NattaLind skrev 2014-09-11 15:33:09 följande:
Det tror jag säkert att det är! :) Främst så handlar det mest om hur man är och hur dynamiken i ert förhållande är. Man kan ha en helg i månaden, var tredje, varannan, eller typ onsdagkvällar. Beror helt på vad ni och barnens föräldrar vill :)
Jag är snart 26 och sambon är 23. Men sambons systrar har varit stödperson sedan de var ca 20 så ålder är inget problem. Huvudsaken är att man har ett bra hem, hyfsad ekonomi (inte soc i princip) och har en vettig syn på barnuppfostran.
Jag gick in på
familjehem.se och mailade de som sökte stödfamiljer i mitt län, men annars är det soc (här kallas de som har hand om just detta för Resursgruppen). Dom kontaktade mig, hon pratade snabbt med mig över telefon, hon och en annan kom sedan ut till oss för att se vilka vi är och hur vi bor. Sedan hade vi en längre intervju på deras kontor och sedan blev vi godkända och nu inväntar vi ett syskonpar (om föräldrarna godkänner oss). Ni bestämmer helt själva vilka "problem" barnen får ha och i vilken ålder.
Haha, jaa gud! Det är sambons hyresvärd som ville att vi tog huset då dom ska flytta längre bort och inte ville hyra ut till vem som helst. Så det känns verkligen guld! :)
Låter verkligen perfekt! Har sedan i början av tonåren velat bli stödfamilj, alternativt fosterfamilj då jag under uppväxten stött på det (vänner och bekanta). Vi har verkligen möjligheten och (återigen) ytan till detta och skulle kännas så fint att kunna hjälpa barn tillbaka på rätt spår och av att få möjligheten att få ta del av en annan människas liv.
Ska försöka ta upp det här hemma ganska snart och be honom fundera på det innan vi går vidare.Just nu har vi väldigt mycket runt oss men om några månader då allt förhoppningsvis börjat lägga sig så kanske det kan bli aktuellt! :)
Får jag bara fråga hur det funkar med någon som är yngre?
Dejtade själv en kille (eller ja okej, vi var nog mer tillsammans
) som var ca 3 år yngre än mig, desto fler år yngre i den lilla reptilhjärnan. Jag tror mest jag hade någon kris och kände mig ensam så jag fortsatte träffa honom i nästan 6 månader! Har tänkt mycket på det efteråt att jag troligtvis ALDRIG skulle kunna träffa någon yngre än mig igen, såvida jag kanske inte är 70 och behöver något uppfriskande