• Haskel

Ställa upp på att inte ha sex?

Jag är så trött detta, min fru vill aldrig ha sex. Men ibland ställer jag upp ändå, och har inte sex för husfridens skull. Det jag är mest trött på är hennes tjat. Är det verkligen okej att tjata sig till att inte ha sex?
    Dessutom behandlar hon mig jämt som en person. Jag är väl för FAAN ett sexobjekt.

Mina frågor:
    - Ska jag sluta ställa upp på att inte ha sex?
    - Är det okej att tjata, för att få slippa sex?
    - Är det okej att behandla sin partner som enbart person?

Naturligtvis är INTE ovanstående sant. Företeelsen är dock inte ovanlig, om än jag spetsat till det en aning. Vad anser ni, ligger allt ansvar att förbättra/lämna/stå ut ALLTID på den människa som vill ha sex? Sex är väl något naturligt, snarast onaturligt att INTE vilja ha sex. Har inte den som saknar lust ett ansvar?

Mvh Haskel

• Svar på tråden Ställa upp på att inte ha sex?
  • Brunhilde
    Kolibri12 skrev 2014-11-05 22:22:02 följande:
    Oh, jag blir kallad darling, det var alldeles för länge sen . Men skämt åsido, klokt tänkt apropå FL.
    Eller så är det tur att man inte kan läsa tankar, många relationer skulle nog bli än mer kortlivade då
    Det hade nog varit nyttigt, många förhållanden skulle inte ens ha inletts. 
  • Kolibri12

Celine, i den bästa av världar borde båda vara intresserade och ansvariga för varandras njutning, och dessa par har nog inte så stora problem i sexlivet åtminstone. De verkliga problemen uppstår när det inte fungerar så.. 

• Bagarn01

Faan bästa tråden på LÄÄÄÄÄNGE Haskel!

Självklart e det som du skriver " den sjuka som ska söka vård" och JA sex ÄR naturligt. Tyvärr kommer jag inte att argumentera mot dej. ????

• Celines Essence
    Kolibri12 skrev 2014-11-05 22:29:04 följande:

Celine, i den bästa av världar borde båda vara intresserade och ansvariga för varandras njutning, och dessa par har nog inte så stora problem i sexlivet åtminstone. De verkliga problemen uppstår när det inte fungerar så.. 

Många gånger hänger det nog i hop. De gångerna är nog båda mer angelägna om att lösa en svacka i sexlivet också. Om sexlivet inte varit så bra minskar drivet att lösa det.. .
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Celines Essence
    Bagarn01 skrev 2014-11-05 22:36:15 följande:

Självklart e det som du skriver " den sjuka som ska söka vård" och JA sex ÄR naturligt. Tyvärr kommer jag inte att argumentera mot dej. ????

Min grundinställning är att den som inte vill ha sex måste ta tag i det... men att ansvaret ligger även på den som har mer sexlust.

Tänk dig läget att en kvinna har en man som hon upplever riktigt dålig i sängen. Då borde hon berätta hur hon vill ha det, men om han har väldigt dålig känsla kan hon tröttna. Ska hon då söka vård?

Nej orsaker till varför sexlivet inte fungerar bör i första hand lösas av att båda genom att prata och berätta hur man tänker, känner och tycker om. Ibland kan vård krävas, ibland skilsmässa.
  • Haskel
    Kolibri12 skrev 2014-11-05 21:17:28 följande:
    Det är ett gemensamt ansvar. Vill sedan den utan lust inte bidra till en förbättring, får denne låta den andre söka sexuell tillfredsställelse på annat håll, om man inte vill bryta upp. Man kan inte neka en vuxen människa ett sexliv och det förvånar mig att vissa på fullt allvar verkar tycka att det är ok att göra det. Lusten till sex är en naturlig drift hos människan. Lever man i en parrelation förväntar man sig normalt ett sexliv med denne såvida man från början inte haft en annan överenskommelse. 

