.
    Tar mig friheten att svara. För mig är sex en stor del av en kärleksrelation och ja, det finns tillfällen i långa relationer när man inte matchar varandras sexlust, men att faktiskt prata om det är viktigt och att veta att man faktiskt är åtrådd och att svackan inte kommer vara för evigt är oerhört viktigt.

Att inledda något med en person man inte haft sex med och inte vet om det är en match öht, tycker jag är uteslutet.

Som en klok man på det här forumet en gång sa "lust föder lust"

Det är den personen som saknar sexlust/attraktion till sin partner som antingen måste jobba på det eller släppa den fri. Det är snudd på psykisk misshandel att låta den andre gå och hoppas och vilja och gång på gång bli avvisad.
  • Brunhilde
    Haskel skrev 2014-11-04 00:43:48 följande:
    Tack. Erkänner dock att det var ganska idiotiskt att "lyckas" missa detFlört
    Mm, du föll lite i graderna där
  • Brunhilde
    Haskel skrev 2014-11-04 19:39:15 följande:
    Vi är väldigt överens du och jag.
    Då blir det ju inte mycket till diskussion
    Mer en klapp på axeln och ett konstaterande att vi tycker samma lika.

Fast jag måste ta tillbaka en sak i mitt förra inlägg och det är "det är snudd på psykisk misshandel att låta den andre gå och hoppas och vilja och gång på gång bli avvisad."
    Det är faktiskt psykisk misshandel.
  • Brunhilde
    Celines Essence skrev 2014-11-04 22:35:26 följande:

Jag vill börja med att säga att jag tror att alla kan hitta sin sexlust. Visst, kan den variera mellan olika personer, men jag tror det naturliga är att ha en inre längtan efter skön sex.

Så varför fungerar det inte alltid då?

Jag tror den vanligaste orsaken till att någon inte vill ha sex är någon typ av brist i relationen. Dvs att brist på sex i en relation är ett symtom på att något är fel. Ibland kan det vara att känslorna dött så att det inte funkar att ha sex, men att man inte vågar, eller är mogen att skiljas.

Andra gånger tror jag att annat bråk och negativa känslor i vardagslivet måste lösas för att sex ska funka.

Ytterligare en sak kan vara att man börjar tro att man inte kan tända, tro att man inte funkar sexuellt. Rädslan att misslyckas, rädslan att bli nobbad, att inte bli kåt, att inte få orgasm, att partnern inte kommer tända på en själv osv kan göra att man inte vågar ta initiativ... Så blir det en negativ spiral.

Kroppskomplex kan också ställa till det.

Ibland kan en "tappad" sexlust hos en partner bero på att denne får utlopp för sin lust hos någon annan.

Men som svar på din fråga så tycker jag att det är bådas ansvar att ta tag i vad som är orsaken till att man inte vill ha sex. Problemet är att man kanske inte ens är ärlig mot sig själv. Man måste först vara ärlig mot sig själv och våga att se det verkliga problemet. Gör man inte det blir omöjligt att dela det med någon annan.

Så även en asexuell person kan hitta sexlust?
  • Brunhilde
    Celines Essence skrev 2014-11-04 23:09:15 följande:
    Det är möjligt att inte precis alla kan hitta sin sexlust, men jag tror faktiskt att nästan alla kan. Sedan kan man ju undra över vad som ligger till grund för att vara "asexuell". Ibland kanske de finns något, hos de som kallar sig asexuella, som kan lösas upp. Jag vågar inte säga att det är så, men jag tror det kan vara så i en hel del fall.
    Absolut kan det vara så att en traumatisk händelse eller något annat ligger till grund för vissa, men de som verkligen klassas som asexuella har jag svårt att se att det skulle kunna vara något som får dem att känna längtan efter sex. Lite som forskare på 50-talet klassade homosexualitet som en sjukdom som skulle gå att bota.
  • Brunhilde
    StefanH skrev 2014-11-05 12:04:08 följande:
    Ja, vi har pratat om det. Hon ser det inte som ett problem. Vilket iofs är sant för hon har inte något problem med det. Precis som Haskel säger så är det den med minst lust som alltid bestämmer.

