Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

FÖR ELER EMOT ABORT?

Jag är emot abort. Jag är av uppfattningen att livet startar vid befruktningen och att det är fel av oss att medvetet avsluta ett påbörjat liv.

• Jennie med ie
    dejan9209 skrev 2014-10-08 17:10:27 följande:

För att min åsikt grundar sig kort och gott, i att alla människor har lika mycket värde och därav inte bör dödas.
    Där är min utgångspunkt.

Vid vilken tidpunkt blir människan till?
  • Jennie med ie
    fluu skrev 2014-10-08 17:19:46 följande:

Väldigt mycket för. Är abort inte tillåtet handlar det plötsligt inte om lika värde heller, den ofödde är plötsligt värd mer.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Nu talar jag förvisso inte om förbud, men nej i mina ögon är det inte så. Den ofödde är inte värd mer utan _lika mycket_ som kvinnan och bådas liv bör få chansen att fortsätta. Och de fall där man vet att kvinnan dör om graviditeten får fortsätta är trots allt få, i all fall i vår del av världen.
  • Jennie med ie
    Aniiee skrev 2014-10-08 17:30:07 följande:
    Felet är väl att i många länder där abort är förbjudet så dör kvinnor av ABORTER.
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
    Upprepar: jag talar inte om förbud. Propagerar inte för förbud.
  • Jennie med ie
    fluu skrev 2014-10-08 17:30:25 följande:
    Som jag ser det så har den födde rättigheter över den ofödde.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Har inget med mina åsikter att göra.
  • Jennie med ie
    Aniiee skrev 2014-10-08 17:35:22 följande:
    Nej, absolut att du inte gör det. Men andra gör det, och alla bör sätta sig in i konsekvenserna av ett förbud, vare sig de är för, emot, mittemellan, obestämda, kappvändare eller obrydda.
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
    Andra får tala för sig själva.
  • Jennie med ie
    Uffesson skrev 2014-10-08 18:21:43 följande:

Jag tycker att detta är mer komplext än att det förtjänar ett "för" eller "emot" svar. Abort som görs tidigt, utan att agera preventivmedel, är enligt mig okej. Finns goda skäl för aborten så är det okej.
    Men, abort efter v.12 känns inte okej om det inte finns medicinska skäl för det.

Vad är goda skäl? Och vad är det som gör aborten fel om dessa skäl inte finns?
  • Jennie med ie
    Uffesson skrev 2014-10-08 18:34:44 följande:

Goda skäl är att man inte känner sig kapabel att ta hand om ett barn (eller ett barn till för den delen). Det kan handla om ork, ekonomi, förhållandet, sjukdom, mognad osv.

Men, jag tycker att man alltid ska skydda sig om man inte vill ha barn. Jag kan dock förstå att unga kvinnor ibland gör misstaget att ha sex med män utan att sexet är skyddat, jag själv hade avbrutet sex med fem olika pojkvänner ifrån det att jag var 14-15 tills det jag var 18år. Efter det hade jag fulländat sex med min nuvarande sambo och min son föddes när jag var 21 (då var han alltså planerad).
    Första gången jag trodde att jag var gravid var jag 14, och slutade jag ha avbrutet sex? Nej... för tonårstjejer har inget omdöme.
    Hade abort varit att föredra om jag varit gravid när jag var 14? Ja, annars hade barnet fått både en omogen mamma och en fruktansvärt omogen pappa med hemskt ordförråd och hemsk kvinnosyn, samt troligen fått bo i mina föräldrars källare med mig. Förmyndare till barnet hade blivit mina föräldrar eftersom att jag inte var 18.

Det handlar alltså inte om fostret/barnet eller ingreppet i sig?
  • Jennie med ie
    Helenmedh skrev 2014-10-08 19:12:42 följande:
    Man struntar i att skydda sig och blir man gravid så är det abort som gäller. Kom igen, har du inte sett det här på fl bla? Kvinnor som gjort abort 4-5-6-7 gånger? Så nej, stört omöjligt är det inte. 

VArför jag anser att det är okej? För att jag anser att inget barn skall sättas till världen som icke är önskat eller kan tas om hand om. 
    Jag är ett sådant barn och tro mig, det var hemskt jobbigt att vara oönskad och oälskad som barn. Då hade jag nog hellre inte funnits. 
    Man kan inte använda abort som preventivmedel. Preventivmedel syftar till att _preventera_, d v s förebygga, graviditet.
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 18:46:37 följande:
    Det handlar alltså inte om fostret/barnet eller ingreppet i sig?
    Och ursäkta Uffesson men jag undrar fortfarande vad det är som gör abort fel i de fall det är fel så att säga? Av vilken anledning?
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?