Påven Johanna skrev 2015-05-14 21:50:32 följande:
Jag tror att det du går igenom har något med detta att göra.
Kanske har du någon gång också haft de väldigt vanligt förekommande tvivlen - de om du verkligen ville ha ett barn till och kanske har du i och med dessa enormt vanliga tankar fått osedvanligt dåligt samvete och tilldelat dig själv ett rejält straff.
Dina i förväg uttagna ledsna tankar om hur begränsat du/ni skulle behöva leva om er dotter var autistisk tror jag också handlar om något annat än det du sätter det i samband med.
Du behöver inte alls svara, men hur nöjd är du med din relation till din man? På något sätt så är det som om du i tankarna arrangerar slutet för er relation när du fantiserar om hur skadad er dotter kan vara. Du både sörjer och begraver henne (och kanske därmed er) så att säga, och det tror jag är viktigt och väsentligt att titta på vad det kommer sig av.
Vad säger psykologen när ni pratar om detta?
Förstår inte exakt hur du menar, men övergripande iaf.
Våran relation har tagit mycket stryk pga min oro över dottern. Jag är ledsen att han vägrar lyssna på mina funderingar och bara blir förbannad när jag tar upp det. Jag förstår att han blir less på att lyssna, men ändå. Dessutom blir jag osäker. Vill han inte lyssna för han är less, eller är det för att han ser samma som jag men han orkar inte ta in det än?
Jag har frågat om det givetvis, men han säger han inte ser ngt konstigt med henne och att han är trött på att lyssna på mig.
Jag är också rädd att han av omtanke för mig inte skulle våga berätta om han börjar se något.
Ibland känner jag mig sviken att han låter mig gå genom detta utan hans stöd.
Känns som det uppstått en glipa mellan oss och jag kommer nog ha svårt att förlåta att han inte hört vad jag sagt den dagen hon diagnosiseras.
Men dessa problem har ju uppstått efter mina tankar om dottern kom.
Utöver det drar jag ett stort lass i hemmet och är själv med barnen varannan vecka pga hans arbete. Så har det alltid varit så jag är van och det funkar och jag visste ju att det skulle vara så