Inlägg från: mom in the city |Visa alla inlägg
  • mom in the city

vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"

Förstår att det är tungt nu Blåsippan, allrahelst när du redan haft ont i kroppen en längre tid. Men tänk snart är det över och då kommer du glömma hur tungt och jobbigt det var! Bröstvårtsmassage lät inge vidare skönt, och som du säger så är det kanske inte så bra med tanke på amningen som gör dem tillräckligt ömma i början ändå.

Har bara ammat fram tills förra veckan då vi fick börja ge lite ersättning och det var

• mom in the city

(Tryckte för snabbt på skicka)...då han blev trög i magen. Ska testa med Nan istället för Semper och se om det blir någon skillnad.

• mom in the city
    Cayenna skrev 2015-06-28 19:48:06 följande:

Gick han upp för lite i vikt? Var det därför du börjat lägga till ers? Hur gick det att introducera flaskan? Sover han längre perioder då på natten?

Hur gör ni med vaccination mot rota? Jag / vi kan inte riktigt bestämma oss.

Jag ska till bvc i veckan så får se hur vikten ser ut då.

Nej det berodde inte på vikten, har inte vägt på ett par veckor men ska göra det imorgon så hoppas den är ok. Han har alltid varit ganska "otålig" vid bröstet, det ska helst komma mycket och fort och han liksom suger, släpper och skriker när det inte kommer så fort som han vill. Sen senaste veckorna har han dessutom varit väldigt förkyld och då har han helt enkelt inte haft ork/tålamod att amma ordentligt och det gjorde att mjölken minskade samtidigt som han blev mer otålig...dålig kombination kan man säga. Visst hade jag kunnat sitta och amma i tid och otid för att få det att funka men så kul tycker jag inte att det är och jag har ju dessutom ett barn till att ta hand om. Tycker det känns ganska skönt att han tar flaskan och nu vet jag att han blir mätt och glad, han ammar fortfarande till viss del också.

Det var inga problem alls att introducera flaskan, han åt som han inte gjort annat till skillnad från storebror som vi fick kämpa länge med innan flaskan accepterades. Tycker inte det är någon skillnad på hur han sover, än så länge ammar jag på natten så då får han inte ersättning.

Vi tog rotavaccinet, var lite tveksam till hur man skulle göra först men sen tänkte jag att de har väl infört det i vaccinationsprogrammet av en anledning så kanske lika bra att ta det. Har har fått första dosen och vi märkte inte av några direkta biverkningar mer än att han kanske hade lite mer magknip dagarna efter men det kan ju berott på något annat också.
  • mom in the city

Har för övrigt testat att ge Nan istället för Babysemp och det verkar fungera bättre, inte alls lika trögt i magen längre.

• mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-06-29 22:00:03 följande:

Skönt att nan funkar !

Här fick en bekant bebis i lör. Vi hade samma bf. Hennes andra barn födde hon hemma då hon ej hann in. I lör gick vattnet. Fullt på förlossningen men de sa hon kunde komma in på kontroll. Väl inne i undersökningsrum med enbart Ctg börjar de prata om de måste åka till annat sjukhus 30-40 min bilväg. Under tiden hon ligger på rummet känner hon att hon måste krysta. Maken får hjälpa henne av med kläderna och han får ropa efter bm och bebis föds. Hade de satt henne i bilen till annat sjukhus hade hon fört på motorvägen. Vet många som ska ha nu så känns sisådär då jag själv kände mig överkörd och ej lyssnad på när sonen föddes, och skulle det varit fullt då hade sonen varit halvt ute innan vi kommit fram då de trodde det skulle ta längre tid. Burr.

Starkare förvärkar på kvällarna ich även på dagarna ibland men ingen bebis i sikte .

