Haskel skrev 2014-11-05 20:23:40 följande:
Jag är emot båda orden, normal och vanlig. De säger ingenting, då båda är beroende på tolkning.
Homosexualitet och asexualitet är både ovanligt och onormalt rent praktiskt. Båda kan givetvis lika gärna tolkas som både vanligt och normalt.
Tråden handlar dock inte om läggningar, varken homosexualitet eller asexualitet. Utan tillfällig brist på lust. Det kan givetvis också vara både vanligt och normalt.
MEN tillfällig brist på lust, beror oftast på något annat. Det beror ofta på sjukdom, stress, psykiskt ohälsa, graviditet, eller förlorade känslor.
Problem som alltså i huvudsak ligger hos den som INTE har lust. De problemen kan inte den andra lösa.
Jag tycker absolut att de som inte har sexlust behöver tänka på vad det beror på, hur det kan lösas och ta ansvar för det, men jag anser precis som Kolibri12, att det är ett gemensamt ansvar att få ett fungerande sexliv.
Jag menar, det hänger ju ihop med att båda bör vara intresserade och ansvariga för varandras njutning. Många gånger läser man här på familjeliv att man har ett eget ansvar att få orgasm. Det tycker jag är lite tråkigt att läsa. Visst måste man själv försöka ta reda på hur man fungerar, men det borde ligga i bådas intresse att hitta sätt att nå dit. På samma sätt behöver båda intressera sig för orsaker till att någon inte har lust...särskilt om den tidigare haft lust.
Dock tycker jag att man bör tänka lite på att matcha varandra sexuellt redan när man inleder relationen. Man kan inte förvänta sig att en människa ska ändra sig bara för den andres skull.
Som jag skrev innan tror jag nästan alla kan väcka sin sexlust, men förutsättningarna att få ett fungerande och bra sexliv ökar ju om man matchar varandra från början.