• Anonym (fundersam)

Flytta ifrån mitt barn.

Det är så att jag har ett barn på 7 år, jag och pappan har delad vårdnad och separerade när barnet var 10 månader. Vi kommer bra överrens om de mesta.

Jag har bott på ett och samma ställe i alla år och misstrivs här psykiskt. Har alltid velat flyttat härifrån men har aldrig kommit längre än att jag tänkt tanken.

Har nu kommit fram till att jag vill flytta med min sambo till hans hemland här i europa.

Jag vet att jag aldrig får med mig mitt barn och pappan är beredd på att ta hand om barnet.

Så vi kommer att ha delad vårdnad och barnet kommer vara hos mig på loven.

Jag är en dålig mamma eftersom att jag misstrivs här. Och för att vara osjälvisk så vill jag inte bråka och försöka ta med mig mitt barn, barnet har all övrig släkt här. Och jag vet att h*n har det bra här även om det kommer att göra fruktansvärt ont.

Är jag en dålig mamma som lämnar mitt barn i Sverige eller borde jag stanna kvar här o stå ut och må dåligt ?

• Svar på tråden Flytta ifrån mitt barn.
  • silhuett
    Anonym (wow) skrev 2014-11-04 15:07:43 följande:

Oj, här var stämningen hård. Jag tvekade lite om jag skulle ta den här sista chansen att få barn- hur hemskt kan det vara, tänkte jag, men inser nu att kraven på hur mycket man tydligen ska ge upp- alla krav på eget välbefinnande för all framtid är för mycket.

Hellre får fostret försvinna än alla önskemål om egna drömmar.

Ingen som pratat om "för all framtid". Och många av de drömmar man har går att förverkliga trots att man har barn eller tillsammans med barnet. Men om du har drömmar som kräver att du måste ge upp ditt barn ska du nog vänta tills du har förverkligat dem.
  • Anonym (wow)
    silhuett skrev 2014-11-04 15:13:36 följande:

Ingen som pratat om "för all framtid". Och många av de drömmar man har går att förverkliga trots att man har barn eller tillsammans med barnet. Men om du har drömmar som kräver att du måste ge upp ditt barn ska du nog vänta tills du har förverkligat dem.

Jag har fyllt fyrtio så att vänta är inte ett alternativ.

Min tanke var att dela vårdnaden med den andra föräldern så att vi båda kan göra det vi vill i perioder. Nu får jag ju inse att det är ren ondska att tro att man kan vara mamma hursomhelst och att det är bättre att det slipper födas något barn alls.
  • silhuett
    Anonym (wow) skrev 2014-11-04 15:18:14 följande:

Min tanke var att dela vårdnaden med den andra föräldern så att vi båda kan göra det vi vill i perioder. Nu får jag ju inse att det är ren ondska att tro att man kan vara mamma hursomhelst och att det är bättre att det slipper födas något barn alls.
    Att skaffa barn med tanken på att ha det bara ibland, lite när det passar en själv, känns väldigt egoistiskt. Barnet har inte valt att komma till världen för att vara förälderns leksak/hobby/kärlekssubstitut/annat.
    Man tar på sig ett ansvar när man skaffar ett barn, och det innebär vissa uppoffringar..
  • Mrs Moneybags

Jag fick min son när jag var 40 och jag ångrar mig absolut inte.

Men om man tänker sig att vara förälder på deltid redan innan barnet är fött, bör man kanske tänka om. 

Det är ju tyvärr ingen självklarhet att man alltid kan dela med den andra föräldern, ibland blir folk sjuka, de dör, de har ingen lust osv, så man får nog vara beredd på att om det värsta händer kunna ta allt själv. Förhoppningsvis blir det inte så, men man vet ju aldrig.

Sedan kan jag ju tillägga att jag absolut inte har givit upp alla krav på välbefinnande (?) för all framtid. Ett barn kräver ca 20 år av ens liv, så är det. De går inte att komma ifrån. De blir dock mer och mer självständiga. Jag lever i mångt och mycket som jag gjorde innan jag fick barn, men jag får självklart anpassa mig och min tid till barnet. 

Min man och jag turas om att göra saker på egen hand och tillsammans med barnet. Det faller sig naturligt.
  • silhuett
    Har dina andra planer något bäst-före-datum då?
  • Anonym (idioti)

Mina barn blev lämnade av sin far som flyttade utomlands därför att han mådde dåligt och inte orkade bo i Sverige längre. Barnen och han har ingen kontakt alls idag och mina barn har inte mått bra av detta under uppväxtåren. Jag säger flytta inte! Känns väldigt egoistiskt av dig och du tänker inte alls på ditt barns känslor och behov precis som mitt ex gjorde. Kommer du verkligen att vara lycklig och må bra när du vet vad du har gjort mot ditt barn?

• Anonym (wow)
    silhuett skrev 2014-11-04 15:27:06 följande:

Har dina andra planer något bäst-före-datum då?

Ja.

dels inbegriper de saker jag inte tror att jag kan göra när jag är för gammal, dels är det saker jag aldrig vill sluta med.

Men det är ett lätt beslut. Jag vill bara ha barn om jag kan dela ansvaret för den dagliga verksamheten i längre perioder.
  • silhuett
    Anonym (wow) skrev 2014-11-04 15:31:31 följande:
    Ja.

dels inbegriper de saker jag inte tror att jag kan göra när jag är för gammal, dels är det saker jag aldrig vill sluta med.

Men det är ett lätt beslut. Jag vill bara ha barn om jag kan dela ansvaret för den dagliga verksamheten i längre perioder.
    Vad är längre perioder?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (wow) skrev 2014-11-04 15:31:31 följande:
    Ja.

Utifrån vad du har skrivit här kan jag inte råda dig att skaffa barn.
    De mår inte bra av att vara borta från ena föräldern i längre perioder, särskilt inte när de är små.

Du kommer dessutom ha betydligt mindre disponibel tid när du har fått barn, så det kommer säkerligen finnas saker du måste sluta med under några år.
  • Anonym (wow)
    silhuett skrev 2014-11-04 15:36:23 följande:

Vad är längre perioder?

3-6 månader.
Svar på tråden Flytta ifrån mitt barn.