• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • dejan9209
    Stårschan skrev 2014-10-08 15:25:04 följande:
    Hm. Om frågan var "vad är en människa" och du svarar med genom att ge mig hänvisning till en wikipediaartikel som förklarar vad en cell är så undrar jag hur det är ställt med intelligensen faktiskt.

Du är en 22 år gammal man, så jag förstår att din insikt i vad det innebär att bära, föda och i 20+ år ta hand om ett barn inte riktigt är på samma plan som en kvinnas. Hur man än vrider och vänder på det så kommer du aldrig att hamna i den sitsen att du måste göra ett personligt val om huruvida du ska behålla ett oönskat foster i din kropp eller inte. Det gör naturligtvis inte att du inte har rätt till en åsikt, men den bör väga ungefär lika tungt som en sexårings åsikt i ett riksdagsval tycker jag.  

Abortfrågan handlar om kvinnors rättigheter, men också om barns rättighet till kärleksfulla föräldrar. 
    Det var menat till personer som säger att det bara är en liten fettklump
    när vi människor faktiskt består av flera miljoner celler
    men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

En abort tar ett mänskligt liv och det kan aldrig vara en människas rättighet att av vilket skäl som helst få ta en annan människas liv. Det är en logisk och moralisk omöjlighet.

"Huruvida kvinnan äger rätten till sin kropp är inte avgörande för huruvida det är moraliskt rätt eller orätt att döda den entitet som finns i  en gravid kvinnas livmoder. Kvinnor äger, precis som män, rätten till sina kroppar ? det är inte det frågan handlar om"
    troochtankande.se/2014/01/25/abortfragan-handlar-inte-om-kvinnors-ratt-till-sina-kroppar
  • Cissi2801
    dejan9209 skrev 2014-10-08 13:20:46 följande:

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

Fett emot abort...
  • Centurione
    Hm. Om frågan var "vad är en människa" och du svarar med genom att ge mig hänvisning till en wikipediaartikel som förklarar vad en cell är så undrar jag hur det är ställt med intelligensen faktiskt.

Du är en 22 år gammal man, så jag förstår att din insikt i vad det innebär att bära, föda och i 20+ år ta hand om ett barn inte riktigt är på samma plan som en kvinnas. Hur man än vrider och vänder på det så kommer du aldrig att hamna i den sitsen att du måste göra ett personligt val om huruvida du ska behålla ett oönskat foster i din kropp eller inte. Det gör naturligtvis inte att du inte har rätt till en åsikt, men den bör väga ungefär lika tungt som en sexårings åsikt i ett riksdagsval tycker jag.  

Abortfrågan handlar om kvinnors rättigheter, men också om barns rättighet till kärleksfulla föräldrar. 
    I och för sig, men då vill jag påminna om att en stor del av anhängarna till Pro Life-rörelsen är kvinnor och mammor! Ledarna som håller talen är ofta män - predikanter och liknande - men av vanligt folk så är det mest kvinnor som engagerar sig för rörelsen.
  • Centurione

(forts.) Jag kommer t.ex. ihåg för ett par år sedan, när det blev ett ramaskri på mammaforumen i USA, då det kom fram att en del av intäkterna från flickscouternas traditionella kakförsäljning, gick till organisationen "Planned Parenthood". Som inte bara upplyser unga kvinnor om p-medel utan även om aborter. Detta utan att scouternas föräldrar hade informerats om vad deras barn arbetade för egentligen...
  • dejan9209
    UCharlotte skrev 2014-10-08 15:09:07 följande:
    Det är inte känsligt om du lägger din energi på annat än att bry dig om vad andra kvinnor gör med sina kroppar. 

Den ekonomiska aspekten får du gärna bry dig om då det är allas skattepengar som slösas, men var kvinnan bestämmer själv över sin kropp. 
    En abort tar ett mänskligt liv och det kan aldrig vara en människas rättighet att av vilket skäl som helst få ta en annan människas liv. Det är en logisk och moralisk omöjlighet.

"Huruvida kvinnan äger rätten till sin kropp är inte avgörande för huruvida det är moraliskt rätt eller orätt att döda den entitet som finns i  en gravid kvinnas livmoder. Kvinnor äger, precis som män, rätten till sina kroppar ? det är inte det frågan handlar om"
    troochtankande.se/2014/01/25/abortfragan-handlar-inte-om-kvinnors-ratt-till-sina-kroppar
  • Stårschan
    dejan9209 skrev 2014-10-08 15:47:11 följande:
    Det var menat till personer som säger att det bara är en liten fettklump
    när vi människor faktiskt består av flera miljoner celler
    men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

OK, så du är även religiös. Men jo, det handlar om kvinnors rätt till sina egna kroppar. En förslösad spermie är också ett liv som hade kunnat bli något, men som inte fick chansen.