Var också orolig över att inte få plats på förlossningen, med första barnet gick det snabbt och jag var rädd att inte hinna fram om jag skulle behöva åka lägre bort. Min oro besannades tyvärr så jag blev faktiskt hänvisad den här gången då det var fullt men som tur var till ett sjukhus som bara låg 10 minuter längre bort och då det var på kvällen var det ingen trafik att tala om heller, hade jag behövt åka till andra sidan stan i rusningstrafik hade jag nog fått föda i bilen. Förlossningen vi hamnade på var helt fantastisk och jag kände mig så otroligt väl omhändertagen när vi väl kom dit så i efterhand är jag glad att det löste sig på detta sätt. Man blir ju lite stressad när man ringer in och det inte finns plats. Mitt tips är att ringa in så fort du känner att det är dags, vänta inte för länge. För mig blev värkarna regelbundna (ca 3 minuter emellan) på en gång när det väl drog i gång så jag kastade mig i stort sett på telefonen och det var ju tur för han föddes 2,5 timme efter att värkarna börjat.
  • mom in the city
    Hannah8401 skrev 2015-07-01 09:28:55 följande:

Igår kväll kom min flicka till världen äntligen! Det gick jättefort, 30 min efter att vi kom in så var hon ute.

4875 gram vägde hon, så det är en stor flicka. Hon är så söt, och nu väntar vi på pappa och storebror, det ska bli så spännande att se hans reaktion.

Men åh så underbart! Stort stort grattis. Det är verkligen spännande att se storasyskonets reaktion.

Ja det var en stor tjej , tycker det är så fascinerande att de kan vara så olika trots att de ligger ungefär lika länge i magen. Plötsligt känns min kille jätteliten som vägde in sig på 4,7 kg på tvåmanderskontrollen.
  • mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-07-04 17:30:31 följande:

Lisa 236: skönt att ändå se ett hjärta! Din oro är ju minst sagt inte konstig. Men får tänka att denna gång blev du ändå spontan gravid. Håller tummarna.

V40 39+3. Igår föddes sonen rent tidsmässigt. Ingen bebis på g här inte. Tycker de flesta gått några dagar över med sitt andra även om de fått lite tidigare med första. Har nog ingen betydelse, heh.

Men hoppas nu nästan att bebis stannar tills nästa v då temperaturen ska bli lite lägre. Mina fötter är helt uppsvullna. Ont och känns som huden ska spricka när jag går. Men nu är det högläge och altanhäng .

Hur går det för er med era små i värmen?

Hur går det? Någon bebis ännu? Det är ju inte kul där på slutet, sista veckorna känns ungefär lika långa som hela graviditeten tillsammans. Gud så avlägsen graviditeten känns för mig nu, kommer knappt i håg hur det var längre.

Vi hade några riktigt varma dagar förra veckan. Körde på så lite kläder som möjligt på lillkillen och ställde vagnen i skuggan. Har en sån där solsufflett med nät på sidorna så det fläktade bra och blev aldrig för varmt. Stora killen badade och plaskade i poolen och det slog mig att nästa sommar har jag två små killar som springer runt på tomten, får passa på att njuta av bebisen nu för vips så är han ingen bebis längre. Kan inte fatta att han snart är tre månader, det går så fort! För min del får det varma vädret gärna komma tillbaka!
  • mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-07-09 03:26:16 följande:

Bf igår. Var hos bm. Hon kände på tappen och den var mjuk men bakåt, ej öppen. Natten till tis trodde jag det startade. Regelbundna värkar i 1,5 h men klingade sen av.

Men nu vet i sjutton om det inte är igång. Måste andas igenom värkarna och hållt på så snart 1h. Men då det klingade av sist hat jag inte ringt vare sig förlossning eller min mamma. Kanske dumt för jag känner en annan kraft i dessa. Avvaktar en stund till och ser åt vart det bär. Kanske får vi en bebis på vår bröllopsdag 9/7

Åh så spännande! Hoppas det var på riktigt.
  • mom in the city

Låter härligt med utlandssemester!

Vår lilla skrattar och ler också mycket, han gurglar och jollrar och har hittat sina händer som han gärna stoppar in i munnen och äter på. Han försöker greppa saker och idag lyckades han faktiskt få tag i en leksak som hängde i babygymmet, nästan så att han blev förvånad själv. Han har börjat gilla när man bär honom framåt så han kan titta på saker och älskar att stå framför spegeln och ler stort när han ser sig själv.

Nästa vecka blir han tre månader, det har gått så fort!

