• silhuett

Flytta ifrån mitt barn.

Usch, jag tycker det låter hemskt att bara träffa sitt barn på loven.. Det hinner ju gå flera månader emellan! Sen kan du väl inte räkna med att pappan går med på att inte få ha barnet hos sig under sommarlovet, eller över jul?

Om du flyttar en kortare bit inom Sverige kan du i alla fall träffa barnet varannan helg.. 

• silhuett
    Anonym (meh) skrev 2014-11-03 18:22:15 följande:
    Jag har vuxit upp med bara 1 förälder och har inte fått några psykiska problem eller någon separationsångest.
    Jag trivs väldigt bra med min ena förälder.
    Men blev du lämnad abrupt någonstans i 7-årsåldern, efter att ha bott varannan vecka hos dina föräldrar nästan hela livet?
    Jag tror det kan bli ett ganska chockartat uppbrott.

Och vetskapen om att mamman bor i ett annat land gör nog att det känns värre, även om det inte hade varit någon skillnad i praktiken mot att bo i andra änden av Sverige. 

Och jo, jag hade tyckt att det vore lika dumt om en pappa i samma sits hade valt att flytta.
  • silhuett
    Tow2Mater skrev 2014-11-03 18:36:07 följande:
    Var står det att ts barn har gjort det?
    Jag tolkade det i alla fall så, eftersom TS skriver att barnet måste bo hos pappan även om hon flyttar inom Sverige, eftersom det går på skola på orten.
  • silhuett
    Anonym (fundersam) skrev 2014-11-03 18:37:50 följande:

Barnet blir inte övergivet. Med dagens teknologi kan vi prata via webcamera, telefon hur ofta vi vill. Eftersom att vi redan har växelvis boende nu blir de endast tiden som skiljer sig mellan träffarna.

Jag är ett skilsmässobarn. Ja min far flyttade ifrån mig när jag var 9 år. Har aldrig klandrat honom då jag fått träffat honom när jag velat och haft möjlighet samma sak kommer att gälla mitt barn.

att förstå att man inte mår bra på en plats, trots terapi och att byta bostad och sedan besluta sig för att göra något åt de utan att riva upp sitt barn från rötterna som börjat rota sig är att ta sitt ansvar på ett sätt. Att förstå att man inte kan ge sitt barn de bästa för att man mår dåligt.

Fast ditt barn kommer ju inte kunna träffa dig när som helst.. Det kan behöva vänta månader, vilket känns som en evighet även för en vuxen. Ett barn har ännu sämre tidsuppfattning.

Varför kan du inte flytta till en stad närmare, så att ni kan ses varannan helg? Måste du flytta långt för att må psykiskt bra?
  • silhuett

Jag har också mått väldigt psykiskt dåligt och tvingats inse att jag inte kunde ha barnen varannan vecka. Det blev istället färre dagar. Visst hade jag orkat med vardagen allra bäst helt utan barnen där, men det kändes aldrig som ett alternativ..

• silhuett

Jag minns att jag som barn en gång drömde att min mamma en dag bara sa att hon skulle flytta - och jag vaknade gråtandes med en fruktansvärd känsla inombords. Som om det verkligen skulle hända på riktigt.

Mina barn fick under flera år "bara" bo hos mig fem dagar varannan vecka, och den yngsta sonen var ofta ledsen över detta och undrade varför jag inte ville ha dem mer. Han var då 7 år Det skar verkligen i mamma-hjärtat kan jag säga.

Barn lägger tyvärr ofta skulden på sig själva, speciellt i den åldern när de börjar fundera mycket över livet..

Jag tror inte TS är en dålig mamma, utan snarare en desperat människa som vill må bra psykiskt. Men om hon flyttar så pass långt ifrån sina barn tror jag bara att det kommer uppstå andra psykiska problem (hos henne). Jag tror det är ett stort misstag, som hon kommer få ångra om några år..

Vad säger pappan om saken? Varför mår du dåligt av att bo i Sverige?

• silhuett
    Anonym (fundersam) skrev 2014-11-04 11:28:24 följande:
    Ja, som du säger så är skillnaden inte större än om jag flyttar någon annanstans i Sverige. Kommer fortfarande inte att kunna träffa mitt barn mer än på loven då de går i skola. Och till er som tror sig veta att jag flyttar för min sambos skull, så är det faktiskt inte. Som sagt denna fråga har varit i mina tankar länge, innan jag träffade honom. Detta är inte ett något jag tänkt på över en natt, och det är intr första tänkbara åtgärd jag vidtagit för att göra de bästa av situationen. Utan har provat andra bostäder, arbeten och fortfarande mår jag inte bättre. Och detta under 5 år.