Du har fortfarande inte svarat på hur du ställer dig till preventivmedel.

Jag har aldrig hört någon (förutom du) referera till ett embryo som en 'fettklump', utan som en cellklump. Så länge den inte är född, eller är tillräckligt utveckad för att klara sig utanför moderns kropp, är fostret i mina ögon inte en människa.

Ja, ett embryo är liv. Det är även en mängd andra organismer som vi utan att blinka dödar varje dag, antingen för att äta upp dem, för att vi anser att de är skadedjur eller för att vi är rädda att de ska sprida smitta. Hur långt ska vi gå i vår iver att rädda allt liv? Anser du att abort/missfall är att jämställa med mord? Anser du på fullt allvar att en två centimeter lång krumelur ska ha lika mycket att säga till om som en sexåring? Är en äggula samma sak som en höna i dina ögon?
  • eslah

Jag är för abort såklart, det är år 2014 och inte 1914 vi lever i. Är för kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp. Behöver inte debattera i ämnet.

Däremot är jag av den starka åsikten att precis som jag anser att främlingsfientliga inte bör jobba på Migrationsverket, likaså borde abortmotståndare portas från att jobba inom sjukvården!

Ja det kanske är provocerande att tycka, yttrandefrihet i all ära men man får leva lite som man lär. Dessa två (flera andra ej nämnda) grupper ska inte sitta på såna positioner ute i arbetslivet.

• Centurione
    Stårschan skrev 2014-10-08 15:58:30 följande:

OK, så du är även religiös. Men jo, det handlar om kvinnors rätt till sina egna kroppar. En förslösad spermie är också ett liv som hade kunnat bli något, men som inte fick chansen.

Du har fortfarande inte svarat på hur du ställer dig till preventivmedel.

Jag har aldrig hört någon (förutom du) referera till ett embryo som en 'fettklump', utan som en cellklump. Så länge den inte är född, eller är tillräckligt utveckad för att klara sig utanför moderns kropp, är fostret i mina ögon inte en människa.

Ja, ett embryo är liv. Det är även en mängd andra organismer som vi utan att blinka dödar varje dag, antingen för att äta upp dem, för att vi anser att de är skadedjur eller för att vi är rädda att de ska sprida smitta. Hur långt ska vi gå i vår iver att rädda allt liv? Anser du att abort/missfall är att jämställa med mord? Anser du på fullt allvar att en två centimeter lång krumelur ska ha lika mycket att säga till om som en sexåring? Är en äggula samma sak som en höna i dina ögon?
    Fast GENOMET är ju klart redan ifrån befruktningsögonblicket. Genomet för en helt unik individ, som skulle bli en helt unik människa som du och jag. Om det fick fortsätta utvecklas såsom naturen tänkt sig.
  • Centurione
    eslah skrev 2014-10-08 15:59:41 följande:

Jag är för abort såklart, det är år 2014 och inte 1914 vi lever i. Är för kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp. Behöver inte debattera i ämnet.

Däremot är jag av den starka åsikten att precis som jag anser att främlingsfientliga inte bör jobba på Migrationsverket, likaså borde abortmotståndare portas från att jobba inom sjukvården!

Ja det kanske är provocerande att tycka, yttrandefrihet i all ära men man får leva lite som man lär. Dessa två (flera andra ej nämnda) grupper ska inte sitta på såna positioner ute i arbetslivet.

Beror i och för sig på vad du menar med "främlingsfientliga". Om du menar personer som har grundhållningen att invandringen bör minska, så gör dessa personer betydligt mindre skada för vårt land än personer som anser att alla ska få komma in här oavsett skäl och bakgrund. Jag menar: om dessa skulle arbeta på Migrationsverket.

En barnmorska, skolsköterska, kurator etc.. som sysslar med ett privat folkförädlingsprojekt, genom att uppmuntra eller rentav uppmana t.ex. ensamstående kvinnor, eller kvinnor med viss (låg) intelligens, eller varför inte viss hudfärg för att anknyta till ovanstående, till abort - är minst lika olämplig som en som försöker avråda kvinnor från aborter.

Hela resonemanget är meningslöst, eftersom det viktiga inte är vad anställda tänker, utan vad de visar. Att kontrollera deras tankar går ju inte ändå.
  • Jennie med ie

Jag är emot abort. Jag är av uppfattningen att livet startar vid befruktningen och att det är fel av oss att medvetet avsluta ett påbörjat liv.

Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?