• Haskel

Ställa upp på att inte ha sex?

Jag är så trött detta, min fru vill aldrig ha sex. Men ibland ställer jag upp ändå, och har inte sex för husfridens skull. Det jag är mest trött på är hennes tjat. Är det verkligen okej att tjata sig till att inte ha sex?
    Dessutom behandlar hon mig jämt som en person. Jag är väl för FAAN ett sexobjekt.

Mina frågor:
    - Ska jag sluta ställa upp på att inte ha sex?
    - Är det okej att tjata, för att få slippa sex?
    - Är det okej att behandla sin partner som enbart person?

Naturligtvis är INTE ovanstående sant. Företeelsen är dock inte ovanlig, om än jag spetsat till det en aning. Vad anser ni, ligger allt ansvar att förbättra/lämna/stå ut ALLTID på den människa som vill ha sex? Sex är väl något naturligt, snarast onaturligt att INTE vilja ha sex. Har inte den som saknar lust ett ansvar?

Mvh Haskel

• Svar på tråden Ställa upp på att inte ha sex?
  • Haskel
    Brunhilde skrev 2014-11-04 00:07:22 följande:

Det förstår du väl att det aldrig är den asexuelles ansvar. Det är ju du som vill ha något, ergo ditt problem. Sedan finns det ju de som inte längre är attraherade av sin partner, men stannar för att det är tryggt och sedan har de ju barnen. Vad skulle hända med BARNEN om de separerade (för det finns det ju ingen som gjort innan). Självklart härdar bägge parterna ut och lever olyckliga i resten av sina dagar.

Vad är "normalt", att ha sexlust, eller att sakna sexlust? 
    I mina ögon är det mer normalt att ha sexlust. Normalt sett är det ju även den som är sjuk, alltså onormal kroppsligt/mentalt som söker vård. Alltså den sjukes ansvar.
    Vidare bör det väl vara den som inte är attraherad¨s ansvar att lämna förhållandet? Eller är det upp till "mig" att lämna när min partner tröttnat på mig?
  • Haskel
    Sebastian72 skrev 2014-11-04 00:18:17 följande:

Är väl ganska enkelt efter ni SNACKAT om ert problem. För det har ni så klart gjort.

Du väger av vad som är viktigast för dej. Blir ju lite av en vågskål. Ingen kan döma dej eller henne. Ni kan kanske tom diskutera fram en liten deal där du får flyga fritt ibland? Men bara spridda tankar...

Jag vet inte om du läst trådar där den ena saknar lust.

Vanliga svar/inlägg är:
    -Du får absolut inte göra våld på dig själv och låta "honom" ha sex.
    -Det är aldrig okej att tjata. 
    -Du får faan stå ut, om hon inte vill ha sex.
    -Vill du ha sex, får du runka.
    -Fy faan för otrohet!
    -Du får väl lämna, hon är ändå värd bättre än du.
    osv. osv.

Jag personligen lider inte av detta problem. Men jag söker en vettig diskussion i ämnet, då jag vet att många lider av sexbrist.
  • Haskel
    Brunhilde skrev 2014-11-04 00:22:54 följande:
    Märker att jag glömde infoga ironismileyn...
    Lätt häntGlad
  • Haskel
    Brunhilde skrev 2014-11-04 00:39:08 följande:
    Du är förlåten för att du inte kunde läsa ut det ändå.{#emotions_dlg.flower}
    Tack. Erkänner dock att det var ganska idiotiskt att "lyckas" missa detFlört
  • Haskel
    Brunhilde skrev 2014-11-04 00:46:42 följande:
    Tar mig friheten att svara. För mig är sex en stor del av en kärleksrelation och ja, det finns tillfällen i långa relationer när man inte matchar varandras sexlust, men att faktiskt prata om det är viktigt och att veta att man faktiskt är åtrådd och att svackan inte kommer vara för evigt är oerhört viktigt.

Att inledda något med en person man inte haft sex med och inte vet om det är en match öht, tycker jag är uteslutet.

Som en klok man på det här forumet en gång sa "lust föder lust"

Det är den personen som saknar sexlust/attraktion till sin partner som antingen måste jobba på det eller släppa den fri. Det är snudd på psykisk misshandel att låta den andre gå och hoppas och vilja och gång på gång bli avvisad.
    Vi är väldigt överens du och jag.
  • Haskel
    Brunhilde skrev 2014-11-04 21:07:12 följande:
    Då blir det ju inte mycket till diskussion
    Mer en klapp på axeln och ett konstaterande att vi tycker samma lika.

Fast jag måste ta tillbaka en sak i mitt förra inlägg och det är "det är snudd på psykisk misshandel att låta den andre gå och hoppas och vilja och gång på gång bli avvisad."
    Det är faktiskt psykisk misshandel.
    Även jag finner det trist att det inte blir någon diskussion.

