• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Anonym (z)
    Anonym (krass) skrev 2014-10-14 06:05:40 följande:
    Vi har en hel kader med människor som lever på att vara kränkta. Men kränkt blir ingen av ordet neger. En kränkning är en grov gruppvåldtäckt.
    Det är knappast du som definierar vad som är en kränkning för andra.
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (krass) skrev 2014-10-14 06:05:40 följande:
    Vi har en hel kader med människor som lever på att vara kränkta. Men kränkt blir ingen av ordet neger. En kränkning är en grov gruppvåldtäckt.
    Bara så att du vet, så betyder kränkning detta:

Kränka v. kränkte ? förolämpa; våldföra sig på; bryta mot
    kränkande adj. oböjl. ? k. behandling

Enligt SAOL
  • Anonym (ilsk)
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-14 06:49:40 följande:
    Men vad bra. Då kan man gå ut och ta tag i folks skrev och kalla dem för horor utan problem. Det är inte kränkande! Skrattande
    Jag har blivit kallad det och vart inte kränkt. Däremot förvånad.
    Donum skrev 2014-10-14 07:54:31 följande:
    På vilket sätt är du i position att avgöra det?

Och - igen - varför är det viktigare att använda ord som kan uppfattas kränkande än att inte kränka?

Det finns människor som lever på det. Kan du motbevisa det. Och om nån väljer att bli kränkt för allt så kanske problemet delvis ligger hos dem. Det är inte alltid ens fel att två träter.
    Speciellt på såna här tårdar vimlar det av snarstuckna.
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-14 20:36:03 följande:
    Bara så att du vet, så betyder kränkning detta:

Kränka v. kränkte ? förolämpa; våldföra sig på; bryta mot
    kränkande adj. oböjl. ? k. behandling

Enligt SAOL

Och ett ynka ord lever inte upp till det.
  • Donum
    Anonym (ilsk) skrev 2014-10-15 12:08:52 följande:

Det finns människor som lever på det. Kan du motbevisa det. Och om nån väljer att bli kränkt för allt så kanske problemet delvis ligger hos dem. Det är inte alltid ens fel att två träter.

Speciellt på såna här tårdar vimlar det av snarstuckna.Och ett ynka ord lever inte upp till det.

Och?

Varför vill du att barn ska uppmuntras att använda tillmälen istället för att använda ett vårdat och bildat språk?

På vilket sätt blir världen trevligare av det?
  • Anonym (Matematik)
    Jag har blivit kallad det och vart inte kränkt. Däremot förvånad.
    Jaha? Sedan när är det du som utgör definitionen av vartenda ord i svenska språket? 
    Jo.
  • Anonym (krass)
    Donum skrev 2014-10-15 15:59:57 följande:
    Och?

Varför vill du att barn ska uppmuntras att använda tillmälen istället för att använda ett vårdat och bildat språk?

Jag uppmuntrar mina barn att vara snälla och hänsynsfulla mot andra. OCH att andra inte är perfekta eller alltid snälla och trevliga. Men det är nåt som är som det är. Och det är bara att gå vidare i de flesta fall. Sen finns det ju värrre tillmälen.
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-15 19:39:49 följande:
    Jaha? Sedan när är det du som utgör definitionen av vartenda ord i svenska språket? 
    Jo.

Är det du?
  • Donum
    Anonym (krass) skrev 2014-10-16 07:35:56 följande:

Jag uppmuntrar mina barn att vara snälla och hänsynsfulla mot andra. OCH att andra inte är perfekta eller alltid snälla och trevliga. Men det är nåt som är som det är. Och det är bara att gå vidare i de flesta fall. Sen finns det ju värrre tillmälen.

Aha, så du tillstår i alla fall att det är ett tillmäle. Om du inte tycker att dina barn ska lära sig att använda tillmälen till och om andra människor så borde du vara enig i att det är ett klokt beslut att det i en nyproduktion riktad till barn inte används tillmälen.
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (krass) skrev 2014-10-16 07:35:56 följande:

Är det du?
    Jag länkade till Svenska Akademien som stöd till mitt påstående. Hade du det?
  • Anonym (ilsk)
    Donum skrev 2014-10-15 15:59:57 följande:
    Och?

Jag har full tilltro att barn anpassar sig och läser av sin omgivning utan att jag eller någon besserwisser måste rätta dem hela tiden.
  • Donum
    Anonym (ilsk) skrev 2014-10-17 07:12:16 följande:

Jag har full tilltro att barn anpassar sig och läser av sin omgivning utan att jag eller någon besserwisser måste rätta dem hela tiden.

Är det det som kallas fri uppfostran?
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".