• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Anonym (ilsk)
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-12 14:08:40 följande:
    "Att det är laddat att ändra i Astrid Lindgrens verk förstår jag. Men här får man faktiskt lyssna till vad Astrid själv sade i en intervju i Expressen 1970 på frågan om hon hade skrivit annorlunda om Pippis pappa i dag: ?Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig en bambukjol och genast blir till negerkung.?"

Det berättigade inte att ha det kvar då, men det ger en till anledning till att ta bort det idag. 1) Det är rasistiskt 2) Barnen förstår inte vad det ordet syftar till. 

Har inte du några sakliga argument att komma med? Ad hominem och sluttande plan är vanliga argumentationsfel, så om det är det enda du har att komma med...
    Vad alla är historielösa. Det var en svensk som var "negerkung" på 20-talet. Han gifte sig där(vet ej var) och blev kung. Det stod i svenska tidningar och Astrid läste det.
  • Donum

Jag förstår inte varför det är viktigare att använda ord som kan upplevas som kränkande än att låta bli att kränka..?

• goodasgold
    Donum skrev 2014-10-13 06:58:22 följande:

Jag förstår inte varför det är viktigare att använda ord som kan upplevas som kränkande än att låta bli att kränka..?

Tror inte någon blir kränkt av "negerkung".
    Vi ska värna om vår kulturhistoria och det är oerhört tragiskt om vi nu börjar sudda ut de bitar som inte passar in i dagens PK-åsikter.

• Donum
    goodasgold skrev 2014-10-13 09:24:17 följande:

Vi ska värna om vår kulturhistoria och det är oerhört tragiskt om vi nu börjar sudda ut de bitar som inte passar in i dagens PK-åsikter.

På vilket sätt är du i position att kunna avgöra det?

Jag tycker att det är tragiskt om föräldrar lär sina barn att det är ok att använda nedlåtande och kränkande ord om andra människor. Jag tror inte att världen blir ett dugg trevligare av det. Så jag fortsätter att "sudda ut" tillmälen och otrevligheter ur mina barns munnar. De får därför t ex inte säga "neger", "hora", "cp-unge" osv. Och inte får de svära heller, hur kulturhistoriskt det än kan anses vara. Jag anser inte att det gynnar någon, inte dem själva heller, att ha ett ovårdat och obildat språk.

Hur resonerar du när du kommer fram till att det tvärtom är av godo?
  • Anonym (z)
    Donum skrev 2014-10-13 09:55:59 följande:
    På vilket sätt är du i position att kunna avgöra det?

Jag tycker att det är tragiskt om föräldrar lär sina barn att det är ok att använda nedlåtande och kränkande ord om andra människor. Jag tror inte att världen blir ett dugg trevligare av det. Så jag fortsätter att "sudda ut" tillmälen och otrevligheter ur mina barns munnar. De får därför t ex inte säga "neger", "hora", "cp-unge" osv. Och inte får de svära heller, hur kulturhistoriskt det än kan anses vara. Jag anser inte att det gynnar någon, inte dem själva heller, att ha ett ovårdat och obildat språk.

Hur resonerar du när du kommer fram till att det tvärtom är av godo?
    precis och det barn som är svart och som ser på pippi, precis som alla andra barn ska inte behöva få veta att det är en "neger".
    Det barnet kommer naturligtvis uppleva sig som mindre värd,en som inte är som dom andra.
    Det är inget som barn ska behöva uppleva när det ser på barnprogram.
  • Anonym (z)
    Du tycker inte du överdriver en aning här.
    Det handlar om att anpassa ett barnprogram, som är direkt riktat till barn.
    Inget annat.
  • Anonym (Matematik)
    Jag antar att du själv är vit? Det brukar inte göra ont på den som sparkar, utan på den som blir sparkad. 
  • Anonym (krass)
    Donum skrev 2014-10-13 06:58:22 följande:

Vi har en hel kader med människor som lever på att vara kränkta. Men kränkt blir ingen av ordet neger. En kränkning är en grov gruppvåldtäckt.
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (krass) skrev 2014-10-14 06:05:40 följande:
    Vi har en hel kader med människor som lever på att vara kränkta. Men kränkt blir ingen av ordet neger. En kränkning är en grov gruppvåldtäckt.
    Men vad bra. Då kan man gå ut och ta tag i folks skrev och kalla dem för horor utan problem. Det är inte kränkande! Skrattande
  • Donum
    Anonym (krass) skrev 2014-10-14 06:05:40 följande:
    På vilket sätt är du i position att avgöra det?

Och - igen - varför är det viktigare att använda ord som kan uppfattas kränkande än att inte kränka?
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".