Inlägg från: Jamtlandstaus |Visa alla inlägg
  • Jamtlandstaus

Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)

Freje skrev 2014-12-01 20:12:47 följande:

Välkomna ni nya.

Det är skönt att ha likasinnade att dela tankar, oro och glädje med.

Jag har idag varit på RUL och fått se vår pigga lilla tjej smile1.gif Nytt BF beräknas till 23 april.

För egen del kan jag säga att oron inte någonsin försvinner. Men den ändras med tiden. Lite oro är naturligt, men den får inte ta överhanden. Man måste våga njuta och glädjas också.

Kram till er alla

Men vad roligt med en liten pigg tjej!! <3
  • Jamtlandstaus
    söderböna skrev 2014-12-02 03:38:18 följande:

Hade övertygad mig själv om att den här månaden var det vår tur: små utslag i ansiktet (enda ggn jag haft så är när jag varit gravid), ömmande bröstvårtor samt molande känsla i livmodern.

Så jag blev genuint förvånad när testet visade totalt blankt även i morse (BIM-2). Plus lite spotting. Fy så besviken.

Fy så trist!! Det är så surt att gravsymtom o menssymtom är så lika!

Men så länge mensen inte satt igång så kan det fortfarande finnas en möjlighet, test kan via positivt sent om man har låga halter av hormon.

Det gör du säkert men jag frågar ändå; har du koll på ägglossningen med tester? Ibland blir man förvånad över när den verkligen inträffar.

Har du provat munkpeppar (agnus castus)? Det är hormonstabiliserande och varit positiv för flera av oss här. Man tar det från dag1 till ÄL.
  • Jamtlandstaus
    söderböna skrev 2014-12-02 16:08:17 följande:
    Mensen började så sakta här idag så det gick inte vägen den här gången heller. Surt.

Nej, jag använder ej ÄL-test längre då kroppens tecken är så tydliga tycker jag. Men jag kanske bör börja igen.

Var kan jag köpa munkpeppar?
    ÄL kan vara lurig, jag skulle rekommendera tester men jag känner å andra sidan inte alls min ÄL. ÄL har ju en viss tendens att variera från mensens 1:a dag men lutealfasen( från ÄL till mens) brukar mest vara konstant. Graviditet kan oxå störa cykeln.

Munkpeppar köper du nätet ex vitaminbutiken.se, det finns i droppform som man droppar i vatten o dricker som te eller i tablettform.
  • Jamtlandstaus
    Helenisen skrev 2014-12-03 19:26:58 följande:

Så kom mensen igår igen...fast denna månad hade jag inte några känningar att det skulle vara något, även om jag ändå hoppades.

Tänkte att jag kke inte känner symtom pga munkpepparn, men icke.

2:a månaden med munkpeppar, cykeln har inte blivit kortare, snarare 1 dag längre första månaden och 2 dagar längre denna månaden, 31 dagar nu mot 29 förut. Spottings innan mens har ökat med.

Ätit munkpeppar i tablettform, (från vitaminbutiken, el nåt sånt på nätet) en per dag från första mensdagen till äl.

Bara läst om positiva effekter av andra som testat, men jag märker ingen skillnad av munkpepparn :(

Vi "ligger i" om inte varje så minst varannan dag bortsett mens, så kan ju omöjligen ha missat rätt tidpunkt.

Börjar undra om man ska boka tid och kolla ägg osv? Eller så är jag bara extra mensgrinig :(

Men fy vad trist!! Både med mens o med utebliven effekt på munkpepparn!

Visst kan det vara en idé att kolla äggtillgången, då behöver du ju inte undra över det o om det behövs hjälp kan du ju få det.

Kram
  • Jamtlandstaus

Usch vad jag sover dåligt! Somnar jättetidigt men vaknar ofta (som nu) o ligger vaken flera timmar på natten. Ibland blur det så olyckligt som det förmodligen blir nu att jag vaknar 03.30 o sedan inte kan somna om alls eller typ somnar om 10min innan klockan ringer...uhää! Drar på mig förkylning efter förkylning o känner mig mest som en zombie.

Illamåendet är något bättre hoppas det snart försvinner helt!

Idag tar jag NIPT o hoppas på svar innan jul.