• mom in the city
    Cayenna skrev 2015-07-16 01:04:49 följande:

Men ååå en tremånaders nu. Och hittat händerna och tillochmed börjat greppa. Vad kul! Och låter kul att han vill se saker framåtvänd.

Jag tycker oxå att tiden gått fort. Men det är ju så härligt när dem börjar utvecklas. <3 Bli mer än bara ett knyte.

Tack för att du skrev om flaskmatningen tidigare. Jag minns att jag krigade med storebror för att få till flaskan. Hoppas det går lättare denna gång. Funderade på att börja lägga till extra för att få längre sömn på nätterna. Men det känns inte aktuellt just nu när vi är borta mer än hemma under sommaren så i såna fall tidigast från mitten på augusti.

Utlandsvistelsen var underbar. Gick jättefint att flyga med både storebror och lillebror. Och lillebror grejade sommarvärmen bra. Låg mest och sov i skuggan i en body eller bara blöja. Blir nog snäppet krångligare nästa år. Då blir det nog inte så lugnt som det var nu.

Ja det är så roligt när de utvecklas. Man tror att man ska komma ihåg från första barnet vid vilken ålder de gjorde vad men jag har glömt helt så blir lika fascinerad varje gång lillebror gör något nytt. Kommer mest ihåg när han gjorde de "stora sakerna" som att sitta, krypa och gå.

Var nog inte helt fel att dra iväg till värmen denna sommar, är lite sugen på att åka också. Tror inte man ska vara så "rädd" för värmen med de små, det föds ju faktiskt barn i varma länder också och det går bra. Är nog lättare att ta med dem nu när de inte tar sig någonstans och man lätt kan hålla dem i skuggan, när de börjar krypa blir det svårare. Haha, tänker också att nästa sommar blir allt annat än lugn! Då kommer man få springa efter två stycken.

Hur har ni löst det med vagn när ni varit iväg? Hade ni resevagn även till lillebror, hade storebror vagn?
  • mom in the city
    Cayenna skrev 2015-07-16 18:21:16 följande:

Jag har skrivit upp en del från storebrors utveckling, annars skulle nog inte jag heller minnas exakt.

Exakt, det finns ju barn i dem varmare länderna oxå som klarar sig levande från spädbarnstiden. med tanke på vädret så lär vi inte ångra våra solveckor utomlands.

Vi tog med bugaboon och hyrde en sulky där nere. Ståbräda i sand hade ju aldrig gått. Dessutom sov storebror en del där nere och då var det skönt med vagn till honom med.

Det var nog garanterat sista lugna resan. Sen blir det som du skriver, jakt och ständig koll. Men det blir nog bra det med på sitt sätt.

Jag har också en del uppskrivet från storebror, får ta och titta på det när vi är hemma igen. Har varit bortresa mestadels denna sommar.

Vi funderar på att åka en vecka i slutet av augusti, då är lilleman fyra månader.

Vi har en resesulky med fullt liggläge så funderade på om man kanske kan ta den. Såg att det finns ganska tjocka sittdynor att köpa som är i något material som andas och blir lite som en madrass så en sån kanske man kan lägga i, då blir det ju nästan som i en liggvagn. Sen har vi en jätteenkel paraplysulky som vi kan ta med till storebror så han också kan åka om vi ska gå någonstans på kvällen eller så. Kommer nog inte röra oss så mycket längre än mellan hotellrummet och poolen iaf om jag gissar rätt.
  • mom in the city
    karro 2014 skrev 2015-07-16 09:11:06 följande:

Nu börjar det allt att närma sig, är i v33 nu=) längtar ihjäl mig, hur går det för alla nyblivna mammor? Hoppas att allt gått bra och att ni har det bra.

Det går framåt! Förstår att du längtar.