Ovan under förutsättning att det inte är en svacka pga t ex sjukdom eller "jag får bara sex en gång om dagen av min partner vad ska jag göra".
    Håller med dig till fullo, DarlingFlört
  • Haskel
    Celines Essence skrev 2014-11-05 22:00:21 följande:
    Jag tycker absolut att de som inte har sexlust behöver tänka på vad det beror på, hur det kan lösas och ta ansvar för det, men jag anser precis som Kolibri12, att det är ett gemensamt ansvar att få ett fungerande sexliv.

Jag menar, det hänger ju ihop med att båda bör vara intresserade och ansvariga för varandras njutning. Många gånger läser man här på familjeliv att man har ett eget ansvar att få orgasm. Det tycker jag är lite tråkigt att läsa. Visst måste man själv försöka ta reda på hur man fungerar, men det borde ligga i bådas intresse att hitta sätt att nå dit. På samma sätt behöver båda intressera sig för orsaker till att någon inte har lust...särskilt om den tidigare haft lust.

Dock tycker jag att man bör tänka lite på att matcha varandra sexuellt redan när man inleder relationen. Man kan inte förvänta sig att en människa ska ändra sig bara för den andres skull.

Som jag skrev innan tror jag nästan alla kan väcka sin sexlust, men förutsättningarna att få ett fungerande och bra sexliv ökar ju om man matchar varandra från början.
    Du får ursäkta min otydlighet. Även jag menar att det är ett gemensamt ansvar. Men jag såg/ser det snarast som självklart att den som vill ha sex, kommer att göra vad han/hon kan.

Tråden är lite av en reaktion på just det du skriver "eget ansvar till orgasm" som man ofta läser här på FL. 
    Särskilt i trådar där mannen vill och kvinnan inte vill, ses väldigt underliga svar. Som ofta menar att mannen måste anpassa sig, eller finna sig i att inte ha sex, osv. osv.
  • Haskel
    Bagarn01 skrev 2014-11-05 22:36:15 följande:

Tack för det BagarnGlad.
  • pratglad och passionerad
    Kolibri12 skrev 2014-11-06 10:49:26 följande:
    Någon verkar vara populär.. (fullt förståeligt.. Flört)

Efter alla trådar och diskussioner i ämnet är min uppfattning att för många är för sentimentala i den här frågan. Att känslor påverkar ens relationer är självklart, det går inte att intellektualisera känslor när det brinner.

I en teoretisk diskussion borde det dock vara enklare att se på det lite mer pragmatiskt; en relation är ett "avtal" med mer eller mindre uttalade krav, förväntningar och överenskommelser.
    Nästan alla inser och accepterar att en relation inte nödvändigtvis är ett livslångt avtal (att man säger "ja" är mer en tradition än något annat).
    - Lojalitet ingår oftast
    - Omtanke, närhet och beröring likaså (även om det ofta glöms bort och värderas ner..)
    - Sex är viktigt för de allra flesta och det ingår ofta som en mycket stark ingrediens.
    - Trohet..
    Sen kan det finnas massor av punkter till (för någon är ordning och reda viktigt, ekonomiskt ansvarstagande, ta ansvar för barn och hem.. etc.)

När någon av förutsättningarna som ingår i dealen (uttalade eller ej) förändras måste man givetvis prata, hitta lösningar, ev. förhandla om dealen eller - i värsta fall - säga upp avtalet..

En vanlig "miss" i detta är att den ena parten inte värderar en viss punkt särskilt högt - och anser därmed att hen har rätt att ensidigt stryka denna punkt från avtalet. ("JAG tycker inte sex är så viktigt..", "JAG tycker inte det är nåt problem om vi ligger med andra..", "JAG tycker inte det är så viktigt med personlig hygien..") 

Även om det låter märkligt och torrt blir det (faktiskt) enklare att  tänka sig relationen som en "affärsuppgörelse" med tydligt uttalade förväntningar/krav samt en förväntan om att prata, förhandla om man vill göra förändringar i avtalet..
  • Celines Essence
    Haskel skrev 2014-11-06 08:30:37 följande:

Du får ursäkta min otydlighet. Även jag menar att det är ett gemensamt ansvar. Men jag såg/ser det snarast som självklart att den som vill ha sex, kommer att göra vad han/hon kan.

