-
Man kan ha högre hormonhalt vid tvillingar o det finns givetvis fler orsaker som det kan bero på men vi håller tummarna för ett par sötisar!Lilly2013 skrev 2015-02-09 09:35:19 följande:Kan det vara så.. ??? Att det visar så om det är fler?? Funderade på om det inte borde stått 1-2 veckor. Har ju ätit Pergo så risken/chansen finns ju.
-
Förstår din sorg o hormonerna vid mens lättar inte upp direkt! <3Jeanette 818 skrev 2015-02-18 22:17:36 följande:Nej, det blev inget pluss denna månad, bara tårar i mängder. Mensen kom när jag var på jobbet i fredags och när jag äntligen var på väg hem så bara brast det... Grät till och från hela dagen. Vet inte varför det kändes extra jobbigt denna gång, kanske för att min sambo är bortrest nästa ägglossning, kanske för att jag fyller 43 om tre månader eller kanske för att jag redan sörjer att jag bara fick bli mamma till ett barn (vilket är underbart men ändå inte nog)....
Vet inte vad jag ska göra nu? Har ätit både rosenrot, folsyra, munkpeppar, bisolvon och D-vitamin sen missfallet i november, Ska jag försöka ordna Pergotime? Har ingen gyn jag går till, vart ska man vända sig då för att få hjälp? Alla tankar och förslag tas tacksamt emot!
Men det behöver inte vara kört för dig!! Jag blev gravid 1månad innan 43, fick MA, hade ingen ÄL på 2 månader sen men blev gravid igen när jag var 43 + 7 mån.
Bara som tröst!
Fortsätt håll koll på din ÄL, det tror jag är viktigt.
Bor du i en större stad, leta upp en privat gyn, de brukar ha bra koll på vilken hjälp som finns o om det behövs.
Kram -
Varför minska på Omega 3? Ska man det som gravid?Lilly2013 skrev 2015-02-19 10:21:47 följande:... omega 3 max dos (inte sen jag plussade då bara 1 om dan)...
-
Nu får de se till att fixa Pergo till landets Apotek!! Verkar horribelt att det i ett välfärdsland som Sverige ska ta slut!
Längtar74, det är väldigt olika mellan landstingen. I Jämtland vet jag inte om det någonsin funnits ngt 2:a UL i gravidprogrammet, inte sedan 1996 iaf när jag var gravid med första Ska nog kolla blodsockret (för 1:a gången) nästa besök, är då i v.25-26... Kollade Hb förra gången, låg på 114 så nu äter jag järntabletter.
Annars är väl mitt hälsotillstånd en riktig misär. Just som jag skulle gå semester för vi skulle bygga kök så blir jag sjuk. I 3 veckor hostar jag, har ont i kroppen, är orkeslös o får ökad astma, när det äntligen vänder är det dags att återvända till jobbet... men inte blir jag bättre, i stället blir jag sämre igen o guess what; bihåleinflammation Allergisk mot penicillin o gravid kan jag meddela att det finns inte mycket riskfri antibiotika! Så det blev Öron-näsa-hals mottagningen med bihålespolning (mycket obehaglig erfarenhet!!). Kvar i bihålan lämnas ett rör o jag tvingas spola bihålan (inte näshålan, bihålan) 2ggr/dag :-S Har nu spolat i 5dagar o efter återbesök idag så måste jag fortsätta till torsdag. Har det inte blivit bra då blir det antibiotika... Känner ingen lukt o ingen smak sedan 1,5vecka... BLÄ!
Egentligen ska vi flytta tillbaka hem 1/3 men blir ytterligare försenade trots att vi lejt bort en hel del arbete vi själva skulle ha gjort. Mannen fick dessutom lunginflammation o är arbetslös o har nu missat två jobb precis på håret på kort tid...
Men det är väl bara att knyta åt skygglapparna o tro att allt löser sig... :-/ -
Det är klart att du är orolig nu när du är där du vill vara o har målet uppnåeligt!Lilly2013 skrev 2015-02-24 09:52:49 följande:
Ja fy fanken va sur jag var i går. Hon har säkert inte gått igenom något själv, antagligen bestämt sig för att skaffa barn och ploppat ut dom som ingenting 9 månader senare.
Jag är i v.7 så an bör ju kunna se ett hjärta tycker jag.
Jag är så nervös för att jag inte har så mycket symtom. Lite, lite illamående och lite ont i brösten det är allt. Jag har blivit som en klubbad säl de andra graviditeterna men känner mig ganska normal.
Jag har helt plötsligt nästan panik över att va gravid. Helt säker på att det inte ska gå vägen. Panik över att jag utsätter mig för denna ångest. Om det inte lyckas denna gången heller så har ett par månader till gått och så blir det ännu svårare. Fattar ju att man måste våga annars kan det inte bli nått men allt skit som varit får ju en att tvivla på hur mycket man fixar. Nu får man ju helt plötsligt gå i ide och tacka nej till massa festligheter osv. Har inte sagt ett ljud till någon ännu. Tycker hela situationen är väldigt märklig men vet också att jag alltid tycker detta. Undrar ibland om min ångest lockar fram missfall. Lilla fostret kan ju inte känna sig så välkommet när jag hela tiden tänker att jag kan lika bar kan få missfall nu för jag kommer ändå att få det så ju förr desto bättre.. Sjukt. Hade bestämt mig att jag inte fick tänka en negativ tanke denna gång men det går ju inte.
Längtar- hoppas att det snart finns igen. Konstigt att det kan va restat så länge.
Det är ju många som blir gravida månaden efter Pergo så vi får hålla tummarna.
