Inlägg från: mom in the city |Visa alla inlägg
  • mom in the city

vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"

Så gulliga ni är som hejar på mig så här på slutet! Det är så skönt att läsa här och få ert stöd.

39+2 idag och dessa luriga förvärkar alltså! Igår vid tio på kvällen började de komma tätt efter varandra och gjorde ont, trodde verkligen att nu måste det väl ändå vara något på gång men efter drygt en halvtimme försvann de bara helt plötsligt. Lika bra det kanske då jag var helt slut i kroppen efter flera nätter med väldigt dålig sömn och inte alls hade ork till en förlossning egentligen. I natt har jag sovit helt ok så nu kan värkarna få komma tillbaka, jag är peppad.

• mom in the city

Och så var man på 39+3, dags att börja ställa in sig på övertid kanske...

Nog för att jag tänkte att lillebror kanske kommer senare än storebror men innan BF tänkte jag nog ändå att det skulle bli. Blir det inte i helgen tänker jag ge upp och ställa in mig på att gå två veckor över tiden, om inte annat för att stå ut. Får nästan panik av tanken på att behöva fortsätta vara gravid, vill inte mer!

• mom in the city
    Cayenna skrev 2015-04-11 09:17:54 följande:

Du har ju några dagar kvar innan du är på övertid ändå. Men kanske psykologiskt är bäst att ställa in sig på det så det inte blir katastrof om det händer. Förstår att du är less.

Hur mår du idag?

Idag gick jag in i vecka 35! Så trött på att vara gravid jag med. Längtar till dagarna före förlossning, fixa det sista och allt klart.

Hade några onda förvärkar igår kväll/natt, under morgonen var det bara sammandragningar som inte gjorde ont men nu har även se stannat av. Är så tröttsamt när kroppen håller på så här, det kan väl vara lugnt tills det är på riktigt istället. När det väl är dags kommer jag väl inte tro på det förrän jag står där med krystvärkar så det slutar väl med att man föder hemma i hallen.

Inte ens en månad kvar för dig nu! Förstår att du också är less, det får man vara. Att vara höggravid är ju verkligen inget man njuter av direkt (inte jag iaf).
  • mom in the city
    Cayenna skrev 2015-04-11 14:30:22 följande:

Eller hur! Sjukt lurigt att ha massa förvärkar och känningar som inget blir och försvinner. Hellre lugnt innan stormen. Hoppas du träffar honom snart <3

Jag blir lite nervös också eftersom chansen är ganska stor att förlossningen kommer gå snabbt (om man nu ska räkna ungefär halva tiden från första gången). Jag vill ju gärna veta så tidigt som möjligt att det är på riktigt så man hinner invänta barnvakt och ta sig till förlossningen men man kommer ju inte ringa i första taget om man tror att det bara är förvärkar.

Vore ju kul om appen sa att man var 105% gravid för jag gissar att det är så man kommer känna sig.
  • mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-04-11 19:59:11 följande:

Kan tänka mig att det är tufft nu. Hur lång tid tog första förlossningen?

Förlossningen med sonen började med att vattnet gick (utan värkar) så jag förstod ju att det var dags redan innan men från första lilla lilla värk tog det sex timmar tills han var ute. Ska man då räkna ungefär halva tiden blir det tre timmar. Om inte vattnet går först den här gången kanske jag bara tror att det är förvärkar till en början och sen när jag väl kommer på att det är på riktigt ska vi hinna vänta in barnvakten. Tror det kommer ta en timme ungefär för vår barnvakt att komma och då blir det inte jättemycket tid kvar att spela på vilket gör mig lite stressad och nervös.
  • mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-04-11 20:49:43 följande:

Förstår din oro då!

Jag blev inte tagen på allvar av förlossningen. Vattnet gick på kvällen kl 21. Värkar smått vid 23. På morgonen kom de tätare runt var 7e min. De ville inte ha in mig utan avvakta. Vid 15 ringde jag igen. Värkar samma intervall hela tiden. Fick komma dit vid 16,30. Träffa dr 17,30 och klart väl där inne avtog värkarna. Han ville inte göra gyn undersökning om vattnet hade gått, de trodde inte riktigt att vattnet hade gått det det inte runnit mer sedan kvällen innan. "Åk hem och vila och återkom imorgon" sa han. Väl hemma tilltog värkarna. Ställde mig i duschen och då började jag få panik av värk och att ngt tryckte neråt. Ringde till förlossningen och de sa att jag fick komma in. Maken i lätt panik sa "men bebisen skulle ju komma imorgon. Jag har ju inte ätit kvällsmat". Haha. Gud vad jag skrattat åt hans kommentar vid senare tillfälle. Just då skrek jag "ät några jävla pannkakor sen måste vi åka".

