fluu skrev 2014-10-08 19:22:32 följande:
Du har inte riktigt förstått innebörden av PREVENTIVmedel? Man kan inte använda abort som preventivmedel. Och påståendet om att det är abort som gäller om man struntat i att skydda sig förstår jag inte, det finns alltid två val där. Dessutom kan du inte komma och påstå att folk genomgår aborter för nöjes skull. Jag må inte ha gjort någon abort, men jag har genomgått samma behandling och du kan inte påstå att man utsätter sig för smärtor och Stockholms blodbad hur som helst?
Sedan, vad gör det för skillnad hur många aborter någon gjort? Varför är ett liv värt lite mer för att kvinnan gjort abort tidigare? Exakt vad är det som blir så mycket värre i en enskild situation för att fler aborter gjorts? Där handlar det återigen inte ett skit om det heliga livet eller fostret utan om unken sexualmoral och att straffa kvinnan.
Om det är okej att göra abort när barnet är oönskat eller vid våldtäkt, varför är det då mindre okej att göra abort pga slarv eller helt enkelt för att man vill? Det var DET jag undrade.
"Preventivmedelsyfte" då. För trott eller ej, vissa resonerar så.
Nej, jag kan väl aldrig tänka mig att det är för nöjes skull. Det skulle ju bara vara sadistiskt. Men för vissa kvinnor, märk vissa, så är det lite: Äsch, det är bara en abort i mängden.
Och jo, jag har hört folk resonera så. Både i min bekantskapskrets och här på Fl bla.
Det som blir värre är alltså när kvinnan inte tar sitt ansvar, dvs skyddar sig om hon inte vill ha barn. Om detta upprepas otaliga gånger med en axelryckning så tycker jag personligen att det är rent förkastligt och i just såna situationer är jag mot abort som sagt. Straffa kvinnan är det väl ingen som gjort, hon har ju ett val lika mycket som jag har ett val att kunna tycka och tänka precis som jag vill.
Din sista fråga då. Har aldrig skrivit slarv, det är DIN tolkning av mitt inlägg då jag skrev att kondomen spricker eller liknande. Dvs ingenting man kan förutse eller förutspå eller förhindra. Möjligtvis med ett dagen efter piller men då ska inte ägglossningen varit. Återigen så är det alltså ingenting att göra åt saken om "olyckan" är framme och man absolut inte har några som helst förutsättningar för att kunna ta hand om ett barn.
Om man vill? Ja det skrev jag ju, om man upprepade gånger gör det för att man är oaktsam och väljer att inte skydda sig trots att man vet att man blir gravid av sex (dom allra flesta iallafall) så är jag mot abort ja.
Hoppas du fått ditt svar nu för mycket mer utförlig än så här vet jag inte om jag kan.
Dvs FÖR abort i syften där kvinnan blivit våldtagen/preventivmedel inte fungerat/lever i en dysfunktionell värld med droger eller alkoholmissbruk/ låg ålder eller om kvinnan är så pass psykiskt instabil att hon inte kan ta hand om ett barn eller bära ett barn.
MOT abort när det kommer till "preventivmedelsyfte" - alltså att med en axelryckning kunna ta bort embryo/foster med en axelryckning då man inte "orkar" skydda sig.