• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Trubbel
    goodasgold skrev 2014-10-11 12:35:55 följande:
    I egenskap av tv-licensbetalare har jag väl nåt att säga till om?
    Får jag fråga om du engagerar dig i SVT:s redaktionella beslut i övrigt också, eller är det bara när ordet neger styrks ur programtablån för barn?
  • goodasgold
    Trubbel skrev 2014-10-11 15:01:17 följande:
    Jag tycker att du ska oroa dig den dagen kulturredaktionerna oroar sig. De är bra - väldigt bra - på att slåss för sina kulturella rättigheter. Hur många har dock engagerat sig i denna fråga och hävdat slutet för det fria tyckandet? Just det - ingen.
    Nej, jag är inte så speciellt "kulturell", slukar böcker dock.
    Jag slåss för humanistiska värden, letar ständigt i böcker efter gemenskap, det som vi har gemensamt, de värden som upprätthåller mänskligheten.
    Ibland tvivlar man för att i nästa ögonblick se ett hopp.
  • goodasgold

Min start var från en enkel arbetarfamilj.
    Allt var förutanbestämt. vi ska slita här i femtio år.

Ursäkta OT.

• goodasgold
    Trubbel skrev 2014-10-11 15:02:47 följande:
    Vad har det med saken att göra, egentligen? Alla böcker görs om rejält när de översätts till film - med eller utan författarens samtycke.
    Inte alls, kan du ge ett exempel på filmatiserad bok utan författarens samtycke?
    Du snackar i nattmössan.
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-11 19:25:14 följande:
    Inte alls, kan du ge ett exempel på filmatiserad bok utan författarens samtycke?
    Du snackar i nattmössan.
    Fast det var inte vad personen sade. Trubbel sade att när man filmatiserar så ändrar man ofta mycket, med eller utan författarens samtycke. Trubbel sade aldrig att filmerna är filmade utan författarens samtycke. 
  • goodasgold
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-11 22:22:19 följande:
    Fast det var inte vad personen sade. Trubbel sade att när man filmatiserar så ändrar man ofta mycket, med eller utan författarens samtycke. Trubbel sade aldrig att filmerna är filmade utan författarens samtycke. 
    Jag förstår vad du menar.
    Hela frågan är om våran kulturhistoriska grund.
    Jag tycker själv att vi låter allt vara som det är, med vilken rätt har vi pilla på det förgångna?
    Haha, skrattar åt alla foliehattkungar vi har haft, knugen Gustaf den 3:je var väl enda vettiga resten var totala virrpannor med dagens mått mätt.

• Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-11 22:54:14 följande:
    Jag förstår vad du menar.
    Hela frågan är om våran kulturhistoriska grund.
    Jag tycker själv att vi låter allt vara som det är, med vilken rätt har vi pilla på det förgångna?
    Haha, skrattar åt alla foliehattkungar vi har haft, knugen Gustaf den 3:je var väl enda vettiga resten var totala virrpannor med dagens mått mätt.
    Fast kulturhistorien är kvar. Det är bara SVT som har ändrat på filmen, när de ska sända den. Sedan när är SVT kulturhistoria? Vad SVT gör med filmer som de äger rättigheterna till påverkar inte kulturhistorien. 
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-12 09:12:37 följande:
    Men vad fasen hur trög är du?
    Har man en gång börjat tafsa på litterära verk så finns ingen gräns hur långt man kan gå.
    Principiellt viktigt är att låta allt vara i sin linda.
    "Negerkungen", finns ju massa byhövdingar i Afrika som kan tituleras "kung". Tror inte Astrid Lindgren hade någon rasistisk avsikt utan mer ville spela på barnens fantasi.
    Däremot kan August Strindbergs "negerlandet" vara mer rasistiskt då han var påverkad av socialdarwinismen och såg negrer som lägre stående.

Men som jag skrev tidigare, böcker är härliga tidsdokument, låt oss behålla dem som de är.
    Mindre trög än du, tydligen.

Ännu en som använder sluttande plan-argument

Barn idag vet inte vad som syftas på med en negerkung, till skillnad från när filmen gjordes. Det tjänar inget till att ha det kvar.

Som sagt, boken är oberörd. Det är endast SVT som har valt att, när de visar filmen, att ta bort ett ord. Boken och filmen finns kvar, men visas inte i SVT.
  • goodasgold

Vilken stolle du är.
    Så du menar att barn idag vet inte vad "negerkung" är och det är lika bra att ta bort ordet.
    Som om barn på 70-talet visste vad "negerkung" var och därför var det berättigat att ha ordet kvar?
    Hur ska du ha det?

• Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-12 12:59:10 följande:

Vilken stolle du är.
    Så du menar att barn idag vet inte vad "negerkung" är och det är lika bra att ta bort ordet.
    Som om barn på 70-talet visste vad "negerkung" var och därför var det berättigat att ha ordet kvar?
    Hur ska du ha det?

"Att det är laddat att ändra i Astrid Lindgrens verk förstår jag. Men här får man faktiskt lyssna till vad Astrid själv sade i en intervju i Expressen 1970 på frågan om hon hade skrivit annorlunda om Pippis pappa i dag: ?Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig en bambukjol och genast blir till negerkung.?"

Det berättigade inte att ha det kvar då, men det ger en till anledning till att ta bort det idag. 1) Det är rasistiskt 2) Barnen förstår inte vad det ordet syftar till. 

Har inte du några sakliga argument att komma med? Ad hominem och sluttande plan är vanliga argumentationsfel, så om det är det enda du har att komma med...
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".