Tråden är lite av en reaktion på just det du skriver "eget ansvar till orgasm" som man ofta läser här på FL. 

Särskilt i trådar där mannen vill och kvinnan inte vill, ses väldigt underliga svar. Som ofta menar att mannen måste anpassa sig, eller finna sig i att inte ha sex, osv. osv.

Jodå. Nog förstår jag dig Det blir så svart eller vitt så här i trådar bara. Jag försöker bara dela med mig av hur jag ser på saken, men det är svårt att förklara, för problemet är ofta så komplext.
  • Celines Essence
    pratglad och passionerad skrev 2014-11-06 11:40:17 följande:

Någon verkar vara populär.. (fullt förståeligt.. )

Efter alla trådar och diskussioner i ämnet är min uppfattning att för många är för sentimentala i den här frågan. Att känslor påverkar ens relationer är självklart, det går inte att intellektualisera känslor när det brinner.

I en teoretisk diskussion borde det dock vara enklare att se på det lite mer pragmatiskt; en relation är ett "avtal" med mer eller mindre uttalade krav, förväntningar och överenskommelser.

Nästan alla inser och accepterar att en relation inte nödvändigtvis är ett livslångt avtal (att man säger "ja" är mer en tradition än något annat).

- Lojalitet ingår oftast

- Omtanke, närhet och beröring likaså (även om det ofta glöms bort och värderas ner..)

- Sex är viktigt för de allra flesta och det ingår ofta som en mycket stark ingrediens.

- Trohet..

Sen kan det finnas massor av punkter till (för någon är ordning och reda viktigt, ekonomiskt ansvarstagande, ta ansvar för barn och hem.. etc.)

När någon av förutsättningarna som ingår i dealen (uttalade eller ej) förändras måste man givetvis prata, hitta lösningar, ev. förhandla om dealen eller - i värsta fall - säga upp avtalet..

En vanlig "miss" i detta är att den ena parten inte värderar en viss punkt särskilt högt - och anser därmed att hen har rätt att ensidigt stryka denna punkt från avtalet. ("JAG tycker inte sex är så viktigt..", "JAG tycker inte det är nåt problem om vi ligger med andra..", "JAG tycker inte det är så viktigt med personlig hygien..") 

Även om det låter märkligt och torrt blir det (faktiskt) enklare att  tänka sig relationen som en "affärsuppgörelse" med tydligt uttalade förväntningar/krav samt en förväntan om att prata, förhandla om man vill göra förändringar i avtalet..

Angående avtal skulle jag vilja att det stod följande:

"Jag vill att vi ska värna om vårt sexliv, att vi ska vara öppna mot varandra och berätta vad vi längtar efter och tycker om. Jag vill att vi ska utforska varandras kroppar och njutning.

Jag vill att vi ska säga i från om något känns fel. Jag vill också att vi ska vara förstående och hjälpsamma mot varandra om någon tappar lusten för en tid. Då vill jag att vi gemensamt ska försöka vinna den tillbaka..."

Oj... Shitt nu blev jag så där känslomässig igen. Jag gör ett nytt försök... Så här kanske det kunde låta..

"Du vet att jag enligt avtal vill ha sex 3 gånger i veckan. Nu har det gått över 2 veckor så jag kommer, enligt avtalet söka sex på annat håll. Här är nummer till sexolog. Återkom när du har stånd och lust enligt avtal. Lycka till med ditt problem. Mvh Celine"

Allvarligt talat. Jag förstår i stort hur du menar, särskilt mittenbiten av ditt inlägg om att prata och hitta lösningar. Annars tror jag inte det går att pressa någon till kåthet och lust. I mitt liv har de stora sexuella bristerna berott på känslomässiga brister eller på brister i sexets kvalitet. Jag anser att det är där kärnan ligger... Löser man det... löser sig oftast kvantiteten och VILJAN att ha sex med farten... Tror jag...