Om jag inte visste att mitt barn kommer att få de bra skulle jag aldrig någonsin flytta. Men det vet jag att h*n får. Mycket bättre än att ha en förälder som bor på ett ställe och misstrivs och inte kan ge h*n det h*n behöver pga psykisk ohälsa.
    Angående första stycket; varför skulle saker förändras om du flyttar 100 mil istället för 5? Finns det något speciellt skäl som gör att du inte kan bo i någon närliggande stad? (om du inte får jobb i nya staden brukar det gå bra att pendla om man inte bor mer än 4-5 mil bort)

Angående andra stycket, så tror jag det beror på HUR mycket ens psykiska ohälsa påverkar förmågan att ta hand om sina barn. I många fall tror jag barn mår bättre av att få träffa sin förälder som mår psykiskt dåligt, än att knappt få träffa denne alls. Givetvis inte om barnen blir försummade eller misskötta, men det finns många olika grader av psykisk ohälsa.

Frågan är hur du ska orka med barnen flera veckor i sträck sen under loven, om du inte orkar en vecka i sträck i nuläget?
  • silhuett
    Anonym (wow) skrev 2014-11-04 15:07:43 följande:

Oj, här var stämningen hård. Jag tvekade lite om jag skulle ta den här sista chansen att få barn- hur hemskt kan det vara, tänkte jag, men inser nu att kraven på hur mycket man tydligen ska ge upp- alla krav på eget välbefinnande för all framtid är för mycket.

Hellre får fostret försvinna än alla önskemål om egna drömmar.

Ingen som pratat om "för all framtid". Och många av de drömmar man har går att förverkliga trots att man har barn eller tillsammans med barnet. Men om du har drömmar som kräver att du måste ge upp ditt barn ska du nog vänta tills du har förverkligat dem.
  • silhuett
    Anonym (wow) skrev 2014-11-04 15:18:14 följande:
    Jag har fyllt fyrtio så att vänta är inte ett alternativ.

Min tanke var att dela vårdnaden med den andra föräldern så att vi båda kan göra det vi vill i perioder. Nu får jag ju inse att det är ren ondska att tro att man kan vara mamma hursomhelst och att det är bättre att det slipper födas något barn alls.
    Att skaffa barn med tanken på att ha det bara ibland, lite när det passar en själv, känns väldigt egoistiskt. Barnet har inte valt att komma till världen för att vara förälderns leksak/hobby/kärlekssubstitut/annat.
    Man tar på sig ett ansvar när man skaffar ett barn, och det innebär vissa uppoffringar..
  • silhuett
    Anonym (wow) skrev 2014-11-04 15:18:14 följande:
    Jag har fyllt fyrtio så att vänta är inte ett alternativ.
    Har dina andra planer något bäst-före-datum då?
  • silhuett
    Anonym (wow) skrev 2014-11-04 15:31:31 följande:
    Ja.

dels inbegriper de saker jag inte tror att jag kan göra när jag är för gammal, dels är det saker jag aldrig vill sluta med.

Men det är ett lätt beslut. Jag vill bara ha barn om jag kan dela ansvaret för den dagliga verksamheten i längre perioder.
    Vad är längre perioder?
  • silhuett
    Anonym (wow) skrev 2014-11-04 15:39:42 följande:
    3-6 månader.
    Det låter faktiskt som väldigt otryggt för ett barn, att byta förälder en gång i halvåret. Usch, jag blir faktiskt ledsen när jag tänker på den lilla. Hen kommer helt tappa anknytningen till den ena föräldern lagom tills det är dags att byta..
  • silhuett
    Anonym (wow) skrev 2014-11-04 16:58:58 följande:
    Ja, reglerna verkar lite instängda. Eftersom alla måste ha samma konstellation och beteende skulle jag nog inte trivas i samfälligheten föräldrar med oantastligt beteende helt enligt normen.
    Det handlar väl inte om normer och konstellationer, utan vad som är bäst för barnet. Rådfråga gärna en barnpsykolog innan du väljer att skaffa barn..
  • silhuett
    Anonym (wow) skrev 2014-11-04 17:25:23 följande:
    Gjorde du det? 
    Jag valde inte att ha barnen 6 månader i taget. Men ja, jag läste en del på nätet om barnpsykologers råd och åsikter kring växelvis boende i olika åldrar. Sen valde jag att ha dem lite mindre än varannan vecka för att jag mådde psykiskt dåligt, inte för att få ha tid till annat. I takt med att jag mådde bättre psykiskt så utökade vi boendet till varannan vecka, som vi har idag.
Svar på tråden Flytta ifrån mitt barn.