Inlägg från: Donum |Visa alla inlägg
  • Donum

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Jag förstår inte varför det är viktigare att använda ord som kan upplevas som kränkande än att låta bli att kränka..?

• Donum
    goodasgold skrev 2014-10-13 09:24:17 följande:

Tror inte någon blir kränkt av "negerkung".

Vi ska värna om vår kulturhistoria och det är oerhört tragiskt om vi nu börjar sudda ut de bitar som inte passar in i dagens PK-åsikter.

På vilket sätt är du i position att kunna avgöra det?

Jag tycker att det är tragiskt om föräldrar lär sina barn att det är ok att använda nedlåtande och kränkande ord om andra människor. Jag tror inte att världen blir ett dugg trevligare av det. Så jag fortsätter att "sudda ut" tillmälen och otrevligheter ur mina barns munnar. De får därför t ex inte säga "neger", "hora", "cp-unge" osv. Och inte får de svära heller, hur kulturhistoriskt det än kan anses vara. Jag anser inte att det gynnar någon, inte dem själva heller, att ha ett ovårdat och obildat språk.

Hur resonerar du när du kommer fram till att det tvärtom är av godo?
  • Donum
    Anonym (krass) skrev 2014-10-14 06:05:40 följande:
    Vi har en hel kader med människor som lever på att vara kränkta. Men kränkt blir ingen av ordet neger. En kränkning är en grov gruppvåldtäckt.
    På vilket sätt är du i position att avgöra det?

Och - igen - varför är det viktigare att använda ord som kan uppfattas kränkande än att inte kränka?
  • Donum
    Anonym (ilsk) skrev 2014-10-15 12:08:52 följande:

Det finns människor som lever på det. Kan du motbevisa det. Och om nån väljer att bli kränkt för allt så kanske problemet delvis ligger hos dem. Det är inte alltid ens fel att två träter.

Speciellt på såna här tårdar vimlar det av snarstuckna.Och ett ynka ord lever inte upp till det.

Och?

Varför vill du att barn ska uppmuntras att använda tillmälen istället för att använda ett vårdat och bildat språk?

På vilket sätt blir världen trevligare av det?
  • Donum
    Anonym (krass) skrev 2014-10-16 07:35:56 följande:

Jag uppmuntrar mina barn att vara snälla och hänsynsfulla mot andra. OCH att andra inte är perfekta eller alltid snälla och trevliga. Men det är nåt som är som det är. Och det är bara att gå vidare i de flesta fall. Sen finns det ju värrre tillmälen.

Aha, så du tillstår i alla fall att det är ett tillmäle. Om du inte tycker att dina barn ska lära sig att använda tillmälen till och om andra människor så borde du vara enig i att det är ett klokt beslut att det i en nyproduktion riktad till barn inte används tillmälen.
  • Donum
    Anonym (ilsk) skrev 2014-10-17 07:12:16 följande:

Jag har full tilltro att barn anpassar sig och läser av sin omgivning utan att jag eller någon besserwisser måste rätta dem hela tiden.

Är det det som kallas fri uppfostran?
  • Donum
    Anonym (krass) skrev 2014-10-17 15:25:10 följande:

Jag tror inte det var det som avsågs. Mer att man inte måste korrigera alla småsaker jämt.

För all del, men eftersom jag inte tycker att det är en småsak om mina barn skulle använda nedlåtande ord om andra människor så korrigerar jag dem om de gör det. Liksom jag korrigerar dem ifall de svär.
  • Donum
    Anonym (ilsk) skrev 2014-10-18 16:02:28 följande:

Eller så kan man ha en öppen och ständigt pågående diskussion om bl a människosyn mm. Så de får lov att lära sig att reflektera istället för att hela tiden bli fyade.

Eller så lär man inte barnen dåligt språk så att man inte behöver "fya" barn "hela tiden".
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".