FÖR ELER EMOT ABORT?
Jag är emot abort. Jag är av uppfattningen att livet startar vid befruktningen och att det är fel av oss att medvetet avsluta ett påbörjat liv.
Jag är emot abort. Jag är av uppfattningen att livet startar vid befruktningen och att det är fel av oss att medvetet avsluta ett påbörjat liv.
För att min åsikt grundar sig kort och gott, i att alla människor har lika mycket värde och därav inte bör dödas.
Där är min utgångspunkt.
Väldigt mycket för. Är abort inte tillåtet handlar det plötsligt inte om lika värde heller, den ofödde är plötsligt värd mer.
Jag tycker att detta är mer komplext än att det förtjänar ett "för" eller "emot" svar. Abort som görs tidigt, utan att agera preventivmedel, är enligt mig okej. Finns goda skäl för aborten så är det okej.
Men, abort efter v.12 känns inte okej om det inte finns medicinska skäl för det.
Goda skäl är att man inte känner sig kapabel att ta hand om ett barn (eller ett barn till för den delen). Det kan handla om ork, ekonomi, förhållandet, sjukdom, mognad osv.
Men, jag tycker att man alltid ska skydda sig om man inte vill ha barn. Jag kan dock förstå att unga kvinnor ibland gör misstaget att ha sex med män utan att sexet är skyddat, jag själv hade avbrutet sex med fem olika pojkvänner ifrån det att jag var 14-15 tills det jag var 18år. Efter det hade jag fulländat sex med min nuvarande sambo och min son föddes när jag var 21 (då var han alltså planerad).
Första gången jag trodde att jag var gravid var jag 14, och slutade jag ha avbrutet sex? Nej... för tonårstjejer har inget omdöme.
Hade abort varit att föredra om jag varit gravid när jag var 14? Ja, annars hade barnet fått både en omogen mamma och en fruktansvärt omogen pappa med hemskt ordförråd och hemsk kvinnosyn, samt troligen fått bo i mina föräldrars källare med mig. Förmyndare till barnet hade blivit mina föräldrar eftersom att jag inte var 18.