• Jamtlandstaus

Intressanta studier brukar vara bra för att koncentrera sig på annat än bebisverkstad. Vad är det för något ni ska plugga?

Emma, kolla in Tradera där kan du ha tur o köpa en monitor till bra pris. Det gjorde jag o fick tag i en nästintill ny monitor plus 11 stickor för ca450kr inkl frakt.

• Jamtlandstaus

Usch vad jag är arg! Provet till NIPT skickades med express-paket från Östersund till Göteborg igår och skulle vara framme där senast kl10 idag för att kunna prepareras och skickas vidare till Hongkong. Men posten sjabblar och paket går inte som express med flyg utan kuskas just nu runt i den vanliga postbilen och kommer vara framme först på måndag!!!Demon 
    Om det finns tillräckligt med röda blodkroppar kvar då så kommer dom använda det blodprovet med tre dagars försening men försäkerhets skull skickar dom ett nytt kit med express som är här på måndag och jag får boka in en ny tid på lab och sedan express ner till Gbg igen...(om det fungerar) detta gör då att det kommer att bli ytterligare försening och svaret är i stor riskzon att inte komma innan julhelgerna. Å då har jag inte vunnit mycket tid i jämförelse med att invänta FVP...

• Jamtlandstaus

Det är ny fosterdiagnostik där du utan risk för missfall och redan från v10 (provsvaren tar dock till 21dgr) kan få svar med vilken risk du har för att det väntade barnet har kromosomfel. Säkerheten är ca 99,9%. Det är alltså ett vanligt blodprov. Tillsammans med en nackuppklarning så ger svaret mer än 99,9% säkerhet så det räknas till att vara lika säkert som FVP/MKP.

Tyvärr finns det inte i det vanliga programmet för gravida utan man får bekosta det själv o det är dyrt. Jag gjorde FVP med dottern o tyckte det var en lång stressande o orolig väntan på svar o jag hann känna hennes rörelser innan svar kom. Önskar inte uppleva detta igen därför bekostar vi detta prov ist.

• Jamtlandstaus
    Anonym (Mini) skrev 2014-12-07 21:08:52 följande:
    Så har man testat äl stickor för första gången! Vet inte om jag drack för mycket innan för fick ett svagt streck och har alltid tidig äl, på dag tio idag. Har normalt äl runt dag 9-10. Men kanske haft helt fel innan men har ganska tydliga äl symptom, så alltid litat på det men men... Ska bli spännande se iaf :) Väntar BIM den 25 december, riktig julklapp! Kram på er alla!
    ÄL-symtom betyder ju inte alltid att ÄL sker när man får dem, ex brukar ju ÄL-flytningar komma innan ÄL. ÄL-datum kan dessutom variera lite i dagar och det är heller inte onormalt att den aldrig sker en månad...kanske speciellt på oss som är lite äldre. Men du ska se att den kommer om någon dag om du brukar vara regelbunden!
  • Jamtlandstaus

Posten, vilket jädra skämt! Död Dom hade lovat att paketet med mitt prov skulle vara nere i Göteborg idag senast kl 10. Det var det INTE utan dom meddelar att det kommer i morgon... då är det försent då det måste prepareras inom 72h.
    Göteborg skickade nytt provtagningskit (med expressfrakt) i fredags så jag kunde ta nytt prov idag men ni ska inte tro att något paket kommit till mig Skrikandes 
    Ringer för att spåra paketet och de meddelar att det kommer på onsdag...va fan...!!
    Kan säga att det varit en del samtal till posten idag och nu var jag inte lugn och pedagogisk! Göteborg gör påtryckningar från sitt håll och jag från mitt. Jag krävde att paketet skall vara framme hos mig i morgon före kl 10 PUNKT.
    Får sedan veta att mitt prov kommit fram till Göteborg ändå men då det gått mer än 72h (även inkl deras marginaler) så har förmodligen lite för många röda blodkroppar gått sönder så jag behöver ändå ta om det.
    Posten försöker dessutom ljuga att Göteborg beställde hämtning för sent i fredags och att det därför blev sent. Göteborg har bevis för att de beställde i tid. Och även om de hade beställt för sent så skulle ju paketet vara hos mig senast i morrn och inte på onsdag!
    Morr, ursäkta men behöver få ur mig Kräks

Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)