FÖR ELER EMOT ABORT?
Jag är både för och emot och mittemellan.
Jag tycker att aborter är en extremt obehaglig hantering, och ju längre graviditeten gått desto värre är det. Man ska komma ihåg att även personalen mår dåligt av att ta hand om bebisliknande foster i 20:de veckan, som lever när de kommer ut och flämtar efter luft...
Eller när man ser program på TV om t.ex. unga vuxna med Downs Syndrom, och där föräldrarna berättar att de visste om det men valde att inte göra den abort som sjukvården så självklart erbjud dem. Och när den unga tackar sina föräldrar för att de lät honom eller henne leva... då GRÄTER jag! Och i just den stunden skulle jag vilja förbjuda alla aborter helt. För det ÄR ju faktiskt det det handlar om: blivande människor som deras egna föräldrar inte vill låta leva...
Dessutom brukar en extremt liberal aborthållning gå ihop med andra åsikter som jag inte håller med om. Typ extremvänster- och extremfeministiska åsikter.
MEN med allt detta sagt, så är jag även realist. Om abortmöjligheten inte fanns, så skulle vi se ännu mer kriminalitet, sociala problem, missbruk, bidragsberoende, psykisk sjukdom och misär i samhället. P.g.a. att många av de mammor/par som skulle tvingas att föda och ta hand om sina barn, skulle misslyckas med att ge dom en trygg och bra uppväxt. Och det har vi inte råd med - varken finansiellt eller humanitärt.