Jag gillar inte "trolltrådar" och var därför ärlig om att delar av TS var påhittad. Tyvärr tycks ingen intresserad av att diskutera problemet, då det inte gäller någon personligen. Ingen de kan "trycka ner och fördöma"Drömmer, kanske.

Jag får prova att säga "du har åt helvete fel, angående psykiskt misshandel", och hoppas det blir en diskussion dåSkrattande.
  • Haskel
    Brunhilde skrev 2014-11-04 22:39:47 följande:
    Så även en asexuell person kan hitta sexlust?
    Min fru är asexuell, och har nu faktiskt hittat något som i alla fall kan likna sexlust.

Asexuella kan ofta få orgasm på egen hand, även om det inte har någon direkt lust eller känsel. Kroppskontakt brukar de ofta uppskatta som alla andra.

Genom att ta initiativ till kroppskontakt och försöka få orgasm tillsammans, går det att få en längtan och en lust. "Lust föder lust". 

Det kan nog aldrig bli "som vanligt" för en asexuell. Men väldigt nära i alla fall.
  • Haskel
    Celines Essence skrev 2014-11-04 22:35:26 följande:

Jag vill börja med att säga att jag tror att alla kan hitta sin sexlust. Visst, kan den variera mellan olika personer, men jag tror det naturliga är att ha en inre längtan efter skön sex.

Så varför fungerar det inte alltid då?

Jag tror den vanligaste orsaken till att någon inte vill ha sex är någon typ av brist i relationen. Dvs att brist på sex i en relation är ett symtom på att något är fel. Ibland kan det vara att känslorna dött så att det inte funkar att ha sex, men att man inte vågar, eller är mogen att skiljas.

Andra gånger tror jag att annat bråk och negativa känslor i vardagslivet måste lösas för att sex ska funka.

Ytterligare en sak kan vara att man börjar tro att man inte kan tända, tro att man inte funkar sexuellt. Rädslan att misslyckas, rädslan att bli nobbad, att inte bli kåt, att inte få orgasm, att partnern inte kommer tända på en själv osv kan göra att man inte vågar ta initiativ... Så blir det en negativ spiral.

Kroppskomplex kan också ställa till det.

Ibland kan en "tappad" sexlust hos en partner bero på att denne får utlopp för sin lust hos någon annan.

Men som svar på din fråga så tycker jag att det är bådas ansvar att ta tag i vad som är orsaken till att man inte vill ha sex. Problemet är att man kanske inte ens är ärlig mot sig själv. Man måste först vara ärlig mot sig själv och våga att se det verkliga problemet. Gör man inte det blir omöjligt att dela det med någon annan.

Tack för ditt svar min vän{#emotions_dlg.flower}

Dock väntar jag en "smula" med att kommentera ditt inlägg, och hoppas istället att detta är början till en debattFlört.

Kram på dig, och hälsa Anton.
  • Haskel
    Celines Essence skrev 2014-11-04 23:32:40 följande:
    Hur går det till när Hon får orgasm då?

Varför vill hon ha orgasm?

Får hon bara orgasm ensam?

Vad är sex för dig, för henne?

Kanske tantrasex vore något. Då har man en annan syn på sex.
    Orgasm får hon av vanlig onani. Dock krävs väldigt mycket "jobb" för att få till det.

Egentligen vill hon inte direkt ha orgasm. Men det kan ge en känsla av att "kanske vara normal". Likaså kan det väl ge en liten avslappning efteråt.

Numera får hon ibland orgasm tillsammans med mig. Men det är enbart hon själv som kan göra det.

Sex är så oerhört stort och kan innefatta så mycket. Men en sak är gemensamt. Hettan, värmen lusten, det nästan djuriska. Kön som blodfylls osv.
    För henne saknas helt den där lusten, hetten, det djuriska. Inget blodfyllt kön i första taget heller. Sex för henne är mest kroppskontakt, samt en njutning av att tillfredsställa mig.

Kanske skulle vi prova lite tantra, vem vetDrömmerFlört
  • Haskel
    StefanH skrev 2014-11-05 09:08:48 följande:

Ibland kan minskad lust stavas WIPF. Wordfeud, iPhone, Pinterest, Facebook.

Jag undrar vad min fru kommer säga när hon tittar upp från iPhonen och barnen är stora och utflugna och hör och häpna, mannen i huset är även han utflugen!

Det kanske blir ett nytt facebookinlägg av det?

Det ligger oerhört mycket i det du säger, om än tillskruvat på ett komiskt sättSkrattande
  • Haskel
    Celines Essence skrev 2014-11-05 10:26:08 följande:
    Men hon vill i alla fall ha orgasm... Det är ju nåt...Att hon dessutom kan få det i din närhet är ju någon typ av utveckling. Ja. Det låter främmande det här och det är inget jag känner till, men jag kommer fortsätta ställa lite frågor. Du får själv välja vilka frågor du vill svara på. Avstå om det känns för privat.

