Inlägg från: IsaStardust |Visa alla inlägg
  • IsaStardust

FÖR ELER EMOT ABORT?

Abort är en möjlighet, inte en rättighet, eller skyldighet som en del rabiatfeministiska kvinnoförtryckare verkar anse. Det är en möjlighet som är bra att den finns, men det ska inte kunna utnyttjas hur som helst och gränserna måste kunna diskuteras på ett sansat sätt.

Hyckleriet kring abort i syfte att förädla eller förvanska vad det faktiskt är är jag också emot. T.ex "det är ju bara en CELLKLUMP, en tumööööör" eller "det är för barnets skull" nej, det är ingen ädel, vacker, osjälvisk handling, nej det är inte som att operera bort en tumör, men det behöver inte vara fel för det.

Varsågoda och gör abort ni som vill och ser det som det rätta eller det enda valet, jag dömer inte. men kom inte och hävda dig bättre än mig för att du tog bort ditt barn och jag lät mitt leva. Och kalla inte mitt barn för tumör för att du anser ditt vara det. Ljug inte om vad det faktiskt är för att lindra ditt eget samvete. Tryck inte ned andras val för att rättfärdiga ditt eget.

Abortdiskussionen har dessvärre börjat användas mot ett vapen för kvinnoförtryck, och DET är jag emot.

• IsaStardust

*användas SOM ett vapen ska det givetvis stå.

• IsaStardust

Jag är FÖR abort, som en möjlighet, till en viss gräns.(dagens gräns bör diskuteras och sänkas)

Jag är EMOT abort som ett vapen för kvinnoförtryck.

• IsaStardust
    tobbe01 skrev 2014-10-08 21:04:36 följande:

Nej iofs. Visst kan man göra skillnad på en cellklump som väljs bort och en som sticker självvalt? 

Blir så äcklad av användandet av ordet "cellklump", det är sådant som gör mig kritisk till abort. Att man ser barn som cellklumpar till födseln i princip får en att inse att synen på abort idag inte är den friskaste.
  • IsaStardust
    MxMeNow skrev 2014-10-08 22:41:54 följande:

Jag håller med TS, men försöker, om ingen frågar, att behålla mina åsikter för mig själv. Tydligen är det mer upprörande för de som är för abort att man benämner embryot/fostret som barn, men de får kalla det cellklump och ta ifrån det livet. Logiken går mig förbi mig.

Att sedan den gravida mamman som räknar veckor och läser på om utveckling och faser när barnet är önskat plötsligt ser ett annat barn som växer i samma mage som något som kan förkastas för att det inte är önskat just då, det begriper jag inte alls. Eller att kvinnor som gör aborter inte vill veta när de gör ett vul att bebisens hjärta slår, det är väl klart det slår! Visst, man kan ju vara som mig och få ett missfall som inte upptäcks förrän långt senare, men ska man göra en abort vill man ju att hjärtat ska sluta slå. Hjärtat hos cellklumpen såklart.

Konstigaste av allt är de som gör aborter (friska foster) och sedan gråter över att de har förlorat ett barn, det gör mig arg!

Håller med fullständigt. Sjukt mycket hyckleri i abortdebatten.
  • IsaStardust
    Randig skrev 2014-10-09 08:12:33 följande:

Jag blir inte förvånad att det är just MÄN som ärt emot abort i denna tråden. Männen som alltid tar sig rätten att bestämma över vad kvinnan ska göra med sin kropp!

Hade männen kunnat bli gravida hade det funnits drive-in abort. Helt övertygad.

En stor majoritet av de som är emot eller kritiska till abort är kvinnor.
  • IsaStardust
    Randig skrev 2014-10-09 19:34:09 följande:

Jag misstänker också skarpt (utifrån vad jag läst) att de flesta (inte alla, men många) abortmotståndare dessutom är låginkomsttagare, lågt utbildade, kanske har lite lägre intellekt och egenskapen att se saker ut ifrån det fulla spektrat och sist men inte minst.... röstar/gillar SD.

Alltid retar väl detta inlägget någon? Att det sticker lite i ögat sådär. Nice, my work is fulfilled.

har man inga bättre argument så kan man ju alltid slänga ur sig lite generaliseringar  ;)

(DET tyder på lågt intellekt förövrigt)
  • IsaStardust
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-10 11:14:31 följande:

Frågan är på sätt och vis FEL STÄLLD?

Man kan dela in i minst TVÅ abortdebatter-inte EN.

Det finns både en JURIDISK och en ETISK dimension och DESSUTOM finns det abort i olika typer av situationer.

Man kan rent juridiskt vara för fri abort i ett visst antal veckor-antingen 18 som i Sverige eller 10-13 som man har i  andra länder med fri abort-  SAMTIDIGT som man på ett ETISKT plan är EMOT de flesta aborter-ABORTKRITISK.

Å ANDRA SIDAN kan man förstås vara för  en mer restriktiv lagstiftning i samband med att man också är mot de flesta aborter som görs på ett etiskt plan

Ett TREDJE alternativ är att man  är för fri abort ett visst antal veckor och inte är emot så många aborter rent etiskt. Det en del skulle kalla "abortanhängare"!

