Inlägg från: Jamtlandstaus |Visa alla inlägg
  • Jamtlandstaus

Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)

Nr 3 på G skrev 2014-11-09 21:34:00 följande:
    Tycker att det är alldeles för mycket pengar :( här gör dom inte MKP utan bara FVP fattar inte varför när det är samma risk men kan göras betydligt tidigare, måste ju vara bättre för alla desto tidigare man får svar :/ så om jag vill göra MKP så måste jag ändå betala själv och leta upp nånstans som dom gör det, har inte kollat vad det kostar men inga 7000 hoppas jag
    Här görs heller inga MKP vilket är dåligt tycker jag.

Kommer ihåg att min BM sa vid förra graviditeten att FVP är säkrare därför görs det. Har själv inte hittat något belägg för det. Däremot kan det misslyckas med MKP ibland pga moderkakans placering, tvillingar mm o då behövs ett kompletterande FVP och då blir det väl dyrare för landstinget i de fallen...men kan det vara så betydande kostnad kan man undra!

Gällande privat MKP har jag bara tittat på prislistan på hemsidan i iPhone (pdf-fil) och det var väldigt liten text så jag förstod inte riktigt prissättningen, skräckpriset ligger på drygt 10000kr men det kan oxå vara ca4000kr... Återkommer när jag haft tid vid en dator
  • Jamtlandstaus
    azalea1 skrev 2014-11-13 16:04:07 följande:

Vi träffades när jag var 39 år och det tog 1 år innan han ville börja försöka.
    Jag visste att det var i sista laget men man hoppas ju ändå.

Visst kan ni få hjälp men kanske får ni betala själva? Har du hört dig för på de privata klinikerna vad de kan hjälpa er med? 41år är ju inte jättegammalt! Tillåts tex inte IVF upp till 43?

Jag har tur o har inte behövt hjälp så jag är inte så insatt men här på forumet finns mycket erfarenhet att inhämta.

Häng gärna med oss o berätta hur det går för er!
  • Jamtlandstaus
    Nr 3 på G skrev 2014-11-12 22:32:47 följande:

Meeen HALLÅÅÅÅ var är ni allihopa är ju hur dött som helst i tråden just nu :( saknar surret som brukar vara här <3

Här har det varit lite småjobbigt först var dottern sjuk i hosta och feber o sedan blev det min tur. Redan flåsig som jag är blev jag super-flåsig!! Efter en o en halv vecka sökte jag läkare för jag tänkte att så här illa kan det inte vara av bara graviditet. Läkaren höll med men inga prover visade annat än att jag hade provsvar som en 22-åring... Bra i sig men inte om man känner sig dålig. Han skickade in mig på akuten för att utesluta propp i lungan, väl där visade inga utökade prover något så till slut var de tvungen att röntga :-/ kändes sådär med ett foster i magen, men vad gör man, lungpropp är allvarligt. Men ingenting på röntgen heller.

Nu har jag använt så mycket flextid jag kan o åkt hem tidigare o maken har skött i stort sett allt hemma, så kanske är det lite bättre. Använt nässpray som jag inte gillar o är rädd för att bli "beroende av". Sover 10-12h på natten.

Så vila verkar hjälpa...
  • Jamtlandstaus
    Jeanette 818 skrev 2014-11-14 08:12:07 följande:
    Hej alla,

Har inte varit aktiv här på flera veckor eftersom jag mått grymt dåligt av gravidillamående. I måndags fick jag missfall i vecka 9 och nu känns allt ganska hopplöst.... Är det ens lönt att försöka igen när jag är 42 och det tog ett år att bli gravid? Så ledsen...
    Nej men fy vad ledsamt!!Gråter
    Förstår att du känner att det är hopplöst men vänta med beslutet, det kommer att bli tydligare!
    KRAM Hjärta
  • Jamtlandstaus

Här undrar jag nu om livet blev kvar där inne? Helt plötsligt i söndags försvann kvällströttheten som i ett trollslag o mitt flåsande har förbättrats radikalt... :-/

Det är ju en kritisk tid nu då moderkakan ska ta över mer o mer från gulkroppen.

