-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?
-
tror inte alls att särskilt många skulle kryssa i nej. De flesta av oss som inte har starka religiösa skäl bryr oss inte särskilt mycket på det viset jag tror du menar. Om jag söver en kvinna som gör en abort eller om hon skrapas efter en placera som inte släpper gör inte så stor skillnad för oss i personalen.Limpan1234 skrev 2014-10-03 12:56:25 följande:
Att byta sal kan man väl göra om det finns någon att byta sal med. Ja, det kanske är få som inte kan av religiösa skäl - men ska inte alla ha rätt att vja då... oavsett skäl? Och om alla får kr
yssa i ja eller nej, tvivlar jag på att många kryssar i "ja". Varför skulle de?
-
det är annan sak att försöka rädda människor nära döden, och att sen ändå få hantera den när den kommer, än att hantera en död som valts. det enda det går att jämföra med är dödshjälp.Tom Araya skrev 2014-10-03 14:28:05 följande:Välj ett yrke där man inte hanterar skador, sjukdomar och död då, det är faktiskt valfritt.
Jag ser inga som helst skäl till att man ska få göra yrkesval där man riskerar sätta andra på pottan av egna moraliska begränsningar i att utföra yrkets uppgifter. -
men nu handlar det ju SOM SAGT inte om de som inte "har lust", det är de som har religiösa skäl som ska få slippa, det är ju så det måste utformas också. och jag tror faktiskt att det är ytterst få som skulle hävda sig ha religiösa skäl som inte har det. vad har man för människosyn om man antar att vårdpersonal i hög grad kommer att ljuga för att få slippa en arbetsuppgift?Limpan1234 skrev 2014-10-03 12:56:25 följande:Att byta sal kan man väl göra om det finns någon att byta sal med. Ja, det kanske är få som inte kan av religiösa skäl - men ska inte alla ha rätt att välja då... oavsett skäl? Och om alla får kryssa i ja eller nej, tvivlar jag på att många kryssar i "ja". Varför skulle de?
-
Så länge det ingår i yrket, vilket man vet redan innan man utbildar sig, så spelar det ingen roll vad det gäller.IsaStardust skrev 2014-10-03 15:05:13 följande:det är annan sak att försöka rädda människor nära döden, och att sen ändå få hantera den när den kommer, än att hantera en död som valts. det enda det går att jämföra med är dödshjälp.
-
Att överhuvudtaget söka sig till ett yrke som inte går ihop med religiös tro och sedan hävda religiösa skäl för att slippa vissa arbetsuppgifter känner jag som bristande sanningsenlighet.IsaStardust skrev 2014-10-03 15:12:41 följande:men nu handlar det ju SOM SAGT inte om de som inte "har lust", det är de som har religiösa skäl som ska få slippa, det är ju så det måste utformas också. och jag tror faktiskt att det är ytterst få som skulle hävda sig ha religiösa skäl som inte har det. vad har man för människosyn om man antar att vårdpersonal i hög grad kommer att ljuga för att få slippa en arbetsuppgift?
-
jag förstår inte varför så många fortsätter att försöka generalisera till andra yrken och arbetsuppgifter. nu handlar det om det här yrket, och den här specifika arbetsuppgiften. tror ni att det överhuvudtaget skulle bli en diskussion om till exempel vårdpersonals rätt att vägra torka spyor eller byta blöjor eller polisers rätt att vägra ta hand om berusade personer? förmodligen inte. det enda det kan generaliseras till, och där det skulle kunna bli en liknande diskussion är om det handlar om dödshjälp eller dödsstraff. man måste vara rejält paranoid om man tror att bara för att barnmorskor får rätt att vägra aborter kommer människor från alla möjliga yrken börja vägra att utföra alla möjliga arbetsuppgifter.
-
Om man jobbar med något annat än på ex. kvinnoklinik så tycker jag det - kort och gott någonstans där man förväntas deltaga i aborter.
-
JAG skulle nog överväga det.IsaStardust skrev 2014-10-03 15:22:17 följande:
jag förstår inte varför så många fortsätter att försöka generalisera till andra yrken och arbetsuppgifter. nu handlar det om det här yrket, och den här specifika arbetsuppgiften. tror ni att det överhuvudtaget skulle bli en diskussion om till exempel vårdpersonals rätt att vägra torka spyor eller byta blöjor eller polisers rätt att vägra ta hand om berusade personer? förmodligen inte. det enda det kan generaliseras till, och där det skulle kunna bli en liknande diskussion är om det handlar om dödshjälp eller dödsstraff. man måste vara rejält paranoid om man tror att bara för att barnmorskor får rätt att vägra aborter kommer människor från alla möjliga yrken börja vägra att utföra alla möjliga arbetsuppgifter.
Ingen kan/ska döma hur JAG känner inför en arbetsuppgift i mitt yrke jämfört med vad Greta känner för att utföra abort eller något annat inom sitt yrke. Ingen ska heller värdera min skäl som mindre värda än exempelvis religiösa skäl.
Passar inte jobbet så ska man välja ett annat, det ska gälla alla. -
jasså, men varsågod att vägra vad du vill då. jag tror allvarligt talat, som tur är, att det inte finns så många som dig som skulle börja vägra arbetsuppgifter som inte faktiskt har att göra med att döda.Tom Araya skrev 2014-10-03 15:28:15 följande:JAG skulle nog överväga det.
Ingen kan/ska döma hur JAG känner inför en arbetsuppgift i mitt yrke jämfört med vad Greta känner för att utföra abort eller något annat inom sitt yrke. Ingen ska heller värdera min skäl som mindre värda än exempelvis religiösa skäl.
Passar inte jobbet så ska man välja ett annat, det ska gälla alla.
det är nästan lite barnslig avundsjuka över det hela "har HON rätt att vägra har jag det MED! ;)
-
Du får kalla det barnsligt om du vill, det bekommer mig inte. Att gå in i ett yrke och sedan hävda religiösa skäl till att inte utföra alla ingående arbetsuppgifter kan man kalla mycket mer än så.IsaStardust skrev 2014-10-03 15:35:39 följande:jasså, men varsågod att vägra vad du vill då. jag tror allvarligt talat, som tur är, att det inte finns så många som dig som skulle börja vägra arbetsuppgifter som inte faktiskt har att göra med att döda.
det är nästan lite barnslig avundsjuka över det hela "har HON rätt att vägra har jag det MED! ;)