I vissa lägen-om liv står mot liv så är nog de flesta (även "abortmotståndare" som är ett svårdefinierat ord) "för" abort.

I vissa andra lägen är nog de flesta(även "abortanhängare" som också är ett svårdefinierat ord) " mot abort".

Vad är Då MIN EGEN INSTÄLLNING: Jo så här: PÅ ett ETISKT PLAN är jag EMOT de flesta aborter och vill se ändrade värderingar hos både män (som ibland driver fram aborter) och kvinnor-förändrade hjärtan hos människor och en RADIKALT MINSKAD EFTERFRÅGAN PÅ ABORTER.

På ett JURIDISKT PLAN har jag inget förslag om att helt avskaffa "fri abort". Jag vill arbeta mot aborter på ANDRA SÄTT än genom lagstiftning/regelverk.

Alltså non restrictive methods-som tex "democrats for Life" i USA vil arbeta med!

På ett ANDLIGT PLAN ser jag de flesta aborter som SYND MOT GUD OCH MEDMÄNNISKAN-dock inte om liv står mot liv eller fostret/barnet ändå inte kan överleva.

MEN OCKSÅ ATEISTER / AGNOSTIKER kan vara ABORTKRITISKA. I utlandet har det börjat dyka upp en rörelse man kallar SECULAR PRO LIFE.

Personligen kombinerar jag också en trend bland vissa i ulandet som kanske kommer att göra sig gällande här också. Jag är vegetarian/vegan and pro life

Svenska "djurrättare" är ofta vänster och "oroar sig inte över aborter av mäniskofoster" , men andra strömningar har börjat märkas i utlandet. Kolla in vegan and pro Life på tex facebook.

Sven Erik Johansson skrev 2014-10-10 11:50:24 följande:

Mitt inlägg  tillförde mycket eftersom abortdebatten i Sverige är alldeles för förenklad. Det går inte att rakt av definiera folk som "för abort" eller "mot abort". Det finns tex både en juridisk och en etisk dimension.

Varken någon annan kvinna eller någon man kan bestämma hur du gör , MEN å andra sidan får naturligtvis alla som är medlemmar, män och kvinnor, skriva i en FL-tråd där det är frivilligt att läsa. Sedan är det i verkligheten tyvärr så att ibland utövar män påtryckningar på kvinnor och vill att de skall göra abort.

Tack för kloka inlägg i en annars tämligen svartvit debatt!
  • IsaStardust
    Snutten6 skrev 2014-10-10 11:25:49 följande:

Långt , tråkigt och vad tillförde detta inlägg ?

Inget.

Kvinnan har oinskränkt rätt till sin kropp.

Mannen har inget med kvinnans beslut.

Kort, tråkigt onyanserat standardsvar på ett klokt genomtänkt inlägg.

Och vad tillförde detta inlägg? Ingenting.
  • IsaStardust
    Snutten6 skrev 2014-10-10 13:34:47 följande:
    Lära folk skriva kort och koncist.
    Vem orkar läsa en roman om abort, som ändå kvinnan skall ha ensam rätt om att bestämma.

Män som vill begränsa abort eller på annat sätt kunna hindra kvinnan från att göra abort borde steriliseras. 
    så det var för att det var en man som skrev inlägget som du ansåg det inte vara giltigt? så män får inte ha en åsikt i abortfrågan? ja, det är ganska uppenbart att du inte ens läste inlägget, så varför svarar du ens på det? människor som du borde inte ens bemöda dig om att delta i debatter. du tillför ingenting här.
  • IsaStardust

Jag är personligen emot abort, för mig är det fel. Men jag vill inte förbjuda det och jag känner inget behov av att fördöma de som väljer att göra aborter. Jag inser att alla inte har samma syn som mig på vad som är rätt och fel.

Också jag har en önskan om sänkta aborttal, men inte nödvändigtvis genom skärpt lagstiftning.

Vad jag mest önskar är en mer nyanserad debatt om abort, där man får kritisera gränsen för abort, där man får ifrågasätta om inte barnmorskor kan få arbeta som barnmorskor utan att medverka i aborter, där man får yttra sig angående de negativa aspekterna av abort utan att det viftas bort (kvinnor som blir tvingade till abort, psykiska men efter abort, risker med abort etc), där man kan diskutera alternativ till abort etc.

• IsaStardust
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-13 15:42:01 följande:
    Å andra sidan är inte livet så ödesbestämt som en del tror och i vissa fall förvandlas ett oplanerat barn till ett önskat.
    ja det är nog ytterst få som ångrar ett barn när barnet väl kommer, men desto fler som ångrar en abort.
  • IsaStardust
    AstridH skrev 2014-10-13 19:03:01 följande:

Det har ju funnits några omdebatterade trådar här på FL där flertalet föräldrar faktiskt skrivit att de ångrat sina barn. Ja, älskar dem, men om de hade fått välja så hade de inte skaffat dem.

Så "ytterst få" är nog en underdrift.

Däremot känner jag ingen som har ångrat en abort.

Jag har sett flera trådar här av kvinnor som ångrar aborter. Man ser det man vill se heter det visst.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?