• SkyttensTecken

Journalistförbundet åsiktsvillkorar medlemskap

På Journalistförbundets kongress bifölls nyligen ett förslag efter ett förslag i en inlagd motion om att skriva in en gummiparagraf om ?alla människors lika värde? i stadgarna som kan användas för att utesluta den journalist som skriver ?fel? saker.

Liknande paragrafer som den Journalistförbundet nu implementerar finns i andra fackförbund och missbrukas där frikostigt för att utesluta personer med Sverigevänliga åsikter. Detta är allvarligt och skulle om det rörde sig om någon annan politisk grupp sannolikt vara otänkbart, betraktas som ett brott mot den fackliga organisationsrätt som är inskriven i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, samtidigt som varje enskilt fall skulle ha förts upp på Amnesty Internationals bevakningslista och rönt kritik från organisationer som Human Rights Watch. De som är Sverigevänliga och delar SD.s åsikter omfattas emellertid, genom ett undantag i rådande överordnad politisk doktrin, inte av principen om alla människors lika värde...

I journalistförbundet finns gott om medlemmar som bekänner sig till revolutionära vänstergrupper och en kommunistisk ideologi som har många tiotals miljoner människors liv på sina blodiga händer och mångdubbelt fler människors lidande och ofrihet under totalitärt förtryck. Dessa medlemmar kommer med största säkerhet inte att uteslutas med hänvisning till den nya människovärdesparagrafen. I stället kommer den högst sannolikt att tillämpas på samma sätt som i andra fackförbund ? för att göra sig kvitt personer som berättar obekväma sanningar om svensk invandrings- och integrationspolitik och som argumenterar för ansvar i stället för ansvarslöshet inom dessa politikområden.

Uteslutning eller nekat medlemskap kommer sannolikt också att drabba journalister som i sin yrkesgärning problematiserar den totalitära, antisemitiska, kristofoba, misogyna, homofoba religionsideologi som går under namnet islam och som sedan länge, just nu och inom en överskådlig framtid är ansvarig för krig, terror, lidande, förtryck och underutveckling i stora delar av världen. Detta samtidigt som publicister med invandrarbakgrund som omfamnar denna religionsideologi och propagerar för dess ytterligare införande i Sverige kommer att välkomnas i Journalistförbundet med förevändningar om ?ökad mångfald?.

Den nya skrivning som förs in i stadgarna lyder som följer:

Förbundet vill värna demokratin och alla människors lika värde. Journalistförbundets förtroendevalda inom förbundsstyrelsen, distrikt, journalistklubbar och sektioner ska verka för medlemmarnas intressen på grundval av alla människors lika värde.

Vantolkningarna av begreppen ?demokrati? och ?människors lika värde? kan nu ta sin början liksom klappjakten på publicister som avviker från den ?rätta? läran....

www.sjf.se/nyheter/201410/manniskors-lika-varde-fors-in-i-stadgarna
  • Svar på tråden Journalistförbundet åsiktsvillkorar medlemskap
  • Dissident
    nihka skrev 2014-10-28 14:56:01 följande:
    Nej, för i så fall då hade den engelska textningen lytt "respectability" och det gör den inte.

Jag tycker du kan föra den här diskussionen vidare med Gestalten. Ni verkar ha väldigt mycket gemensamt Skrattande
    Nej dignity översätts till värdighet, testa valfri översättare.
  • nihka
    SpanskaFlugan skrev 2014-10-28 14:26:19 följande:
    "Dissident" är förintelseförnekare och hävdar att det varken fanns gaskammrar eller någon som helst utrotning av judar och andra oliktänkande.
    Märkligt. Hens egna valda källor här i tråden säger det motsatta:

"Evidence does exist that German researchers had developed a process for the semi-industrial production of soap from human bodies.[4][5] The production of soap from human bodies by Nazis on small scale was confirmed in 2006.[6]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Soap_made_from_human_corpses
  • Dissident
    nihka skrev 2014-10-28 15:05:38 följande:
    Märkligt. Hens egna valda källor här i tråden säger det motsatta:

"Evidence does exist that German researchers had developed a process for the semi-industrial production of soap from human bodies.[4][5] The production of soap from human bodies by Nazis on small scale was confirmed in 2006.[6]"

De vill ju inte helt erkänna att det hela varit en propagandalögn (vilket rimligtvis framkommer ovan) vilket skulle kunna få folk att ifrågasätta vad mer de ljugit om, så de pekar på något obskyrt dokument som kan tolkas som att någon obskyr person på något obskyrt ställe kan ha "experimenterat" med idén om att göra tvål av judar. De försöker skydda lögnen.
  • manmanne

I vilket fall som helst så har FN's deklaration om mänskliga rättigeter inte kommit till för att missbrukas av journalistförbundet i syfte att censurera bort demokratin. Borde väl alla fatta?