-Hur reagerade hon när hon fick sin första orgasm tillsammans med dig?(i din närhet) Blev hon glad?

-Har hon alltid varit så här?, Hur var det i början av er relation?

-Skulle hon själv önska att hennes kropp fungerade annorlunda?

-Äter hon någon medicin?

-Har hon pratat med någon professionell om detta?

-Hur löser ni ditt sexuella behov och vad tycker hon om din sexlust/ditt sexbehov ?

Fördelen med tantrasex är att det inte finns ett givet slut. När man vanligtvis tänker på sex är det lätt att tänka "-kåthet- stånd/lubrikation- penetration-orgasm.-," men i tantrasex är inte orgasm ett nödvändigt slut. Inte ens att få stånd, eller bli våt och svullen (De yttre tecknen).Det är mer "öppet" hur det utvecklar sig.
    Jag svarar på dina frågor genom att berätta lite mer allmänt om hur hon fungerar. Jag tror det ger en klarar bild.

Min fru har aldrig varit blyg, och inte sett sex som någon stor grej. Hon upplever sex, på ungefär samma sätt som någon om någon smeker hennes handled lite grand. Ingen spänning, ingen njutning men inte heller något obehagligt. På samma sätt är inte mitt kön mer upphetsande/spännande än min hand. Det är bara en kroppsdel. 
    Till stor del upplevs hon likadant. Lite som ett neutrum med kvinnligt könsorgan och bröst. Det är lukten/feromonerna som tycks saknas.

Hon vill vara som andra, och hon vill ha sex. Men det ger ju ingenting för henne. Men hon upplever inte heller sex som minsta obehagligt. 

Hon äter medicin, men hon har känt likadant i alla år. Medans hon började med medicin för bara ett par år sedan.

Hon har sökt hjälp, men inte fått det. Gynekolog har skickat remiss, men inget har hänt.

Hon är enormt empatisk och tycks ändå förstå hur viktigt sex är. Hon tycks känna att det är hon som saknar något. Hon har alltid ställt upp, vilket inte alltid varit positiv för mig. Det har känts som lite av ett övergrepp. Nu deltar hon, och försöker hitta njutning på sitt sätt. Det fungerar bättre. Vi har även löst det genom att ha lite av ett öppet förhållande. 
  • Haskel
    Celines Essence skrev 2014-11-05 11:10:48 följande:
    Okej

Eftersom att hon verkar ha en vilja att fungera annorlunda och en vilja att söka hjälp så tycker jag att ni ska fortsätta med detta. Det finns flera vägar att gå för att få tag i typ en sexolog/psykolog eller liknande. Om det bara resulterar i att hon får ett "kvitto" på att hon är biologiskt asexuell, så kanske det är någon form av lättnad. Om hon däremot kan hitta ett nytt sätt att förhålla sig till njutning är det ju otroligt värdefullt.

Jag tänker på att annan njutning, dvs inte direkt sexuell njutning, också kan skilja sig mellan varandra. Det finns delar på kroppen som är mer njutbara än andra. Kan hon njuta av sådant? Får man förresten fråga hur länge ni varit tillsammans?
    Jag upplever det faktiskt som något biologiskt. Som om någonting praktiskt saknades. Särskilt då ett kön, en kropp normalt sett luktar. Luktar upphetsande. Men det saknas som sagt hos henne. Det påverkar ju även mig på så sätt att jag faktiskt inte blir så enormt tänd, eller får sådan lust att ha sex. Lust till sex har jag givetvis kroppsligt ibland. Men upphetsning kommer först när vi försöker. Vilket vi ändå gör ett par gånger i veckan.

Men tyvärr tror jag inte att det finns något som heter "biologiskt asexuell". Det finns inga prover/tester som kan visa detta. Det ses ungefär som "läggning". På samma sätt som det inte finns några tester för bi/homo/hetero. 

Njutning på annat sätt söker vi och har hittat en del.
    Vi har varit tillsammans i snart 3 år.
  • Haskel
    StefanH skrev 2014-11-05 11:14:11 följande:
    Om du visar henne fotot med dig och gräsklipparen, då kommer hon gå igång och spinna som en liten katt!
    Garanterat!Foten i munnen
    Där sa du något, att jag inte tänkt på detSkrattande
  • Haskel
    Anonym (såhär) skrev 2014-11-05 16:30:07 följande:

Eftersom att det är du som upplever det som ett problem ligger såklart huvudansvaret på dig att fixa problemet. Jag skulle aldrig fixa ett problem som jag inte anser är ett problem.