Jag har löst det med att inte utsätta mig för frestelser. Jag går inte och lägger mig samtidigt som henne, och sover gärna på långt avstånd från henne i sängen. Jag ligger inte och morgonmyser utan stiger upp direkt ur sängen och går aldrig naken i huset när hon är i närheten.
    Nu när jag skriver det så här så låter det konstigt men det är inte så extremt ändå. Bara små ändringar hur man beter sig hjälper faktiskt.
    Det låter som ett tragiskt äktenskap. Förlåt om jag är burdus, men jag kan inte tänka mig något värre än att behöva ta till sådana medel för att partnern är totalt ointresserad. Vad tänker hon göra åt det? Trivs hon verkligen med att ha det så eller gillar hon läget och använder telefonen som sköld? Livet är för kort för att förneka sig värme och sex. 
  • Brunhilde
    Anonym (såhär) skrev 2014-11-05 16:30:07 följande:

Eftersom att det är du som upplever det som ett problem ligger såklart huvudansvaret på dig att fixa problemet. Jag skulle aldrig fixa ett problem som jag inte anser är ett problem.

Du pratar om normalt, men tror du blandar ihop det med ordet "vanlig". Det är vanligare att människor har sexlust, men det är inte onormalt med människor som inte har sexlust. Homosexuella är ju inte onormala, de är fullt normala. Skulle aldrig kalla eller tycka att min homosexuelle vän är onormal.

Nu blandar du väl ändå ihop saker och ting. Att någon inte har sexlust behöver inte betyda att personen är asexuell. Det kan vara att personen inte längre är attraherad av sin partner, men stannar för att det är tryggt och bekvämt, många gånger är det av ekonomiska skäl. Det kan vara att personen är missnöjd med något i förhållandet, men istället för att påtala det sexvägrar de och partnern förblir ovetandes om missnöjet. Det kan vara tusen olika anledningar.

Att vara asexuell är en läggning precis som homosexualitet, bisexuell, transsexuell, metasexuell eller heterosexuell eller vad du nu kan tänkas vara lagd som och det är ingen här som sagt att det skulle onormalt, även om det inte är enligt vår kulturs rådande norm. 

Vidare så är det väl den personen som förvägrar sin partner ett sexliv som får ta steget och göra något åt det, om de vill fortsätta ha ett förhållande, annars ligger det helt på deras ansvar att på något sätt släppa den andre fri. 
  • Brunhilde
    Kolibri12 skrev 2014-11-05 21:17:28 följande:
    Det är ett gemensamt ansvar. Vill sedan den utan lust inte bidra till en förbättring, får denne låta den andre söka sexuell tillfredsställelse på annat håll, om man inte vill bryta upp. Man kan inte neka en vuxen människa ett sexliv och det förvånar mig att vissa på fullt allvar verkar tycka att det är ok att göra det. Lusten till sex är en naturlig drift hos människan. Lever man i en parrelation förväntar man sig normalt ett sexliv med denne såvida man från början inte haft en annan överenskommelse. 

Ovan under förutsättning att det inte är en svacka pga t ex sjukdom eller "jag får bara sex en gång om dagen av min partner vad ska jag göra".
    Instämmer till fullo, men jag menar nog att den som har sexlust redan har försökt i de flesta fall och förutsatt att viljan finns trots sjukdomen. En tillfällig svacka finns i de flesta långvariga förhållanden, men att kunna kommunicera om det och att det faktiskt finns någon sorts lösning på problemet.
  • Brunhilde
    Kolibri12 skrev 2014-11-05 21:59:34 följande:
    Ja, med gemensamt ansvar menade jag när problemet först uppstår, att parten med lust då måste kommunicera hur denne känner. Jag har för övrigt läst vad du skrivit tidigare i tråden om psykisk misshandel, och jag håller med.
    This is FL darling, jag förutsätter att man inte kan förutsätta något alls
    Men just tydligheten håller jag med om att den är elementär och att man kanske tror att man känner varandra så väl att den andre vet vad man menar utan att behöva kommunicera det. Åh, den som kunde läsa tankar Drömmer
  • Brunhilde
    Kolibri12 skrev 2014-11-05 22:22:02 följande:
    Oh, jag blir kallad darling, det var alldeles för länge sen . Men skämt åsido, klokt tänkt apropå FL.
    Eller så är det tur att man inte kan läsa tankar, många relationer skulle nog bli än mer kortlivade då
    Det hade nog varit nyttigt, många förhållanden skulle inte ens ha inletts. 
Svar på tråden Ställa upp på att inte ha sex?