Inlägg från: mom in the city |Visa alla inlägg
  • mom in the city

vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"

Cayenna skrev 2015-04-22 20:02:26 följande:

Och sen när du har tid och ork så får du gärna berätta om hur länge ni stannade på bb och om första mötet för syskonen och hur det känns att plötsligt vara fyra.

Grattis igen

Vi stannade på BB under natten och åkte hem vid lunch dagen efter, tolv timmar efter att han föddes. Både jag och bebis mådde ju så himla bra så kände att vi ville åka hem till storebror som sovit borta två nätter.

Storebror var hemma när vi kom och lillebror sov i babyskydddet så vi gjorde ingen grej av att det till en början. Under de första timmarna fokuserade vi helt på stora killen (tur att lilla sov) och lekte med honom, kramades mycket och bara gjorde det han ville. Sen frågade vi om han ville hälsa på lillebror men då tittade han bara snabbt och inget mer än så. På eftermiddagen tittade han på när vi bytte blöja vilket han tyckte var väldigt spännande och att bebisen åt på mamma var ju bara jätteroligt. Sen i går kväll sa storebror att han ville hålla och då fick han honom i famnen. Han klappade, pussade, kramade och sa att han tyckte lillebror var fin. Både jag och pappan fick tårar i ögonen, det var nog det finaste vi sett!

Storebror var på förskolan för första gången idag, han var sjuk i början av veckan också så han har inte varit där sen i fredags. Tror han tyckte det var kul att komma dit idag och träffa kompisarna och fröknarna och när allt är upp och ner med en nyfödd hemma så tror jag det är skönt för honom att något är lite som vanligt.

Det är ju så häftigt när bebisen kommer, det blir liksom så självklart på en gång att han ska vara här och är en del av vår familj. För mig känns familjen "komplett" nu, har ju inte tänkt oss fler barn efter det här så nu vill man njuta extra mycket av bebistiden.

Tänk snart är det din tur! Verkligen nedräkning nu. Hur känns det?
  • mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-04-24 10:08:30 följande:

Underbart det låter de första dagarna! Hoppas på samma tur hör

Det är ju väldigt omtumlande de första dagarna.

Har dock varit så trött så jag kunnat somna stående och det har varit riktigt kämpigt, aldrig upplevt en sån extrem sömnbrist någon gång, både jag och maken har gått som zombies. Storebror blev ju sjuk under helgen så då sov vi ingenting lördag-måndag pga honom, sen hade jag glesa onda värkar hela natten till tisdag så kunde inte sova mer än de tre timmarna som blev efter att jag fått "sovdosen" på förlossningen. Sen på tisdagkvällen föddes han ju, ammade hela natten efter det och likadant natten till igår men nu i natt fick vi för första gången sen innan helgen sova ordentligt och nu känner man sig betydligt piggare. Lite som en ny människa, tror jag sov kanske fyra-fem timmar men det känns som tio. Bra med amningshormoner!
  • mom in the city

Här rullar dagarna på väldigt fort just nu. Lillebror som blev en vecka igår är en lättsam bebis än så länge. Påminner mycket om hur storebror var som nyfödd, äter på bra, sover gott i vagnen och skriker mest bara om han är hungrig. Utseendemässigt är de dock inte jättelika, storebror är väldigt lik mig men lillebror är mer lik sin pappa, lite roligt att vi fått "en var".

• mom in the city
    Cayenna skrev 2015-04-28 22:58:19 följande:

Skönt med vila och mental förberedelse.

Jag känner mig inte helt redo. Men om en vecka tror jag att jag kan svara ja. Vill ha ordnat med spjälsängen (montera och bädda) och lite småsaker kvar att köpa. Annars har amningskläder inhandlats, kläder till lillen tvättats. Ska hämta upp babysitter och så från källaren. Packa skötväska och såklart bb väskan men det blir nog dagen innan.

Det känns bra med snittet. Ser ju inte fram emot att resa mig upp första gången. Och så klart lite nervöst när jag tänker på hur det kommer kännas dagen innan och precis innan. Men det känns tryggt, gynekologerna är ju rutinerade och känns som en rutinoperation för dem. Jag minns fortfarande att dem som opererade sist stod och pratade om vardagliga saker när dem sydde igen mig.. som en vanlig dag på jobbet bara.

Nu är det verkligen inte läge kvar, så häftigt! Snart har du en bebis i famnen.

Kejsarsnitt är ju verkligen en "rutinsak" för dem och säkert ännu mer när det är planerat. Kan tänka mig att det blir lite nervöst precis innan eftersom man gått och väntat på just den dagen så länge.
  • mom in the city
    Patricia4 skrev 2015-04-28 21:53:33 följande:

Tänk , bara två veckor ! Helt otroligt och vad skönt:)

Äntligen slutade mina förvärkar. Var lite orolig ! Fick lite bråttom att packa det sista ;) nu kan jag packa upp igen!