Problemet här på familjeliv är att det blir så tillspetsat, svart och vitt. .. Men nu har försökt spetsa till mina tankar jag också
  • pratglad och passionerad

Mitt inlägg ska ses som en slags motvikt till de ideer om att man ensidigt kan förändra villkor/innehåll i avtalet - utan att ens prata med sin partner. Alternativt förändra förutsättningar och ställa krav på att partnern ska acceptera, helt oförstående till att hen inte går med på detta.

Några exempel som man läser/hör emellanåt:
    - "Eftersom jag plötsligt inte vill ha sex längre förväntar jag mig att min partner ska respektera detta och acceptera att vi slutar att ha sex. Jag ser det inte som ett problem och därför tänker jag inte försöka åtgärda min brist på sexlust. Hen får inte heller ha sex med nån annan - eftersom det nya nu är att sex inte längre är viktigt. Kan inte hen acceptera detta är hen en självisk bitch/skitstövel."
    (Detta är ett väldigt märkligt sätt att försöka förändra förutsättningarna för ett pågående avtal..)

- "Eftersom min partner inte vill ha sex lika ofta som jag är det rimligt att jag är otrogen och har sex med andra som komplement. Jag tycker inte det är min sak att ta upp frågan till diskussion eller vara ärlig/förvarna om att jag tänker söka mig till andra - det räcker väl att jag är missnöjd, det är rimligt att ljuga och föra sin affärspartner bakom ljuset om man inte är nöjd med dealen.."
    (Dvs. jag är inte längre nöjd med ett avtal men jag bryter det inte utan börjar ljuga istället och plockar russinen ur kakan..)

Min poäng är inte att man ska bli formell och fyrkantig, räkna sexfrekvens/vecka och prata på myndighetsspråk. Många gånger kan en del av kommunikationen ske underförstått.. Åren går, man slutar ha sex, slutar prata, slutar bry sig om varandra.. Då kan man nog faktiskt hävda (vid behov) att avtalet inte längre gäller trots att det aldrig uttalats. Dvs. äktenskapet var slut i ordets rätta bemärkelse och ingen blir egentligen förvånad eller upprörd att partnern hittade nån annan..
    Det är väl då mest tragiskt att man väljer att leva på det sättet men faller knappast under "avtalsbrott" om båda parter slutat ställa eller uppfylla några krav. Kanske håller man ihop av praktiska skäl, ekonomi, barn. Synnerligen förståeligt (och nog inte helt ovanligt).

• Celines Essence
    pratglad och passionerad skrev 2014-11-07 10:15:17 följande:

Mitt inlägg ska ses som en slags motvikt till de ideer om att man ensidigt kan förändra villkor/innehåll i avtalet - utan att ens prata med sin partner. Alternativt förändra förutsättningar och ställa krav på att partnern ska acceptera, helt oförstående till att hen inte går med på detta.

Några exempel som man läser/hör emellanåt:

- "Eftersom jag plötsligt inte vill ha sex längre förväntar jag mig att min partner ska respektera detta och acceptera att vi slutar att ha sex. Jag ser det inte som ett problem och därför tänker jag inte försöka åtgärda min brist på sexlust. Hen får inte heller ha sex med nån annan - eftersom det nya nu är att sex inte längre är viktigt. Kan inte hen acceptera detta är hen en självisk bitch/skitstövel."

(Detta är ett väldigt märkligt sätt att försöka förändra förutsättningarna för ett pågående avtal..)

- "Eftersom min partner inte vill ha sex lika ofta som jag är det rimligt att jag är otrogen och har sex med andra som komplement. Jag tycker inte det är min sak att ta upp frågan till diskussion eller vara ärlig/förvarna om att jag tänker söka mig till andra - det räcker väl att jag är missnöjd, det är rimligt att ljuga och föra sin affärspartner bakom ljuset om man inte är nöjd med dealen.."

(Dvs. jag är inte längre nöjd med ett avtal men jag bryter det inte utan börjar ljuga istället och plockar russinen ur kakan..)

