Daniel12 skrev 2014-10-08 22:35:36 följande:
Det är ju så att Islam är en religion som förespråkar kvinnoförtryck, det kan man inte bortse från. Kristendomen har förvisso sina lik i garderoben, men den har utvecklats med tiden, medans Islam är kvar på medeltiden. Jag har kontakt med många bra och rättskaffens muslimer som inte alls är extremistiska på det sätt SD gärna vill utmåla dem som. Men extremismen (IS, al quaida, Hamas m.m.) är ett problem och jag tror att muslimer måste lära sig vikten av demokrati och kvinnors rättigheter för att kunna bli integrerade i det svenska samhället.
Religionen ja, men det betyder inte att människorna inom religionen är såna.
En sak vet jag och det är att människor är i stort likadana oavsett vart på jorden vi befinner oss.
Dom allra flesta är rätt ljummet vardagstroende, vi strävar nästan alltid efter utjämning, harmoni och balans.
Antagligen ligger det kvar från vi var stenåldersmänniskor, om det blir för turbulent, för mycket spänningar och konflikter, för mycket spretande viljor, då kan det bli farligt för gruppen och det där tror jag finns kvar i våra gener, vi vet, vi är flockdjur vi behöver varandra, alltså anpassar vi oss till varandra och jämkar ihop oss.
Så gör självklart också muslimer, dom allra flesta anpassar sin tro till dom omständigheter om råder och den tid som dom lever i.
Och vi vet i takt med att människor får det bättre och får mer kunskap, så minskar religionens påverkan.
Jag är övertygad om att islam kommer utvecklas på samma sätt som kristendomen
Jag tycker man redan ser tecken på det här och var.