Vi njuter av våra underbara lilla kille som snart är tre månader. Graviditeten känns så långt borta nu, tittar på bilder och kan inte fatta att jag hade en stor mage för bara några månader sen.
  • mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-07-17 19:38:16 följande:

Hej tjejer. Haft en tuff v. Jo då det blev riktiga värkar 9/7. Åkte in tidigt på morgonen men ej öppen än. Åkte hem till min mammas lgh då de var hemma hos oss. Värkarna tilltog efter lunch. Vid 16 kom de 7-9 min men höll i sig 2 min. Ringde in. Fick prata med en bm som sa att de var för långt mellan. kunde ej andras genom värkarna då. Blev ledsen när hon sa så uppstutsiga. Men ok stannade hemma till 18. Då helt plötsligt kom de 4 min och höll på 2 min. Sen gick det ganska fort. Inne på förlossning 18,30. Öppen 4 cm. Kl 20 öppen 7 cm. 20,35 börjar jag känna krystvärkar. 20,41 är sonen född.

Däremot lossade inte moderkakan denna gång heller. Förlorade 1,5 l blod. Blev jätte ledsen för jag ville så gärna uppleva hur man mår efter en förlossning utan kraftig blodförlust. Denna gång var de gulliga så maken och sonen fick komma till upvaket direkt. Med sonen låg jag själv på post op en hel natt.

Sen fick maken ej sova över utan fick dela rum. Vet ej om någon av er haft plötslig blodförlust så, hur matt man är. Knappt orkar ta sig upp ut sängen. Men där ska jag då ta hand om sonen själv + en nyförlöst mamma som dundrar ut ur rummet när donen skrek mitt i natten. Samma som förra gången ville de att blodet ska gå ner till hb under 80. Bad flera ggr att det skönk förra gången efter 5 dagar. Kan jag inte få blod vid hb 90 för hur ska man komma igång med amning mm när man har konstant huvudvärks och tar snedsteg pga yrsel. Men nej. Järntabl. Så i lör åkte vi hem. Fick mer hjälp hemma av mina grabbar än att ligga själv bakom ett skynke på tvåsal. Ingen uppföljning på mitt hb. Fick själv ringa och lägga fram förslag på uppföljning. I ons var det fortfarande 90. Bm var jätte gulliga och hämtade dr. Dr ville ej gå med på blod utan började psykologisera mitt mående. Hade jag inte sonen att referens till hade jag fortfarande suttit i soffan och inte orkat gått 500 m utan att hålla på att svimma. Men stod på mig. Fick två påsar blod och huvudvärken och yrseln försvann efter andra påsen. Nu är jag på banan igen.

Håller på att tragglar med amning men de säger att det tar mkt längre tid att få igång när man varit nedtagen så. Med sonen kom den aldrig riktigt igång då han dessutom ej fick grepp. Denna tar bröstet bra bara att mjölken inte runnit till helt. Så vi tilläggsmatar och är tacksam så länge jag kan delamma iaf efter allt. Mycket lättare med andra barnet. Mkt mer avslappnad. Men varit tufft för sonen nu när jag ej mått bra. 6 åringar har många funderingar på livet och känt sig isidosatt när jag ej orkat med mig själv och maken tagit allt ansvar hemma och hjälpa mig. Men nu så kan det bara bli bättre

Men åh, grattis till lilla killen!

Jobbigt att det blev en sån tuff start igen men som du säger, nu kan det bara bli bättre. Skönt att du är mer avslappnad nu med andra barnet, så känner jag också faktiskt. Litar mer på mig själv och vad som känns bra för mig än lyssnar på "alla andra". Kämpa på med amningen så länge du vill och orkar men ersättning är bra också om du känner att det inte funkar.
  • mom in the city
    Patricia4 skrev 2015-07-18 09:10:46 följande:

Grattis till lilla Adrian ! Hoppas du känner dig piggare , lät som en tuff start!

Vi kämpar också med amningen . Hon äter hela tiden och verkar inte bli mätt. Har lyckats sluta med amningsnappen . Fick gigantisk mjölkstockning och antibiotika . Sen funkade inte det bröstet på 10 dgr ..:(

Kan inte göranåt annat än att amma eller ge ersättning . Och nu är hon förstoppad ...:(

Fy för mjölkstockning, har bara haft någon mindre och tyckte det var hemsk så kan inte ens föreställa mig hur det känns när det blir en ordentlig och man tvingas äta antibiotika.