Du pratar om normalt, men tror du blandar ihop det med ordet "vanlig". Det är vanligare att människor har sexlust, men det är inte onormalt med människor som inte har sexlust. Homosexuella är ju inte onormala, de är fullt normala. Skulle aldrig kalla eller tycka att min homosexuelle vän är onormal.

Jag kan hålla med dig så långt att det är upp till den som vill ha sex, att berätta om problemet. MEN sen ligger faktiskt mer problemet hos den som inte vill. Visst kan han/hon strunta i problemet. Men bör då inte heller bli förvånad om han/hon snart är bedragen eller lämnad.

Vad gäller homosexualitet förstår jag inte vad du menar. Homosexuella har väl sexlust som de flesta andra?
  • Haskel
    Anonym (såhär) skrev 2014-11-05 19:17:47 följande:
    Problemet ligger väl ändå hos den som ser det som ett problem? Det är inte och ska inte vara ett problem att inte ha sexlust. Det är lika normalt med asexualitet som homosexualitet.

Homosexuella är i minoritet, det är även asexuella. Fast att de är i minoritet så är ingen av dem onormala. Du råkade blanda ihop orden "normalt" och "vanligt"
    Jag är emot båda orden, normal och vanlig. De säger ingenting, då båda är beroende på tolkning.
    Homosexualitet och asexualitet är både ovanligt och onormalt rent praktiskt. Båda kan givetvis lika gärna tolkas som både vanligt och normalt.

Tråden handlar dock inte om läggningar, varken homosexualitet eller asexualitet. Utan tillfällig brist på lust. Det kan givetvis också vara både vanligt och normalt.

MEN tillfällig brist på lust, beror oftast på något annat. Det beror ofta på sjukdom, stress, psykiskt ohälsa, graviditet, eller förlorade känslor.

Problem som alltså i huvudsak ligger hos den som INTE har lust. De problemen kan inte den andra lösa.
  • Haskel
    Kolibri12 skrev 2014-11-05 21:17:28 följande:
    Det är ett gemensamt ansvar. Vill sedan den utan lust inte bidra till en förbättring, får denne låta den andre söka sexuell tillfredsställelse på annat håll, om man inte vill bryta upp. Man kan inte neka en vuxen människa ett sexliv och det förvånar mig att vissa på fullt allvar verkar tycka att det är ok att göra det. Lusten till sex är en naturlig drift hos människan. Lever man i en parrelation förväntar man sig normalt ett sexliv med denne såvida man från början inte haft en annan överenskommelse. 

Ovan under förutsättning att det inte är en svacka pga t ex sjukdom eller "jag får bara sex en gång om dagen av min partner vad ska jag göra".
    Håller med dig till fullo, DarlingFlört
  • Haskel
    Celines Essence skrev 2014-11-05 22:00:21 följande:
    Jag tycker absolut att de som inte har sexlust behöver tänka på vad det beror på, hur det kan lösas och ta ansvar för det, men jag anser precis som Kolibri12, att det är ett gemensamt ansvar att få ett fungerande sexliv.

Jag menar, det hänger ju ihop med att båda bör vara intresserade och ansvariga för varandras njutning. Många gånger läser man här på familjeliv att man har ett eget ansvar att få orgasm. Det tycker jag är lite tråkigt att läsa. Visst måste man själv försöka ta reda på hur man fungerar, men det borde ligga i bådas intresse att hitta sätt att nå dit. På samma sätt behöver båda intressera sig för orsaker till att någon inte har lust...särskilt om den tidigare haft lust.

Dock tycker jag att man bör tänka lite på att matcha varandra sexuellt redan när man inleder relationen. Man kan inte förvänta sig att en människa ska ändra sig bara för den andres skull.

Som jag skrev innan tror jag nästan alla kan väcka sin sexlust, men förutsättningarna att få ett fungerande och bra sexliv ökar ju om man matchar varandra från början.
    Du får ursäkta min otydlighet. Även jag menar att det är ett gemensamt ansvar. Men jag såg/ser det snarast som självklart att den som vill ha sex, kommer att göra vad han/hon kan.

Tråden är lite av en reaktion på just det du skriver "eget ansvar till orgasm" som man ofta läser här på FL. 
    Särskilt i trådar där mannen vill och kvinnan inte vill, ses väldigt underliga svar. Som ofta menar att mannen måste anpassa sig, eller finna sig i att inte ha sex, osv. osv.
  • Haskel
    Bagarn01 skrev 2014-11-05 22:36:15 följande:

Faan bästa tråden på LÄÄÄÄÄNGE Haskel!

Självklart e det som du skriver " den sjuka som ska söka vård" och JA sex ÄR naturligt. Tyvärr kommer jag inte att argumentera mot dej. ????

Tack för det BagarnGlad.
Svar på tråden Ställa upp på att inte ha sex?