• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • Jennie med ie
    Uffesson skrev 2014-10-08 18:34:44 följande:

Goda skäl är att man inte känner sig kapabel att ta hand om ett barn (eller ett barn till för den delen). Det kan handla om ork, ekonomi, förhållandet, sjukdom, mognad osv.

Men, jag tycker att man alltid ska skydda sig om man inte vill ha barn. Jag kan dock förstå att unga kvinnor ibland gör misstaget att ha sex med män utan att sexet är skyddat, jag själv hade avbrutet sex med fem olika pojkvänner ifrån det att jag var 14-15 tills det jag var 18år. Efter det hade jag fulländat sex med min nuvarande sambo och min son föddes när jag var 21 (då var han alltså planerad).
    Första gången jag trodde att jag var gravid var jag 14, och slutade jag ha avbrutet sex? Nej... för tonårstjejer har inget omdöme.
    Hade abort varit att föredra om jag varit gravid när jag var 14? Ja, annars hade barnet fått både en omogen mamma och en fruktansvärt omogen pappa med hemskt ordförråd och hemsk kvinnosyn, samt troligen fått bo i mina föräldrars källare med mig. Förmyndare till barnet hade blivit mina föräldrar eftersom att jag inte var 18.

Det handlar alltså inte om fostret/barnet eller ingreppet i sig?
  • Voodoodoll
    dejan9209 skrev 2014-10-08 13:20:46 följande:

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

Du är möjligtvis inte man?
  • Helenmedh
    fluu skrev 2014-10-08 18:32:28 följande:
    Hur använder man abort som preventivmedel? Obestämd Det är stört omöjligt. Och varför är det mer okej att göra abort under "förmildrande omständigheter"? Vad ändras om kvinnan gör abort helt enkelt för att hon vill? Eller gör abort efter att ha slarvat med preventivmedel?
    Man struntar i att skydda sig och blir man gravid så är det abort som gäller. Kom igen, har du inte sett det här på fl bla? Kvinnor som gjort abort 4-5-6-7 gånger? Så nej, stört omöjligt är det inte. 

VArför jag anser att det är okej? För att jag anser att inget barn skall sättas till världen som icke är önskat eller kan tas om hand om. 
    Jag är ett sådant barn och tro mig, det var hemskt jobbigt att vara oönskad och oälskad som barn. Då hade jag nog hellre inte funnits. 
  • fluu
    Stårschan skrev 2014-10-08 16:18:37 följande:
    Absolut. Embryot har alla förutsättningar att bli en unik människa om det får bli kvar i livmodern, och det är ju i sig rätt fantastiskt. Men jag tycker inte att det i sig är tillräckligt som orsak att ge embryot större rättigheter än kvinnan.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jennie med ie
    Helenmedh skrev 2014-10-08 19:12:42 följande:
    Man struntar i att skydda sig och blir man gravid så är det abort som gäller. Kom igen, har du inte sett det här på fl bla? Kvinnor som gjort abort 4-5-6-7 gånger? Så nej, stört omöjligt är det inte. 

VArför jag anser att det är okej? För att jag anser att inget barn skall sättas till världen som icke är önskat eller kan tas om hand om. 
    Jag är ett sådant barn och tro mig, det var hemskt jobbigt att vara oönskad och oälskad som barn. Då hade jag nog hellre inte funnits. 
    Man kan inte använda abort som preventivmedel. Preventivmedel syftar till att _preventera_, d v s förebygga, graviditet.
  • Esoada

Jag är för abort, även om jag tycker att det är ett barn från början

• Helenmedh
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 19:16:36 följande:
    Man kan inte använda abort som preventivmedel. Preventivmedel syftar till att _preventera_, d v s förebygga, graviditet.
    Okej. "Preventivmedelsyfte" då. 
  • fluu
    Helenmedh skrev 2014-10-08 19:12:42 följande:

Du har inte riktigt förstått innebörden av PREVENTIVmedel? Man kan inte använda abort som preventivmedel. Och påståendet om att det är abort som gäller om man struntat i att skydda sig förstår jag inte, det finns alltid två val där. Dessutom kan du inte komma och påstå att folk genomgår aborter för nöjes skull. Jag må inte ha gjort någon abort, men jag har genomgått samma behandling och du kan inte påstå att man utsätter sig för smärtor och Stockholms blodbad hur som helst?

