Inlägg från: Jamtlandstaus |Visa alla inlägg
  • Jamtlandstaus

Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)

Hej
    Är 71:a med önskan att få ett syskon till vår dotter född 2012.
    Åldern är ju lite emot en nuförtiden men än finns hopp om att lyckas. Vill du som jag hitta andra i samma ålder att dela längtan och väntan på ett plus så haka på här!
    Jag fick ett MA i mars och försöker nu igen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-26 15:29
    www.familjeliv.se/forum/thread/74051058-prese...

www.familjeliv.se/forum/thread/74051033-bim-l...

Här är länkarna till både BIM-lista och presentationstråd så nu är det bara att fylla i allt eftersom, om man vill.

• Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)
  • Jamtlandstaus

Kul, fyra till som hakar på direkt!

Spännande med första barnet CinnamonGirl! Har ni försökt länge?

Kan verkligen kännas lite motigt när det önskade lilla livet inte blir till. I vår ålder blir det ju oxå större risk för MF/MA som det oxå märks här...3 av 5 i år bara här. Men vi får kämpa på tills guldägget lossar!

Jag är mellan ÄL o BIM o knappt två veckor kvar. Inte helt säker på att det blev ligga nog denna månad...

Är inne på månad tre med Angus Castus o mina spottings verkar ha ordnat tills sig av det, iaf förra månaden. De försvann så plötsligt så ett litet hopp hann tändas men så även en oro för att något var fel då ingen men, inga spottings o inget plus på stickan. Men det varade bara ett par dagar

• Jamtlandstaus
    Spislucka skrev 2014-08-11 18:48:18 följande:

Personligen så tycker jag att det känns ganska själviskt att skaffa barn så sent i livet. Låt oss säga att ni är 41 när ni blir gravida, då har ni alltså fyllt eller ska fylla 42 när barnet föds. När barnet är 18 år så är ni 60 år, Ni kommer med högst sannolikhet att misstas för att vara barnets mor/far- föräldrar. Bara detta kan vara påfrestande för ett barn. Ni kommer troligtvis inte att ha like mycket energi nu som ni hade när ni var i den rimligaste åldern för att bli föräldrar. Känns som att ni mer tänker på er själva istället för hur ert framtida barn kommer må av detta.

Skapa barn är väl alltid en självisk handling?! Eller skapar du barn för barnens egen skull...ingen ber väl om att bli född?
  • Jamtlandstaus

Jag har hört att man kan få mer ömma bröst o molvärk innan mens av munkpepparn o det är ju lite lurigt måste jag säga för det är lätt att ett litet hopp tänds att det är gravsymtom!

När har du BIM? Jag har den 22:a så det är långt kvar ännu!

• Jamtlandstaus
    Anonym (Sofia) skrev 2014-08-13 13:03:46 följande:

Hej,

förlorade en 7 årig dotter i cancer i vintras och har sedan dess funderat på att försöka få ett syskon. Vi har en dotter till som är 12år. Huset är så tomt och livet består mest av sorg fortfarande även om vi gör allt för att leva, jobba och umgås med vänner nästan som vanligt. Tänker att ett syskon kanske kunde göra livet lite   roligare iallafall även om ingen kan ersätta henne. Är dock så förtvivlat rädd för att det ska bli något fel med barnet. Att vi återigen ska bli tvungna att vara en massa på sjukhus. Vad säger de till er om riskerna och vad kan man få reda på innan. tycker att det är svårt att hitta vettig information.

Vilken hemsk o sorglig erfarenhet du fått. Det måste ju vara det värsta, att förlora sitt barn!!<3

Chanserna att få barn efter 40 är givetvis nedsatta men det är ju väldigt individuellt hur nedsatta (som i alla åldrar). Att ha en regelbunden ägglossning är väl den absolut bästa förutsättningen men sen ska ju kvaliteten på det befruktade ägget oxå vara hög för att livet skall bli kvar.

Missfall är tyvärr vanligare i vår ålder. Risk för att få barn med Downs syndrom ökar framförallt från 42år och vidare men om jag inte minns fel så ökar det med 2-4% så man har ändå 96-98 chanser på 100 att få ett friskt barn.

Hur som helst välkommen i tråden!
  • Jamtlandstaus
    Happiness skrev 2014-08-13 13:26:24 följande:

Hej! Är född 70 och var med i den gamla gruppen . Fick en dotter -11 men är sugen igen. har ni provat pergotime? Tror ni det funkR?

Axel -03 och Sofia -11 mina fantastiska barn!!!!!
    Hej o välkommen i tråden!!

