• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • Miccki
    Centurione skrev 2014-10-08 18:12:08 följande:
    Det där var en märklig och helt irrelevant jämförelse.

Alltså, jag tror att vi har kommit för långt ifrån de naturliga livsprocesserna i vårt moderna samhälle. Har man sex så är det - i normalfallet - början på en process, där ett ägg kommer att bli befruktat och växa till en ny människa. En unik individ - som i sin tur kommer att fortplanta sig tillsammans med en person av motsatt kön ett par, tre decennier senare. Och så har det alltid varit.

Detta är inget som någon människa varken kan eller ska ge "sin tillåtelse" till, utan det är så det ÄR. Har man starka känslor emot att ingå i detta livets kretslopp, så föreslår jag att man slutar ha sex...
    Det om något var en märklig och irrelevant jämförelse. "Naturliga livsprocesser"?

Om vi ska acceptera naturens gång ska vi även acceptera naturen när den ger oss cancer.
  • Aniiee
    Centurione skrev 2014-10-08 18:12:08 följande:
    Det där var en märklig och helt irrelevant jämförelse.

Alltså, jag tror att vi har kommit för långt ifrån de naturliga livsprocesserna i vårt moderna samhälle. Har man sex så är det - i normalfallet - början på en process, där ett ägg kommer att bli befruktat och växa till en ny människa. En unik individ - som i sin tur kommer att fortplanta sig tillsammans med en person av motsatt kön ett par, tre decennier senare. Och så har det alltid varit.

Detta är inget som någon människa varken kan eller ska ge "sin tillåtelse" till, utan det är så det ÄR. Har man starka känslor emot att ingå i detta livets kretslopp, så föreslår jag att man slutar ha sex...
    Fast det är inte som om abort är ett nytt påfund......
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • fluu
    Uffesson skrev 2014-10-08 18:21:43 följande:

Jag tycker att detta är mer komplext än att det förtjänar ett "för" eller "emot" svar. Abort som görs tidigt, utan att agera preventivmedel, är enligt mig okej. Finns goda skäl för aborten så är det okej.
    Men, abort efter v.12 känns inte okej om det inte finns medicinska skäl för det.

Vad menar du är det som händer efter vecka tolv?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Helenmedh

För abort vid våldtäkt, "ofrivillig" graviditet så som om kondom sprack eller liknande samt vid låg ålder.
    Mot abort i preventivmedelssyfte. 

• fluu
    Uffesson skrev 2014-10-08 18:21:43 följande:

Jag tycker att detta är mer komplext än att det förtjänar ett "för" eller "emot" svar. Abort som görs tidigt, utan att agera preventivmedel, är enligt mig okej. Finns goda skäl för aborten så är det okej.
    Men, abort efter v.12 känns inte okej om det inte finns medicinska skäl för det.

Och hur förändrar skälet till aborten hur du känner inför den?
  • Dina08

Jag anser att det ska vara kvinnans fria val, fram till rimlig vecka. Varför? Jo, för jag har sett alltför många oönskade barn och olyckliga unga kvinnor som förstört sin framtid.

• fluu
    Helenmedh skrev 2014-10-08 18:30:08 följande:
    För abort vid våldtäkt, "ofrivillig" graviditet så som om kondom sprack eller liknande samt vid låg ålder.
    Mot abort i preventivmedelssyfte. 
    Hur använder man abort som preventivmedel? Obestämd Det är stört omöjligt. Och varför är det mer okej att göra abort under "förmildrande omständigheter"? Vad ändras om kvinnan gör abort helt enkelt för att hon vill? Eller gör abort efter att ha slarvat med preventivmedel?
  • Uffesson
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 18:23:20 följande:
    Vad är goda skäl? Och vad är det som gör aborten fel om dessa skäl inte finns?

Goda skäl är att man inte känner sig kapabel att ta hand om ett barn (eller ett barn till för den delen). Det kan handla om ork, ekonomi, förhållandet, sjukdom, mognad osv.

Men, jag tycker att man alltid ska skydda sig om man inte vill ha barn. Jag kan dock förstå att unga kvinnor ibland gör misstaget att ha sex med män utan att sexet är skyddat, jag själv hade avbrutet sex med fem olika pojkvänner ifrån det att jag var 14-15 tills det jag var 18år. Efter det hade jag fulländat sex med min nuvarande sambo och min son föddes när jag var 21 (då var han alltså planerad).
    Första gången jag trodde att jag var gravid var jag 14, och slutade jag ha avbrutet sex? Nej... för tonårstjejer har inget omdöme.
    Hade abort varit att föredra om jag varit gravid när jag var 14? Ja, annars hade barnet fått både en omogen mamma och en fruktansvärt omogen pappa med hemskt ordförråd och hemsk kvinnosyn, samt troligen fått bo i mina föräldrars källare med mig. Förmyndare till barnet hade blivit mina föräldrar eftersom att jag inte var 18.

• Uffesson
    fluu skrev 2014-10-08 18:30:29 följande:
    Och hur förändrar skälet till aborten hur du känner inför den?
    Jag vill bara att vuxna människor skyddar sig och inte använder abort som ett preventivmedel.
    fluu skrev 2014-10-08 18:30:01 följande:
    Vad menar du är det som händer efter vecka tolv?
    Jag känner att vecka tolv är en rimlig gräns. Den gränsen sätts även av våra grannländer.
  • fluu
    Uffesson skrev 2014-10-08 18:37:08 följande:
    Jag vill bara att vuxna människor skyddar sig och inte använder abort som ett preventivmedel.

Jag känner att vecka tolv är en rimlig gräns. Den gränsen sätts även av våra grannländer.
    Hur använder man abort som preventivmedel? Och hur ändrar det utgången? Varför är vecka tolv en rimlig gräns? Bara för att eller för att det händer något avgörande därefter?
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?