Vår lilla blev också förstoppad när vi började ge ersättning. Hade först Babysemp så bytte till Nan då jag hört att den är mer skonsam men det blev ingen större förbättring så provade Nan Sensitive istället och den fungerar jättebra, inte förstoppad alls längre. Du kan ju testa att köpa den och se om det fungerar bättre.
  • mom in the city

Den här sommaren har verkligen sprungit iväg, på fredag blir vår plutt 4 månader och vår stora kille har nyligen fyllt tre.

Lillen är mitt uppe i en utvecklingsfas och det märks, gnäller mycket mer än vanligt och är lite allmänt missnöjd men snart är det förhoppningsvis över för denna gång. Vanligtvis är han en glad kille för det mesta. Han har nyligen "hittat" sina fötter och vill helst sitta eller stå upp i knät, att ligga ner är inte alls kul för då kan man ju missa något. Dags att börja fundera på när och hur vi ska börja introducera vanlig mat, hjälp hur blev han så stor helt plötsligt?!

• mom in the city
    karro 2014 skrev 2015-09-09 17:04:58 följande:

Hej!!

Den 7/9 kl 12:06 föddes våran efterlängtade och älskade lilla Ella, hon väger 3475g och 50cm lång. Åkte in i söndagsnatt till förlossningen vid 03:15 med regelbundna värkar, när vi kom var jag öppen 4cm, kl 12:06 kom hon ut<3

Gud så mysigt detta är o denna längtan, äntligen säger jag bara<3

Men åh så underbart söt!!! Jättestort grattis!

Så skönt att allt gick bra och ja, äntligen! Njut så mycket du kan nu!
  • mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-09-10 22:54:34 följande:

Åh så söt . Här blev Adrian 2 mån igår. Tiden rusar.

Ja men hjälp vad tiden går fort! :-P Vår lilla blir fem månader om drygt en vecka. Får lite halvt ångest över att han växer så fort, vill att han ska vara min lilla bebis länge.
  • mom in the city
    Patricia4 skrev 2015-09-11 10:51:44 följande:

Ja visst får man det ! Har hela tiden sagt att Lily får vara liten länge och än så länge är hon det . 59 cm och väger drygt 5800gr. Liten och nätt fortf :)

Hur mår ni ? Hur funkar det?

Nån som börjat med mat/ gröt ?

Vi mår bra och allt rullar på. Han har fått smaka på några skedar gröt men det är allt, annars kör vi på med amning+ersättning tills han är sex månader och sen tänkte jag börja introducera annat. Hur tänker du göra med mat?

Storebror går nu på förskolan tre dagar i veckan, man får ha storasyskonet 30 timmar här om man vill men vi har valt att ha 20.

Ja då är hon ju liten och nätt forfarande. Jag tycker de känns "ganska små" fram tills de blir sex månader, sen när de börjar äta mat och greja då blir de plötsligt så mycket större.
  • mom in the city

Man får så olika råd angående smakportioner, vissa säger sex månader och andra fyra. På "min" BVC säger de att det räcker med amning och/eller ersättning fram tills sex månader och då börjar man med smakportioner, sen har de ända fram tills ett års ålder på sig att komma igång med ätandet men det är ingen stress då amningen eller ersättningen innehåller allt de behöver.

Min stora kille vägrade puré totalt så han ammade bara fram tills sju-åtta månader då vi började med plockmat, det gillade han bättre och det var först då han kom i gång med ätandet. Han växte på bra ändå.

• mom in the city

På måndag blir vår lilla fem månader. Känns helt ofattbart att det gått så fort. Han äter ingen mat än så länge mer än några skedar gröt då och då. Tänkte vänta tills sex månader innan vi kör igång ordentligt.

Något annat helt galet...jag och maken har nog precis kommit överens om att det inte skulle kännas helt fel om det blir ett tredje barn. Haha, jag som först inte skulle ha barn alls, sen kanske ett eller max två känner plötsligt att klart vi ska ha tre. Kommer nog inte "aktivt" försöka men inte heller skydda oss så blir det så blir det. Som jag sa till maken att antingen får det bli ett till ganska snart eller så inte alls, har liksom ingen lust att "börja om" när de vi har är större och äntligen mer självständiga. Har precis fått min första blödning sen lillen föddes, vet inte om det är "riktig" mens eller inte men en början på något iaf.

Svar på tråden vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"