Inlägg från: dejan9209 |Visa alla inlägg
  • dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • dejan9209
    Problemet med en oönskad graviditet är förstås att fostrets kropp befinner sig inuti kvinnans kropp. Frågan är alltså hur tungt vägande fostrets rätt till sin kropp är i relation till kvinnans rätt till sin?
  • dejan9209
    Stårschan skrev 2014-10-08 13:54:07 följande:

Och jag anser att folk som envisas med att kalla små cellklumpar för "människor" försöker tänja på verkligheten genom att hitta på egna definitioner av begreppet 'människa'.
    Celler finns i alla levande organismer , och vi människor  består av flera miljarder celler vardera.
    källa.
    sv.wikipedia.org/wiki/Cell
  • dejan9209

Och jag anser att folk som envisas med att kalla små cellklumpar för "människor" försöker tänja på verkligheten genom att hitta på egna definitioner av begreppet 'människa'.
    Dock så var inte denna tråd menad  för att kritisera någon, för vad man själv tycker eller tänker, utan av bara ren nyfikenhet, om vilka som är för och mot. ganska enkelt.
    så jag ber om ursäkt om du fått fel uppfattning.
    vi hållet tråden, kort och enkel, vilka är för och vilka är mot.
  • dejan9209

min poäng var, att ge dig en källa, att det faktist inte är min egna definition  av vad människan är, utan att  faktiskt varje människa  består av över 1 biljon celler.
    så jag försöker inte tänja på verkligheten. 
  • dejan9209
    David87 skrev 2014-10-08 14:12:27 följande:

Jag är emot abort. Håller med TS om att livet börjar redan vid befruktningen och tycker att det är hemskt att ta bort en människa vars liv precis har börjat.

Sen tänker jag ur en annan synvinkel också: om man nu inte vill ha barnet, måste man då ta bort det helt? Kan man inte välja att föda det, och sen adoptera bort det till de som är ofrivilligt barnlösa? För tänk er själva att ni så innerligt vill ha ett barn, men inte kan. Då kan ju barnet få chans att leva och föräldrar som inget annat önskar får ett barn att ta hand om! Eller tänker jag fel?

Jag kan förstå om det handlar om en våldtäkt, då blir frågan genast mycket svårare. Och då är det inte upp till mig att sitta och bedöma hur kvinnan i fråga ska göra. För det är som sagt inte lätt att veta när en sån sak händer.

Kanske folk blir irriterade när de läser mitt svar, men jag står för det jag skriver eftersom jag tycker att varje ofött barn har rätt till ett liv.

Håller verkligen med. 
    Det med abort är verkligen en svår sak, känner heller inte att jag vill sitta och peka på vad man ska göra åt ett sådana fall, men jag hänvisar till www.abortnej.se/abort-och-valdtakt/ för den som vill läsa mer.
  • dejan9209
    Chrysabelle skrev 2014-10-08 14:12:47 följande:

Jag är för kvinnans val att välja själv om hon ska fullfölja en graviditet eller inte.

Men hur är det med fostrets rätt?'
    på vilket sätt är är " kvinnas rätt tyngre
    än fostrets rätt till sin egen kropp.
  • dejan9209
    Chrysabelle skrev 2014-10-08 14:20:47 följande:
    Visst, då opererar vi väl ut embryot/fostret så kan det överleva bäst det kan.
    Vet inte ens vad jag ska kommentera på det du nyss skrev..
  • dejan9209

Alla har rätt att tycka och tänka vad man vill.                                                           Försök bara att hålla en schysst ton.
    Tack.

• dejan9209
    Chrysabelle skrev 2014-10-08 14:35:38 följande:

Om embryot är en människa, så borde det väl ses som mord? Missfall kan då ses som dråp kanske? Vi kanske borde ha samma lagstiftning som El Salvador?

livet börjar redan vid befruktningen ett  Missfall går sällan att förebygga eller förhindra.  
    "Det handlar om naturens sätt att selektera bort barn som aldrig skulle klarat sig. Det är tråkigt, tragiskt för alla inblandade och en svår förlust, men tyvärr nödvändigt. Även om det kan kännas väldigt orättvist"

Så självklart ska vi inte döma någon för "dråp"

Kommigen Chrysa­belle du behöver inte förlöjliga tråden.
    Jag ville veta hur många som var "för och vilka som var mot".
    Inte ha någon debatt, på FL. jag har förstått att du är" för abort",
    och jag respekterar din åsikt.

Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?