• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • fluu
    Helenmedh skrev 2014-10-08 20:23:07 följande:
    "Preventivmedelsyfte" då. För trott eller ej, vissa resonerar så. 

Nej, jag kan väl aldrig tänka mig att det är för nöjes skull. Det skulle ju bara vara sadistiskt. Men för vissa kvinnor, märk vissa, så är det lite: Äsch, det är bara en abort i mängden. 
    Och jo, jag har hört folk resonera så. Både i min bekantskapskrets och här på Fl bla. 
    Det som blir värre är alltså när kvinnan inte tar sitt ansvar, dvs skyddar sig om hon inte vill ha barn. Om detta upprepas otaliga gånger med en axelryckning så tycker jag personligen att det är rent förkastligt och i just såna situationer är jag mot abort som sagt. Straffa kvinnan är det väl ingen som gjort, hon har ju ett val lika mycket som jag har ett val att kunna tycka och tänka precis som jag vill.

Din sista fråga då. Har aldrig skrivit slarv, det är DIN tolkning av mitt inlägg då jag skrev att kondomen spricker eller liknande. Dvs ingenting man kan förutse eller förutspå eller förhindra. Möjligtvis med ett dagen efter piller men då ska inte ägglossningen varit. Återigen så är det alltså ingenting att göra åt saken om "olyckan" är framme och man absolut inte har några som helst förutsättningar för att kunna ta hand om ett barn. 
    Om man vill? Ja det skrev jag ju, om man upprepade gånger gör det för att man är oaktsam och väljer att inte skydda sig trots att man vet att man blir gravid av sex (dom allra flesta iallafall) så är jag mot abort ja. 

Hoppas du fått ditt svar nu för mycket mer utförlig än så här vet jag inte om jag kan. 

Dvs FÖR abort i syften där kvinnan blivit våldtagen/preventivmedel inte fungerat/lever i en dysfunktionell värld med droger eller alkoholmissbruk/ låg ålder eller om kvinnan är så pass psykiskt instabil att hon inte kan ta hand om ett barn eller bära ett barn. 

MOT abort när det kommer till "preventivmedelsyfte" - alltså att med en axelryckning kunna ta bort embryo/foster med en axelryckning då man inte "orkar" skydda sig. 
    Och vissa resonerar på andra konstiga vis. Varför ska "vissa" -dvs få människor ens tas med i beräkningen?

Får man fråga hur du känner att vissa kvinnor tänker/känner "asch, bara en abort i mängden"? Och där handlar det ju också i så fall om "vissa" - få personer. Ska deras attityd ge en helhetsbild av kvinnor som gör abort?

Ja, du får tro och tänka som du vill. Men det kan ju vara bra med lite välgrundade argument också. För oavsett hur många/få aborter någon gjort, oavsett av vilken anledning aborten görs och oavsett i vilken situation kvinnan befinner sig i är utgången den samma. Handlingen är den samma, det förändrar ingenting för fostret. Så då handlar det inte om aborten i sig längre. Det skulle vara ungefär som att påstå att fostret som aborterades som nummer tre i ordningen har lite större värde eller rätt att leva än nummer ett i ordningen. Eller som att påstå att fostret som aborteras av en stabil kvinna i en stabil situation har lite mer rätt att leva och är lite mer värd än fostret som aborteras efter exempelvis en våldtäkt(där de flesta verkar tycka att det är okej med abort). Vilken människosyn är det?
    Och jo, kvinnan straffas på ett sätt pga attityder som dessa. Hon skambeläggs mer och vi går bakåt när det gäller attityder kring sex.

Och till sist, vem är det som straffas mest egentligen? Jo, barnet. Nu säger jag inte att just du är för ett totalförbud av aborter i "stabila" situationer eller efter slarv, men om det skulle vara så så använder man barnet(som får komma till världen ovälkommen och kanske oönskad) som ett straff mot kvinnan. Är det verkligen för barnets bästa?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • tobbe01

Om man ska värna om varje foster från dag ett så är det ju fasansfullt att tänka på alla de "barn" som spolas ner på toan utan vidare. Det är många som inte hinner fatta att de är gravida innan missfallet sker. 

• Jennie med ie
    tobbe01 skrev 2014-10-08 20:54:35 följande:

Om man ska värna om varje foster från dag ett så är det ju fasansfullt att tänka på alla de "barn" som spolas ner på toan utan vidare. Det är många som inte hinner fatta att de är gravida innan missfallet sker. 

Nu är det ju lite olika vilken grund man baserar sitt abortmotstånd, men det är väl inget konstigt att se skillnad på en medveten handling som avslutar en påbörjad graviditet och något omedvetet som kroppen spontant skapar utan att man kan hindra det eller ens vet om det.
  • tobbe01
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 20:57:05 följande:
    Nu är det ju lite olika vilken grund man baserar sitt abortmotstånd, men det är väl inget konstigt att se skillnad på en medveten handling som avslutar en påbörjad graviditet och något omedvetet som kroppen spontant skapar utan att man kan hindra det eller ens vet om det.
    Nej iofs. Visst kan man göra skillnad på en cellklump som väljs bort och en som sticker självvalt? 
  • Jennie med ie
    tobbe01 skrev 2014-10-08 21:04:36 följande:
    Nej iofs. Visst kan man göra skillnad på en cellklump som väljs bort och en som sticker självvalt? 
    Alla är vi cellklumpar, men vill du använda det ordet så ja.
  • tobbe01
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 21:05:30 följande:
    Alla är vi cellklumpar, men vill du använda det ordet så ja.
    ??? Nej jag menar inte att vi som lever nu och skriver här på FL är "cellklumpar"! 
  • IsaStardust
    tobbe01 skrev 2014-10-08 21:04:36 följande:

Blir så äcklad av användandet av ordet "cellklump", det är sådant som gör mig kritisk till abort. Att man ser barn som cellklumpar till födseln i princip får en att inse att synen på abort idag inte är den friskaste.
  • Jennie med ie
    tobbe01 skrev 2014-10-08 21:10:19 följande:
    ??? Nej jag menar inte att vi som lever nu och skriver här på FL är "cellklumpar"! 
    Nej det var jag som skrev det.
  • tobbe01
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 21:17:26 följande:
    Nej det var jag som skrev det.
    Som du skrev "alla är vi cellklumpar"!
  • tobbe01
    IsaStardust skrev 2014-10-08 21:16:50 följande:
    Blir så äcklad av användandet av ordet "cellklump", det är sådant som gör mig kritisk till abort. Att man ser barn som cellklumpar till födseln i princip får en att inse att synen på abort idag inte är den friskaste.
    "Ser barn som cellklumpar till födseln i princip"!!! Men ge dig.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?