Sedan, vad gör det för skillnad hur många aborter någon gjort? Varför är ett liv värt lite mer för att kvinnan gjort abort tidigare? Exakt vad är det som blir så mycket värre i en enskild situation för att fler aborter gjorts? Där handlar det återigen inte ett skit om det heliga livet eller fostret utan om unken sexualmoral och att straffa kvinnan.

Om det är okej att göra abort när barnet är oönskat eller vid våldtäkt, varför är det då mindre okej att göra abort pga slarv eller helt enkelt för att man vill? Det var DET jag undrade.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sextiotalist

Jag är för rätten till fri abort, för alternativet är ofta värre. 
    Bättre att ha en generell lag för fri abort, istället för att varje fall ska bedömas av personer som inte har erfarenhet av detta.

Sedan så är ju inte abort en tvingande sak, utan vill man aldrig göra abort, så ska man inte heller göra det. 

• Helenmedh
    fluu skrev 2014-10-08 19:22:32 följande:
    Du har inte riktigt förstått innebörden av PREVENTIVmedel? Man kan inte använda abort som preventivmedel. Och påståendet om att det är abort som gäller om man struntat i att skydda sig förstår jag inte, det finns alltid två val där. Dessutom kan du inte komma och påstå att folk genomgår aborter för nöjes skull. Jag må inte ha gjort någon abort, men jag har genomgått samma behandling och du kan inte påstå att man utsätter sig för smärtor och Stockholms blodbad hur som helst?

Sedan, vad gör det för skillnad hur många aborter någon gjort? Varför är ett liv värt lite mer för att kvinnan gjort abort tidigare? Exakt vad är det som blir så mycket värre i en enskild situation för att fler aborter gjorts? Där handlar det återigen inte ett skit om det heliga livet eller fostret utan om unken sexualmoral och att straffa kvinnan.

Om det är okej att göra abort när barnet är oönskat eller vid våldtäkt, varför är det då mindre okej att göra abort pga slarv eller helt enkelt för att man vill? Det var DET jag undrade.
    "Preventivmedelsyfte" då. För trott eller ej, vissa resonerar så. 

Nej, jag kan väl aldrig tänka mig att det är för nöjes skull. Det skulle ju bara vara sadistiskt. Men för vissa kvinnor, märk vissa, så är det lite: Äsch, det är bara en abort i mängden. 
    Och jo, jag har hört folk resonera så. Både i min bekantskapskrets och här på Fl bla. 
    Det som blir värre är alltså när kvinnan inte tar sitt ansvar, dvs skyddar sig om hon inte vill ha barn. Om detta upprepas otaliga gånger med en axelryckning så tycker jag personligen att det är rent förkastligt och i just såna situationer är jag mot abort som sagt. Straffa kvinnan är det väl ingen som gjort, hon har ju ett val lika mycket som jag har ett val att kunna tycka och tänka precis som jag vill.

Din sista fråga då. Har aldrig skrivit slarv, det är DIN tolkning av mitt inlägg då jag skrev att kondomen spricker eller liknande. Dvs ingenting man kan förutse eller förutspå eller förhindra. Möjligtvis med ett dagen efter piller men då ska inte ägglossningen varit. Återigen så är det alltså ingenting att göra åt saken om "olyckan" är framme och man absolut inte har några som helst förutsättningar för att kunna ta hand om ett barn. 
    Om man vill? Ja det skrev jag ju, om man upprepade gånger gör det för att man är oaktsam och väljer att inte skydda sig trots att man vet att man blir gravid av sex (dom allra flesta iallafall) så är jag mot abort ja. 

Hoppas du fått ditt svar nu för mycket mer utförlig än så här vet jag inte om jag kan. 

Dvs FÖR abort i syften där kvinnan blivit våldtagen/preventivmedel inte fungerat/lever i en dysfunktionell värld med droger eller alkoholmissbruk/ låg ålder eller om kvinnan är så pass psykiskt instabil att hon inte kan ta hand om ett barn eller bära ett barn. 

MOT abort när det kommer till "preventivmedelsyfte" - alltså att med en axelryckning kunna ta bort embryo/foster med en axelryckning då man inte "orkar" skydda sig. 
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?