Där gäller det lagar och regler. Rätten att uttrycka sin mening krockar inte med det.
    Sedan är det också självklart att medborgare av ett land har andra rättigheter och skyldigheter än människor som bor i ett annat land. Det är bra för framtiden och helt i enlighet med naturen att man har lite olika regioner och länder som lätt konkurrerar med varandra och testar olika modeller.

Det smarta är naturligtvis att lära sig från andra som lyckas bättre, istället för att fortsätta på svenskt maner i all oändlighet med slutna ögon.

• nihka
    Dissident skrev 2014-10-28 15:11:27 följande:
    De vill ju inte helt erkänna att det hela varit en propagandalögn (vilket rimligtvis framkommer ovan) vilket skulle kunna få folk att ifrågasätta vad mer de ljugit om, så de pekar på något obskyrt dokument som kan tolkas som att någon obskyr person på något obskyrt ställe kan ha "experimenterat" med idén om att göra tvål av judar. De försöker skydda lögnen.
    Det som framgår av din egen källa är att:

The production of soap from human bodies by Nazis on small scale was confirmed in 2006.[6]"

Det betyder att det är bekräftat att nazisterna tillverkade tvål i liten skala av människokroppar. Testa valfri översättare.
  • manmanne

Ni kan väl skapa två tros-inriktningar beroende på hur ni tolkar "dignity" från den heliga skriften?

• Dissident
    nihka skrev 2014-10-28 15:28:46 följande:
    Det som framgår av din egen källa är att:

The production of soap from human bodies by Nazis on small scale was confirmed in 2006.[6]"

Det betyder att det är bekräftat att nazisterna tillverkade tvål i liten skala av människokroppar. Testa valfri översättare.
    Generellt sett kan man inte lita rakt av på vad som står på Wikipedia om detta eftersom förintelsetroende judar övervakar ämnet som hökar, utan det som står där är så som det minst är. Det förintelseforskare tvingats erkänna. Att det står att något är bevisat räcker inte. Sådana som du som så gärna vill att saker skall vara bevisade är alltför ivriga med att använda sådana uttryck.
  • Anonym (Rutan Gis)

Går det att vara muslim och stödja HBTQ-frågor? Får man klä sig i burka som kille enligt islam? Kan alla muslimer acceptera Israel? Tillåter Koranen att två muslimer av samma kön viger sig?

Vad är förresten en människa? Är det tillåtet att som journalist anse att ofödda är människor? Får man anse att en ofödd människa har lika värde som en född? Är det i så fall tillåtet att aktivt vara abortmotståndare som journalist? Får man vara för abort som journalist - eller måste man i så fall anse att ofödda inte är människor?

Dessa frågor är kontroversiella - tror jag - och pekar på svårigheten att ta in en skrivning, om syftet är att utesluta vissa oliktänkare. Nu vet jag inte varför man vill ta in skrivningen, och den är i mina ögon okontroversiell i sig genom att den inte säger så mycket. Dock blir jag fundersam om det bakomliggande syftet - som TS verkar ge sken av - är att utesluta t.ex. SD-anhängare från Journalistförbundet. (Den tanken har ju också uttryckts i andra sammanhang.) 

Det finns risk att man, paradoxalt nog, utesluter också andra som man kanske inte hade tänkt sig från början. Vill man inte ha SD-anhängare eller fundamentalistiska kristna eller muslimer är det väl bättre att säga det tydligt - "Journalister som är för abort/mot abort, som inte öppet avsäger sig sedvanliga tolkningar av Koranen eller Bibeln, som inte öppet proklamerar sitt stöd för HBTQ-rörelsen, Israel, Palestina eller som gillar SD eller V eller vad det nu är man är rädd för, göre sig icke besvär". Bättre det, än att stödja sig på en förvrängd tolkning av 'alla människors lika värde' om syftet skulle vara att utesluta SD-anhängare. 

Sedan avslutar jag med att tydliggöra att jag är för invandring och att jag respekterar både islam och kristendom och alla andra religioner och jag respekterar också deras rätt att leva i enlighet med sina seder. Jag sympatiserar inte med SD och jag är för mångfald.

Däremot tar jag avstånd mot hyckleri.

Svar på tråden Journalistförbundet åsiktsvillkorar medlemskap