Anonym (fundersam) skrev 2014-11-04 11:28:24 följande:
Ja, som du säger så är skillnaden inte större än om jag flyttar någon annanstans i Sverige. Kommer fortfarande inte att kunna träffa mitt barn mer än på loven då de går i skola. Och till er som tror sig veta att jag flyttar för min sambos skull, så är det faktiskt inte. Som sagt denna fråga har varit i mina tankar länge, innan jag träffade honom. Detta är inte ett något jag tänkt på över en natt, och det är intr första tänkbara åtgärd jag vidtagit för att göra de bästa av situationen. Utan har provat andra bostäder, arbeten och fortfarande mår jag inte bättre. Och detta under 5 år.
Om jag inte visste att mitt barn kommer att få de bra skulle jag aldrig någonsin flytta. Men det vet jag att h*n får. Mycket bättre än att ha en förälder som bor på ett ställe och misstrivs och inte kan ge h*n det h*n behöver pga psykisk ohälsa.
Angående första stycket; varför skulle saker förändras om du flyttar 100 mil istället för 5? Finns det något speciellt skäl som gör att du inte kan bo i någon närliggande stad? (om du inte får jobb i nya staden brukar det gå bra att pendla om man inte bor mer än 4-5 mil bort)
Angående andra stycket, så tror jag det beror på HUR mycket ens psykiska ohälsa påverkar förmågan att ta hand om sina barn. I många fall tror jag barn mår bättre av att få träffa sin förälder som mår psykiskt dåligt, än att knappt få träffa denne alls. Givetvis inte om barnen blir försummade eller misskötta, men det finns många olika grader av psykisk ohälsa.
Frågan är hur du ska orka med barnen flera veckor i sträck sen under loven, om du inte orkar en vecka i sträck i nuläget?