• Webbredaktör

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

www.familjeliv.se/foralder/1.3469355

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?
  • modsey
    Tom Araya skrev 2014-11-29 20:46:11 följande:

Om det fungerade väl överallt så skulle det inte bli någon debatt kring detta.
    När arbetsgivaren är/kommer bli tvingad att anpassa sig så hänger det inte längre på om det fungerar utan ansträngning eller ej utan då har AG bara att följa.

Vilka är skälen till att detta ska vara en rättighet för arbetstagare med sådan ideologi?

det är lite upp till ag att vilja behålla en grupp (er) av personer som det råder brist på i vårt land och och  man nu med ganska enkla medel ( byte av sal,.....) kan göra det, varför i hela världen skulle man inte??!!
  • Tom Araya
    Frank Banner skrev 2014-11-29 16:22:22 följande:

Med liknelsen med en brevbärare, så delar denne ut post. Om en dag det lagförs att brevbärare har rätt att förstöra brev som kunderna inte vill ha. Då kommer vi också få en debatt om vad yrket ska innebära. Tillbaka till sjukvården, så måste en ny yrkesgrupp skapas som har till uppgift att endast abortera. En ny tjänst helt enkelt, utbildning till en modern änglamakerska. Barnmorskan ska ju faktiskt se till att barn kommer till världen och inget annat. Många som söker till yrket känner att det är vad dom utbildar sig till och inte tvingas att avsluta ett liv bara för att få jobba kvar. 

Hur kan man idag känna att man utbildar sig till alla arbetsuppgifter för barnmorskor utom abort när nuvarande lagstiftning är 40 år gammal?
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-11-29 20:48:47 följande:
    det är lite upp till ag att vilja behålla en grupp (er) av personer som det råder brist på i vårt land och och  man nu med ganska enkla medel ( byte av sal,.....) kan göra det, varför i hela världen skulle man inte??!!
    Det svåra ligger naturligtvis i att ersätta personal när arbetet ska göras, det löses inte genom att skicka in abortmotståndare i en annan sal.
  • modsey
    Tom Araya skrev 2014-11-29 20:51:41 följande:
    Hur kan man idag känna att man utbildar sig till alla arbetsuppgifter för barnmorskor utom abort när nuvarande lagstiftning är 40 år gammal?

vill du förbjuda de här personerna att läsa utbildningen eller hur menar du?

Det måste innefatta även läkare med stark tro.
    och alla sjuksköterskor som kan komma i kontakt med aborter även om man inte direkt arbetar med det i sitt dagliga jobb.
    tro mig, problemet är inte så stort irl som tråden tycks tro!

• Tom Araya
    modsey skrev 2014-11-29 20:53:57 följande:

Nej, de ska informeras om vad yrket normalt sett omfattar för arbetsuppgifter och att de kan få svårt att få jobb om de nekar till att utföra någon av dessa, precis som det är för alla andra i alla andra yrken.

och alla sjuksköterskor som kan komma i kontakt med aborter även om man inte direkt arbetar med det i sitt dagliga jobb.

Finns inget problem så undrar jag vad det är man vill ändra?

• ursula

I det aktuella fallet i kronoberg betaade landstinget vidareutbildnibgen till barnmorska . När hon sent i utbildningen deklarerade att hon inte ville utföra aborter ville landstinget inte längre betala lön.

Religion är en privatsak och det är inte arbetsgivares ansvar att ta hänsyn till privata ståndpunker,
    Söker man en tjänst är det herregud arbetsgivaren som bestämmer villkoren.

• modsey
    Tom Araya skrev 2014-11-29 21:16:14 följande:
    Nej, de ska informeras om vad yrket normalt sett omfattar för arbetsuppgifter och att de kan få svårt att få jobb om de nekar till att utföra någon av dessa, precis som det är för alla andra i alla andra yrken.

Finns inget problem så undrar jag vad det är man vill ändra?

det är en enda person som fått betald utbildning till barnmorska som inte berättat att att hon på det sjukhus hon fått kontrakt på / för inte kan utföra de uppgifterna.
    Den enheten kan av logistikskäl inte undanta henne ( eller vill då hon inte varit öppen om det från början då hon fick kontraktet om betald utbildning) från de uppgifterna.
    Irl är det här inte ett problem!
  • ursula

När jag anställer personal gör jag en arbetsbeskrivning, Vägrar nägon göra arbetsuppgifter som ingår i arbetet är det arbetsvägran oavsett vilken religion man har och avsked som gäller .
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-11-29 21:22:25 följande:
    det är en enda person som fått betald utbildning till barnmorska som inte berättat att att hon på det sjukhus hon fått kontrakt på / för inte kan utföra de uppgifterna.
    Den enheten kan av logistikskäl inte undanta henne ( eller vill då hon inte varit öppen om det från början då hon fick kontraktet om betald utbildning) från de uppgifterna.
    Irl är det här inte ett problem!
    Som sagt, inget problem - inget att ändra på.

Barnmorskan i nämnda fall hade jag övervägt att kicka, annars ge en varning och sedan omplacera där hennes "hinder" har så liten påverkan som möjligt.
  • modsey
    ursula skrev 2014-11-29 21:19:17 följande:
    I det aktuella fallet i kronoberg betaade landstinget vidareutbildnibgen till barnmorska . När hon sent i utbildningen deklarerade att hon inte ville utföra aborter ville landstinget inte längre betala lön.

Religion är en privatsak och det är inte arbetsgivares ansvar att ta hänsyn till privata ståndpunker,
    Söker man en tjänst är det herregud arbetsgivaren som bestämmer villkoren.

ja se mitt svar nedan
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?