Fick ju själv panik och körde 10 mil för att jag hittat ett apotek som hade 1 paket kvar.
Men jag lovar att fostret inte är tankeläsare o tänker abortera sig för att du tänker såna tankar <3 Och om den vore tankeläsare så skulle den oxå veta varför o vilja stanna för vem vill inte vara så väntad o älskad!
Visst är det uppoffringar man får göra men det går ju över! Får påminna mig själv om det nu och då oxå! -
Maken har piggat på sig bra, han fick penicillin på en gång.längtar74 skrev 2015-02-24 13:21:59 följande:
Poohbaby - apropå UL i Skåne: jag har läst att de tagit bort det extra UL'et. Tror nästan vi är ett av få landsting som haft det. De "gömmer" sig väl lite bakom risker m UL o att man inte vill utsätta fostret för fler undersökningar än absolut nödvändigt. Men klart som f-n att det är ekonomi bakom.
Kan meddela att pergo nu finns att åtminstone beställa hem, så i morgon ska jag med lite tur få mina paket i morgon. Beställde båda resterande uttag på en gång - törs inte chansa på att det ska finnas framöver. Litar inte på ngt innan jag har dem i handen!
Jamtlandstaus - blä, vilken makalöst dålig kombo för er. Hoppas att du får ordning på bihålorna snart, o att din man också kryar på sig. Lunginflammation kan väl vara riktigt segdraget?
-
Åh, vad roligt!!! Grattis!!!tantor skrev 2015-02-26 07:51:14 följande:
Vi är gravida!!! :)
Har tänkt sluta med all inflammatorisk kost då jag har autoimmuna sjukdomar...men är inte riktigt redo för det ännu, vill lära mig mer först. Men kanske tillfälligt... -
Beklagar verkligen, så ledsen för er skull!! :'-( Jag har gjort två medicinska aborter med Cytotec pga av MA men gjort dom hemma. Det gick på det hela bra men var inte roligt!Lilly2013 skrev 2015-03-13 18:40:03 följande:
Tyvärr ingen bebis här denna gång heller. Ingen hjärnaktivitet längre. In nästa fredag för medicinsk abort. Det har jag aldrig behövt göra de andra gångerna. Blir tydligen inlagd över dan. Usch.
Det positiva idet hela är att vi fick en annan läkare idag och han sa rakt ut att vi måste ju fixa att ni får ett barn. Mycket positiv. Om inget annat så samarbetar dom med triangeln i Köpenhamn och då får man subventionerat pris. Detta blir inte aktuellt förän till hösten och att vi skulle kämpa på själva så länge med trombyl och TLC. Åter besök bokades in om ett par veckor så vi kunde diskutera vidare. Helt otroligt.
Skönt att du är vid gott mod o att ni fått ett bra bemötande av läkaren!
Kram till dig, snart är ni på banan igen! <3 -
Att riskerna skulle öka med stormsteg var inte den info jag fick av min BM när jag 41 år var gravid. Risken för DS ex ökar mycket mer från 42 års ålder och når ca 4% risk, vilket inte är så jättehögt tycker jag.Nr 3 på G skrev 2015-03-23 07:55:27 följande:Risken för att något ska vara fel eller gå fel ökar ju med stormsteg för varje år efter 40 :( så jag tycker det är en stor lättnad att ha gjort FVP, med dom andra 3 ( då var jag 36, 38 0ch 41) har jag känt mig lugn med bara KUB men med tanke på att bara 1% !!!! av alla graviditeter vid 43 års ålder slutar med ett friskt barn så ville iaf jag vara så säker som det går, hade något varit fel så hade vi gjort abort eftersom vi har 3 friska underbara barn redan
Hon sa även till mig att har jag nyligen fått ett friskt barn är chansen större för ännu ett friskt barn när jag nu som snart 44år är gravid på nytt.
Kanske räknar man in svårigheten att överhuvudtaget bli med barn vilket är väldigt individuellt men på det stora hela är det svårare ju äldre man blir.Förstår din oro. I mitt landsting fick man endast göra KUB och FVP om KUB visade på sämre siffror än 1:200, vilket är siffror som jag inte skulle känna mig trygg med då KUB endast är ett sannolikhetstest med typ 70-75% säkerhet. Vi valde därför att gå direkt på FVP då MKP inte erbjuds i mitt landsting när jag var gravid med dottern f-12, hade det funnits hade jag valt MKP, risken för MF är ung. lika som FVP.Mestis skrev 2015-03-22 08:05:12 följande:Hej, jag går in i v.8 idag och tankarna om testresultatet blir fler och fler. Min bm var ganska hård men ärlig om ev risker. Vi kommer börja med KUBB och sedan ta beslut efter det gällande FVP lr MKP.
Nu är jag gravid igen och denna gång kände jag att erfarenheten med FVP var att det var så sent i graviditeten att det skulle vara olustigt om vi skulle få ett negativt besked och behöva göra en abort. Så denna gång valde vi att ta NIPT, ett non-invasivt prov som i kombination med UL gav mer än 99,9% säkert svar och 0% risk för missfall. Dock hutlöst dyrt (7500kr) men det fick det vara värt.
Med positiva resultat så har vi nu beskedet att vi väntar en frisk flicka och i är i v.28.
Lycka till med dina beslut!!
-
Håller tummarna för guldägg!!Emma70 skrev 2015-03-23 13:16:49 följande:Lite positivt besked idag:) två fina båsor som kan förväntas släppa om 1-2 dagar. Risk för tvillingar sa gyn. men samtidigt är ju chansen att ens bli gravid inte särskilt stor så jag tar tvillingrisken :)