Inlägg från: tobbe01 |Visa alla inlägg
  • tobbe01

FÖR ELER EMOT ABORT?

AstridH skrev 2014-10-08 20:24:50 följande:

Jag är väldigt mycket för abort. Supermegamycket. Möjligheten och rätten till abort är en av de absolut viktigaste kvinnofrågorna, enligt mig.

Ja vem vill tillbaka till tiden när det var strumpstickor eller "bakgårds-"doktorer" som gällde?
  • tobbe01
    AstridH skrev 2014-10-08 20:25:44 följande:
    Är det verkligen sådana människor som du vill ska skaffa barn då?
  • tobbe01
    AstridH skrev 2014-10-08 20:34:26 följande:
    Eller hur!?

Det är en sådan unken syn på kvinnor; att anse att de måste ha goda och fina skäl till att få bestämma över sina kroppar, annars får de lösa det på eget vis. Vill människor att folk ska börja självabortera igen eller vill de hellre se att människor som inte passar som föräldrar klämmer ut en massa ungar?
    Ja man undrar! Och var kommer männen in i bilden? De står ju för 50% av det hela.
  • tobbe01
    EnAnonumius skrev 2014-10-08 20:40:18 följande:

Alltså de som är "emot abort" tycker ju jag skall titta tillbaka på historian.
    Kvinnor har alltid på ett eller annat sätt försökt att göra sig av med oönskade barn.

Här i sverige så satte kvinna ut (oftast oäktingar) i skogen, om inte diverse örter funkade att ta.
    Sverige har även en historia av Änglamakerskor. Det var många kvinnor som dog i processen i försök att avbryta oönskade graviditeter. 
    Jag är för abort. Dock så ser ju jag inga hinder till att abortgränsen skall sänkas, då vi i dag har fina hjälpmedel för att upptäcka graviditet väldigt tidigt,OM, (notera OM, det nu inte är en kvinna som har en s.k "tyst graviditet" d.v.s en symtomfri graviditet även på hormonell nivå. Så ja undantag finns alltid..

Men i dag så har vi faktiskt gravtester och dagen efterpiller på apoteket.
    Det finns även bra abortmetod som medicinsk abort som man kan ta upp till 8 gravidtetsveckan vilket innebär att man simulerar ett missfall på medicinsk väg i stället för att man. Skonasamare för kvinna med än den kirurgiska. Så jag vill att fri abbort skall gälla till vecka 12, efter vecka tolv så skall man ansöka om tillstånd fram till max vecka16.

Den nuvarande övre abortgränsen är alldeles för hög faktiskt, med tanke på att man kan rädda foster redan i vecka 22 eller om det var vecka 23..

• tobbe01

Om man ska värna om varje foster från dag ett så är det ju fasansfullt att tänka på alla de "barn" som spolas ner på toan utan vidare. Det är många som inte hinner fatta att de är gravida innan missfallet sker. 

• tobbe01
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 20:57:05 följande:
    Nu är det ju lite olika vilken grund man baserar sitt abortmotstånd, men det är väl inget konstigt att se skillnad på en medveten handling som avslutar en påbörjad graviditet och något omedvetet som kroppen spontant skapar utan att man kan hindra det eller ens vet om det.
    Nej iofs. Visst kan man göra skillnad på en cellklump som väljs bort och en som sticker självvalt? 
  • tobbe01
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 21:05:30 följande:
    Alla är vi cellklumpar, men vill du använda det ordet så ja.
    ??? Nej jag menar inte att vi som lever nu och skriver här på FL är "cellklumpar"! 
  • tobbe01
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 21:17:26 följande:
    Nej det var jag som skrev det.
    Som du skrev "alla är vi cellklumpar"!
  • tobbe01
    IsaStardust skrev 2014-10-08 21:16:50 följande:
    Blir så äcklad av användandet av ordet "cellklump", det är sådant som gör mig kritisk till abort. Att man ser barn som cellklumpar till födseln i princip får en att inse att synen på abort idag inte är den friskaste.
    "Ser barn som cellklumpar till födseln i princip"!!! Men ge dig.
  • tobbe01
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 21:47:04 följande:
    Ja det skrev jag ja.
    ......så att de..........och så vidare då
  • tobbe01
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 21:50:07 följande:
    Är det ett väldigt stort problem för dig att jag skrev att vi alla är cellklumpar?
    Nej jag drar mig tillbaka och accepterar att jag är en "cellklump".
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?