• Jamtlandstaus
    Freje skrev 2014-11-18 09:38:43 följande:

Alla mina symtom försvann i vecka 9. Blev jätteorolig så jag bokade ett privat ul och fick se en pigg krabat.
    Det är väl runt vecka 9 de sk "spökveckorna" är, dvs då många symtom avtar. Om jag inte misstar mig så borde du vara runt vecka 9?

Helt normalt men lika nojig blir man ändå. Så försök att vara positiv och njut av att tröttheten lagt sig. Det kommer att gå bra. Om några månader får vi träffa våra bebisar  smile1.gif
    Åh jag hoppas du har rätt! Jag är 9+0 idag så kan bara hålla tummarna!

Tänkte jag skulle ringa den enda privata gynekologen som finns i denna stad i morgon o vädja att få köpa ett UL. Han har egentligen stängt igen o ägnar sig endast åt fertilitetsutredningar men man kanske kan ha tur...
  • Jamtlandstaus
    azalea1 skrev 2014-11-19 12:37:19 följande:

Vad visste den där läkaren egentligen? Hon sa att jag inte skulle få ägglossning den här månaden. En vecka senare fick jag kraftigt positivt på ägglossningstesterna i 3 dagar och sen steg tempen plötsligt 0,4 grader vilket måste betyda att ägglossning skett eller?
    Jag fick också kraftig ägglossningssekret som rå äggvita.
    Man fick mysa på allt man orkade i flera dagar blev nog 4 gånger under den veckan. Det borde ju räcka tycker man men vi får väl se då...
    Jag känner min kropp bättre än en läkare.

Där ser man Nog borde läkare vara lite försiktigare i sina uttalanden ibland!! Skulle bespara mycket ledsamheter, oro o tappade sugar!
  • Jamtlandstaus
    Nr 3 på G skrev 2014-11-20 09:13:37 följande:

Äntligen fått tag i min BM och fått tid till inskrivning (3/12) och även för VUL så den 9/12 hoppas jag få se ett piggt sprattlande knytte 
    Lite nervös för jag fick veta att jag ska träffa världens sämsta läkare på VUL, hade henne efter ett av mina MF och en mer osympatisk och känslokall person får man leta efter länge :( men fanns ingen möjlighet att byta tid och få en annan läkare så det är väl bara att bita ihop och hoppas att hon har goda nyheter att förmedla denna gången.

Vad bra då är det på rull Typiskt att du fick den kalla läkaren!

Får ni VUL som rutin i början av graviditeten i ditt landsting?

Här får vi inget innan RUL om man inte tar KUB för då får man ju ett UL eller FVP förstås.
  • Jamtlandstaus
    CinnamonGirl skrev 2014-11-23 14:51:24 följande:

Alla här verkar ha ett par barn redan. Ni ska vara lyckliga för dem ni har, och naturligtvis stäva efter fler om ni har en längtan. <3

Lyckan har ännu inte stått mig bi, och men jag hoppas fortfarande ett mirakel att jag kan få ett litet knytte. Bara att få vara gravid och få gå igenom en förlossning (även om det skrämmer mig) vore underbart.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva... smile5.gif
    Du ska se att dagen kommer, du har många fertila år kvar! <3
  • Jamtlandstaus

Liten rapport från mig

I morgon har jag en UL-tid för att försäkra mig om att det finns liv o är en singelgraviditet. Hutlöst dyrt, 1200kr! Men jag måste ju veta innan jag går vidare med NIPT.

I övrigt kom tröttheten tillbaka o mår hela tiden lite tjyvtjockt men kräks inte, hoppas att det lättar snart. Har haft tur o inte mått illa med mina tidigare två så det här är en ny erfarenhet

Ikväll somnade jag före 2-åringen men vaknade nyss pga att tonåringen inte kommit hem. Ringde honom men han var ok o skulle sova hos en kompis...litet missförstånd där. Men har nu svårt att somna om...

Har gått upp några kilo å det beror väl på ständigt småätande (mot illamående) o ingen motion pga sjukdom o att våra hundar bor hos min mamma nu när vi flyttat ur huset för renovering, så inte ens promenader blir det.

Men snart ska vi åka o hälsa på (nästa helg) o då får hundarna följa med hem igen, trots att vi bor trångt. Vi längtar för mycket efter dom!

Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)