Det är synd att det bara blir tyngre och jobbigare för varje vecka, annars ser jag fram emot att gå hem nästa vecka och vänta in förlossningen en månad senare ...

Tur att bebis inte bestämde sig för att titta ut redan nu, lite till är det kanske bra att växa på sig.

Ja, de sista veckorna är ju tunga och jobbiga. Fördelen är väl dock att man blir väldigt peppad på förlossningen, man är så trött på att vara gravid att man struntar i hur ont det gör bara det tar slut någon gång.
  • mom in the city
    Patricia4 skrev 2015-04-29 14:45:46 följande:

Imorse började värkarna igen och höll på i en timme . Lämnade sonen på fritids och sen var det bara att gå hem o vila. Sedan dess har jag varit illamående . Har ingen aning vad det är?

Är väl luriga förvärkar kanske? Som du sa blir de väl värre för varje barn så kanske därför det börjar redan nu för dig.
  • mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-04-29 14:48:48 följande:

Så kul att läsa om er vardag just nu alla. Oj vad vi kämpade på i förra forumet och nu är "snart" alla i mål. Jag har Dock 9 v kvar till bf. Jobbar tom 15/5. Får graviditetspenning på 50% från 9/5. Sen tar jag ut sem och komptid. Just nu spyr jag på jobbet . Brukar känna så här dagarna innan sem. Räknar ner dagarna nu iaf 8 arbetsdagar kvar. "Jippie"

Ja det är helt otroligt att vi alla snart har våra bebisar.

Fick en påminnelse om missfallen när jag läste min förlossningsjournal. Reagerade när det stod att det var min fjärde graviditet och såg sen längre ned att det stod spontan abort två gånger. Var inte beredd på att det skulle dyka upp där.

Så skönt att du snart är ledig så du hinner vila upp dig innan bebis kommer. Tänk när du går från jobbet där sista dagen, vilken känsla!
  • mom in the city

Tittar in från tvåbarnskaoset. Förstår plötsligt alla som som säger hur "lätt" det är med ett barn.

Känns som vi inte hinner med någonting just nu, med första barnet kunde man ju turas om men nu måste man ta ett barn var. Lillebror vill mest bara amma och accepterar inget annat än mammas famn så pappa får ta storebror. Var ute med vagnen igår och båda barnen gallskrek, jag och maken bara tittade på varandra och kunde inte annat än skratta åt eländet. Haha, vad har vi gett oss in på?

Funderar på att köpa en bärsjal då han är för liten för sele än så länge, någon som testat?

• mom in the city
    Cayenna skrev 2015-05-02 22:17:38 följande:

Får nästan panik över hur jag ska greja kaoset. Men det är bra att du förvarnar haha Man kan bara göra sitt bästa men dem första dagarna med alla hormoner ser jag inte direkt fram emot.

Hur har det gått med amningen för dig? Hur sover han?

Jag har köpt en sjal, easy hug. Har ju dock inget betyg att ge än. Det fanns två enklare sjalar att köpa, dvs man slipper knyta, så nu chansade jag på en av dem. Får se om den är bra sen. Jag vet att jag inte hade haft tålamod för att stå och knyta en långsjal.

Tittade just på en sån som man inte behöver knyta men det var ett annat märke. Tycker det verkar smart, tror inte jag kommer använda den så mycket om det är för krångligt. Får nog bli en sån då.

Amningen rullar på men visst har det gjort ont i början, brösten är ju inte direkt vana. På ena bröstet känns det knappt längre men på andra fick jag ett litet sår som inte läkt helt och då gör det ju så klart ont fortfarande. Tyckte det var konstigt att det blev ett sår där för det kändes inte annorlunda när han åt på det bröstet jämfört med det andra men det verkar ge sig nu iaf. Han äter på bra annars och går upp i vikt så mjölk finns det.

På dagarna vill han mest sova i min famn så därför tänkte jag testa sjal. På nätterna har han faktiskt sovit själv några timmar i taget med matpaus emellan så då har man kunnat sova lite själv också.
  • mom in the city
    Hannah8401 skrev 2015-05-03 10:22:34 följande:

Mom in the city, jag hade han en enkel babybjörn till min son när han var nyfödd, det var bara 2 extra knappar att knäppa när han vägde under 5 kg. Jag har en ergo baby också, den har spädbarnsinnlägg som man också ska ha till de väger runt 5 kg. Tycker båda dom är väldigt enkla, men gillar ergon bäst då den inte gör ont någonstans och det inte blir tungt fast babyn är tung. Pluss att man kan ha barnet på ryggen i den med. Tål upp till 20 kg.

Åh det ska bli så spännande med två barn, men är också rädd för att det nog blir väldigt jobbigt i början.

Vi har en babybjörn men det står att den är från 3,5 kg och vår lilla plutt är inte riktigt där ännu så han känns lite för liten för den, tycker det blir för mycket plats "över" och det känns lite för omysigt. Han vill dessutom gärna ligga hopkrupen som en liten groda så därför tänkte jag testa sjal nu i början.
Svar på tråden vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"