• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • pyssel

Tror inte jag överskattar något alls. Arbetar med utbildning och givetvis källkritik och bristen på det. Nyutgåvor av barnlitteratur anpassade till sin samtid han knappast jämföras med Le Pens historiereviderande entourage ... eller vilka farliga saker vi pratar om här egentligen.

Alla hästar hemma
  • Anonym (dd)

Att bli av med historia är farligheten.
    Det kanske inte är relevant för BRÅ om Strindberg var en kvinnomisshandlare eller inte men det skulle vara roligt vetande om man vore intresserad av honom som person, eller av hur samhället fungerade i såna frågor på den tiden.
    Den bilden kanske också bör censureras för femteklassare eller vilken årskurs det nu rör sig om... fast det kanske det är? Politikerna fortsätter att klia sina huvuden.

• pyssel
    Anonym (Lolita) skrev 2016-04-20 17:30:43 följande:

Faan va vi ska anpassa oss. Kul att dom inte har hittat nazistflaggan i KarlBertil Jonsson julafton. Men det är väl bara en tidsfråga.

Du har inte förstått varför den är med?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (dd) skrev 2016-04-20 19:12:22 följande:

Att bli av med historia är farligheten.

Det kanske inte är relevant för BRÅ om Strindberg var en kvinnomisshandlare eller inte men det skulle vara roligt vetande om man vore intresserad av honom som person, eller av hur samhället fungerade i såna frågor på den tiden.

Den bilden kanske också bör censureras för femteklassare eller vilken årskurs det nu rör sig om... fast det kanske det är? Politikerna fortsätter att klia sina huvuden.

Arbetar du med femteklassare? Ja då vet du bättre än jag om de får en ackurat bild av Strindbergs liv och gärningar.

Historierevision är det om västerländska perspektiv på, samt litterära skildringar av andra folkslag skulle förnekas och raderas från västerländsk historie- och litteraturhistorieundervisning. Historierevision är det näppe när en saga kommer ut i nyutgåva till förskolebarn som inte har den slags metaperspektiv när de läser/lyssnar. Det finns syften och det finns syften.

Att världen är full av dårar som "läst något på fb" har knappast med detta att göra.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (dd)
    pyssel skrev 2016-04-20 19:44:51 följande:
    .../...Det finns syften och det finns syften./...

Japp och jag håller inte med.
    Läser man om Strindbergs olika kvinnor i kyrkböckerna så är det intetsägande idag. Därför får man söka nödvändig information där syftet inte fanns. Det är det enda som man kan ge sig fan på inte är fabulerat eller rekonstruerat.

• Har gjort det
    pyssel skrev 2016-04-20 18:44:15 följande:

Tror inte jag överskattar något alls. Arbetar med utbildning och givetvis källkritik och bristen på det. Nyutgåvor av barnlitteratur anpassade till sin samtid han knappast jämföras med Le Pens historiereviderande entourage ... eller vilka farliga saker vi pratar om här egentligen.

Det är just det här som är grejen: man ska inte, får inte "anpassa" litteratur till rådande trender. Det är ju potentiellt hur farligt som helst. Förstår du inte det??
  • pyssel
    Har gjort det skrev 2016-04-20 22:31:55 följande:

Det är just det här som är grejen: man ska inte, får inte "anpassa" litteratur till rådande trender. Det är ju potentiellt hur farligt som helst. Förstår du inte det??

Trender? Är det farligt med nya bibelöversättningar också? Andra texter som bearbetas till form och innehåll till en modernare svenska? Historien är lika full av ofarliga bearbetningar av text så det blir löjligt att hävda att det är någon oantastlig princip som nu brutits i Pippi-fallet som det bara kan dras skrämmande paralleller till tredje riket. Eller vilka paralleller drar du? Vad är farligt och vad är dolt i d e t t a fall frågar jag igen? Vilka konsekvenser får detta till skillnad från annan textbearbetning som du inte jämför med nynazister och förintelseförnekande? Eller är det någon annan historierevision du menar så finns det ju att ösa ur - ta valfri diktatur. Till skillnad från en modern demokrati: Verken är inte utplånade, förnekade eller otillgängliga i varken detta eller Tintin-fallet.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (dd)
    pyssel skrev 2016-04-20 23:01:40 följande:
    Trender? Är det farligt med nya bibelöversättningar också? ...
    Ooooh, the book of books !! Ett av de mest brutala verktyg som någonsin har funnits och du undrar om det har påverkat?! Ofattbara proportioner!
  • pyssel
    Anonym (dd) skrev 2016-04-21 03:29:08 följande:

Ooooh, the book of books !! Ett av de mest brutala verktyg som någonsin har funnits och du undrar om det har påverkat?! Ofattbara proportioner!

Wow, du var mig en "hederlig" debattör! När din anekdotiska bevisföring tog slut. Nej, det undrade jag inte. Men nya översättningar kanske osar mer svavel för en konspirationsteoretisk konfirmand, hälsar en okristlig.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (dd)
    pyssel skrev 2016-04-21 06:47:39 följande:
    Wow, du var mig en "hederlig" debattör! När din anekdotiska bevisföring tog slut. Nej, det undrade jag inte. Men nya översättningar kanske osar mer svavel för en konspirationsteoretisk konfirmand, hälsar en okristlig.
    Hederlig? Jag har ju redan vunnit Skål

Människor har blivit slaktade genom åren för mindre. Kolla antalet versioner som finns på Googles första sida. Katastrof hur många olika sorter som uppkommit. Dels accepteras inte felöversättningar, dels organisationer som ansvarat för översättningar, dels tryckerier som har gjort fel osv. i nästan oändlighet.

Får okristna svenskar att skämmas för den officiella religionen till och med.
  • pyssel

Självutnämnda segrare i bibelstudier drabbar ingen. Är din källa Google nu för farlig historierevision som svenska nyversionen av Fader Vår? Spännande fortsättning förväntas Innan var det Youtube som källa och farhågor om ytterligare klantigheter i Palmeutredningen. Fast med en helt ny twist med aningslösa poliser. Pippi-gate blev just en dystopi som nog kan göras till en hel romansvit för barn och ungdomar om du skulle känna för att teckna ner den.

Alla hästar hemma
  • Anonym (dd)
    pyssel skrev 2016-04-21 22:29:57 följande:

Självutnämnda segrare i bibelstudier drabbar ingen. Är din källa Google nu för farlig historierevision som svenska nyversionen av Fader Vår? Spännande fortsättning förväntas Innan var det Youtube som källa och farhågor om ytterligare klantigheter i Palmeutredningen. Fast med en helt ny twist med aningslösa poliser. Pippi-gate blev just en dystopi som nog kan göras till en hel romansvit för barn och ungdomar om du skulle känna för att teckna ner den.

en gaffeltruck
  • Anonym (Kopp Te)
    Anonym (...,) skrev 2019-06-20 14:33:22 följande:

..

Tjenare Bumpa-Berra! :P
  • Anonym (...,)
    Anonym (Kopp Te) skrev 2019-06-20 16:11:52 följande:

Tjenare Bumpa-Berra! :P

Hello!
  • Anonym (Kopp Te)
    Anonym (...,) skrev 2019-06-20 16:12:56 följande:

Hello!

Hellu!
  • Anonym (...,)
    Anonym (Kopp Te) skrev 2019-06-20 16:23:52 följande:

Hellu!

:)
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".