Väl inne på förlossningen kl 21. Frågar vart han ska ställa bilen. Bm sa han ska nog inte gå för då missar han förslitningen. 40 min senare föddes sonen. Hade det varit fullt här och vi hade fått åka till grannsjukhuset så hade sonen varit halvt ute.

Min rädsla är att inte bli tagen på allvar igen. Men de kanske lyssnar mer på en omföderska?

Känner igen det där med att inte bli tagen på allvar. Mina värkar blev regelbundna direkt och kom väldigt tätt och gjorde snabbt ont men förlossningen var så bestämda att det skulle ta lång tid eftersom jag var förstföderska. När jag väl kom in gick det från 5 till 10 cm på en timme.

Min BM har sagt att de lyssnar mer på en när man är omföderska, framför allt om man har en snabb förlossning bakom sig, så jag tror inte man ska oroa sig allt för mycket över det.

Ha ha, det är roligt efteråt när man inte kan förstå hur man tänkte. Han var väl hungrig stackarn så då kan väl du vänta lite med att föda så han hinner äta.
  • mom in the city
    Cayenna skrev 2015-04-11 23:44:37 följande:

Men hjälp vad dramatiska förlossningar ni båda haft.

Förstår oron att inte hinna in. Det är ju inte så att man vill föda hemma direkt. Kan barnvakten möta vid sjukan i värsta fall? Hoppas vattnet går så du vet utan analys. Men alla förlossningar är ju olika.

Ja om vi känner att vi måste åka och inte hinner vänta får barnvakten möta oss vid sjukhuset, det var BM tips också. Enklast vore ju att det händer när sonen är på dagis så man bara kan åka men det går ju tyvärr inte att planera sånt.
  • mom in the city
    Hannah8401 skrev 2015-04-12 07:43:03 följande:

Oj vad skönt att det gått så snabbt för er! För mig tog det 25 timmar från första värken. De startade med täta värkar, ca 1 minut emellan, men de var bara ca 20-30 sek. Vi åkte in tidigt på morgonen, var bara öppen 2 cm, tog normal tid til 4-5 cm sen ville det inte öppna sig mer. Vet inte vad de hemska värkarna gjorde för nytta? På kvällen fick jag värkstimulerande och de fick ta vattnet. Sonen kom vid 23 på kvällen. Då kom hon från morgonskiftet tillbaka!

Jag förlorade 1,5 liter blod och de tog min son ifrån mig med en gång han kom ut för han var medtagen och hade svalt fostervatten som var missfärgat.

Men efter 2-3 timmar fick jag äntligen träffa honom!

Alla säger att det går fortare och lättare andra gången, men jag vågar inte hoppas på det.

Det lät som en tuff förlossning, förstår att du är orolig nu men som du säger så går det ofta mycket bättre andra gången. Ver många som haft jobbiga förlossningar första gången och jättebra förlossningar andra gången.
  • mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-04-12 09:17:03 följande:

Åh vad jobbigt med så täta värkar. Inte få någon återhämtning

Värkarna höll på i 22h innan han kom men då de kom var 7 min nästan hela tiden. Så dessa 7 min var jag som vanligt. Detta trodde jag inte man skulle känna. Då tyckte jag att jag klarade värkarna hemma och när de dessutom inte ville ha in mig, så dumt av mig att inte stå på mig utan bara tackade och tog emot vad de sa . Förlorade också mkt blod, 2 l. Moderkakan lossade ej utan blev akut operation på natten. Detta resulterade i en slö mamma och son. Ingen amning kom igång. Burr. Veckan efter var ingen hitt heller . Men om 1 v ska jag iaf träffa en bm och prata amning då vi försökte hysteriskt i 4 mån och jag kände mig som världens sämsta. Ska göra allt för att det ska funka denna gång men absolut inte så länge och inte deppa ner mig om det inte går.

Det låter som du också haft en tuff förlossning, och vilken tuff start för er, hoppas verkligen det blir bättre denna gång. Skönt om du kan få bra stöd nu innan. Tycker det låter som du har en bra inställning till amningen denna gång, ersättningen är ju jättebra och vi har rent och fint vatten så det finns ingen anledning att ta knäcken på sig själv för att få det att funka.

Tycker det verkar vara många som får en tuff start så det känns som jag haft sån himla tur. Min förlossning var verkligen jättebra på alla sätt, tyckte det var skönt att det gick fort och det gick liksom inte för fort utan vi hann in i god tid ändå. Fick inga komplikationer, inga stygn och amningen flöt på så himla bra. Gör gärna om det på samma sätt igen men man vet ju inte hur det blir denna gång. Tänker ibland att jag kommer få en jobbig förlossning nu bara för att jag "kom så lätt undan" förra gången.
Svar på tråden vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"