Min poäng är inte att man ska bli formell och fyrkantig, räkna sexfrekvens/vecka och prata på myndighetsspråk. Många gånger kan en del av kommunikationen ske underförstått.. Åren går, man slutar ha sex, slutar prata, slutar bry sig om varandra.. Då kan man nog faktiskt hävda (vid behov) att avtalet inte längre gäller trots att det aldrig uttalats. Dvs. äktenskapet var slut i ordets rätta bemärkelse och ingen blir egentligen förvånad eller upprörd att partnern hittade nån annan..

Det är väl då mest tragiskt att man väljer att leva på det sättet men faller knappast under "avtalsbrott" om båda parter slutat ställa eller uppfylla några krav. Kanske håller man ihop av praktiska skäl, ekonomi, barn. Synnerligen förståeligt (och nog inte helt ovanligt).

Jag tror, som jag skrev innan, att uteblivet sex är ett symtom på något inte står rätt till. Om man som par inte vill lösa det tillsammans kommer det aldrig bli bra. Båda borde göra vad de kan. Visst kan de bero på andra hälsoproblem, men oftast ligger nog problemen i relationen. Ibland tror jag skilsmässa kan vara lösningen, men jag tror inte att det är så många som verkligen inte har sexlust.

Jag har haft kontakt med många sexuellt frustrerande män här på familjeliv och vissa av dem har haft fruar som inte vill ha sex. Männen påstår ofta att de "gjort allt" , men egentligen har de inte gjort något särskilt alls, bara fortsatt ta samma gamla initiativ och ev klagat på att frun inte vill ha sex.Jag tror allt försäkran man verkligen närmar sig varandra På RIKIGT.

Jag är otroligt, otroligt lycklig lottad att min älskade aldrig någonsin ställt några krav på mig. Jag känner för första gången i mitt liv att jag kan vara mig själv. Om vi skulle skrivit ett kontrakt i början av vår relation hade jag blivit jättestressad, men vi har utvecklats tillsammans. Jag har redan ändrat mig på flera punkter gällande sex och han också. Jag har ofta känt mig press och stress vad gäller sex, men det gör jag inte nu och då kan jag vara precis som jag är och jag njuter som aldrig förr. Fast jag inser att väldigt få män skulle haft tålamod med mig.
  • Celines Essence
    Celines Essence skrev 2014-11-07 15:42:08 följande:

Jag tror, som jag skrev innan, att uteblivet sex är ett symtom på något inte står rätt till. Om man som par inte vill lösa det tillsammans kommer det aldrig bli bra. Båda borde göra vad de kan. Visst kan de bero på andra hälsoproblem, men oftast ligger nog problemen i relationen. Ibland tror jag skilsmässa kan vara lösningen, men jag tror inte att det är så många som verkligen inte har sexlust.

Jag har haft kontakt med många sexuellt frustrerande män här på familjeliv och vissa av dem har haft fruar som inte vill ha sex. Männen påstår ofta att de "gjort allt" , men egentligen har de inte gjort något särskilt alls, bara fortsatt ta samma gamla initiativ och ev klagat på att frun inte vill ha sex.Jag tror allt försäkran man verkligen närmar sig varandra På RIKIGT.

Jag är otroligt, otroligt lycklig lottad att min älskade aldrig någonsin ställt några krav på mig. Jag känner för första gången i mitt liv att jag kan vara mig själv. Om vi skulle skrivit ett kontrakt i början av vår relation hade jag blivit jättestressad, men vi har utvecklats tillsammans. Jag har redan ändrat mig på flera punkter gällande sex och han också. Jag har ofta känt mig press och stress vad gäller sex, men det gör jag inte nu och då kan jag vara precis som jag är och jag njuter som aldrig förr. Fast jag inser att väldigt få män skulle haft tålamod med mig.

Jag tror ALLT FÖR SÄLLAN man verkligen närmar sig varandra på RIKTIGT, ska det stå.
Svar på tråden Ställa upp på att inte ha sex?