Har alltid haft regelbunden ägglossning (förutom två månader efter förra MA) så har tyvärr inga erfarenheter att dela av användning av Pergotime. Men det verkar vanligt förekommande i trådarna här på FL o funkar väl för en del och andra inte...
  • Jamtlandstaus
    Anonym (Sofia) skrev 2014-08-13 13:03:46 följande:

Hej,

förlorade en 7 årig dotter i cancer i vintras och har sedan dess funderat på att försöka få ett syskon. Vi har en dotter till som är 12år. Huset är så tomt och livet består mest av sorg fortfarande även om vi gör allt för att leva, jobba och umgås med vänner nästan som vanligt. Tänker att ett syskon kanske kunde göra livet lite   roligare iallafall även om ingen kan ersätta henne. Är dock så förtvivlat rädd för att det ska bli något fel med barnet. Att vi återigen ska bli tvungna att vara en massa på sjukhus. Vad säger de till er om riskerna och vad kan man få reda på innan. tycker att det är svårt att hitta vettig information.

Glömde att nämna att det finns ju en hel del fosterdiagnostik där de vanligast farliga trisomier kan upptäckas men garantier kan man ju tyvärr aldrig få att barnen håller sig friska.

Jag genomgick fostervattensprov med dottern för jag ville veta. Dock måste man ju ställa sig frågan om man tror sig kunna hantera ev negativt resultat o även leva med den lilla missfallsrisk som följer med provet... Själv kunde jag nog inte tillåta mig att känna mig gravid förrän jag fått resultatet
  • Jamtlandstaus
    LinneaSvea skrev 2014-08-14 15:00:20 följande:

Anonym, det finns inga ord för vad ni har gått igenom, det är en förälders allra värsta mardröm. Jag hoppas vi här inne kan vara ett stöd för dig i hopp om att få en liten bebis till i alla fall!

jämtlandstaus, hur går det?? Har du testat pergotime någon gång för ägglossning? Eller kan du rekommendera munkpeppar? Jag har ju ätit pergotime så länge nu så jag får inte äta dem utan måste ha en paus. Känns jättejobbigt eftersom jag aldrig lyckats få ett plus utan dem. Men kanske ska testa munkdroppar enbart denna gången eller synda och köra en omgång Pergo till för jag har tabletter till det, vad tycker ni här inne?

Jag har aldrig testat pergo då jag med undantag för två månader efter senaste MAt haft ägglossning. Jag äter nu munkpeppar o det verkar ändå fått ordning på mina spottings, så det kan väl vara värt att pröva.

Varför måste man ha stopp i pergotime? Finns det rimlig förklaring så hade jag nog följt rekommendationen.

Jag känner en kvinna som jobbar med örtmedicin, hon säger att rödklöver verkar hormonstabiliserande så om du har några kvar där du bor så plocka dom o torka dom till te eller lägg färska i salladen
  • Jamtlandstaus
    Sparven88 skrev 2014-08-15 08:14:44 följande:

Hej på er!

Jag vill bara säga att det inte alls kan anses som själviskt att skaffa barn efter 40. När jag föddes, dvs 1988, var min mamma 41 år. Ja, jag har "äldre" föräldrar, men jisses så mycket kärlek jag fått från dem! Nu är jag 26, och jag har världens finaste relation med min mamma!

Kör hårt hörrni! <3

Kul att höra positiva kommentarer från yngre och att du och din mamma har fin relation!

Jag tror att både de som väljer barn väldigt unga o de som väljer barn som äldre råkar ut för förståsigpåare som är väldigt säkra på vad som är rätt o fel. Jag tror inte att det är åldern som skapar bra uppväxter, de är människorna!

Kram till dig!!
  • Jamtlandstaus
    Storspoven skrev 2014-08-15 13:29:49 följande:

Här kommer en till! Född våren -72 och har en son på snart åtta. Vi hade först tänkt oss två barn men då förlossningen var gräslig med sonen och han senare visade sig vara ett mycket krävande barn som sen fick ADHD-diagnos bestämde vi oss för att nöja oss med ett barn. Men sonen längtar oerhört mycket efter syskon och nu har jag själv blivit sugen på en till och min man är med på noterna med skräckblandad förtjusning. Eftersom sonen tar så mycket tid och kraft är vi rädda att vi inte ska orka men det kan ju lika gärna bli lättare då sonen ändå längtar så mycket efter syskon och är fantastiskt fin med småbarn så varför dö nyfiken? Vill man så orkar man tänker jag och vi är i god form båda två så nu kör vi. Jag är ny på Familjeliv, kan jag få en liten manual till alla förkortningar ni använder?

Välkommen Storspoven, vilket för övrigt är en favoritfågel då den kommer med våren

Förkortningar finns ju en del, här är några:

ÄL ägglossning

BIM icke beräknad mens

BF beräknat födelsedatum

IVF provrörsbefruktning (vet ej exakta betydelsen)

ÄD äggdonation

FVP fostervattensprov

MKP moderkaksprov

KUB (ett test för att ge sannolikhet för vissa kromosomfel, görs genom blodprov o ultraljud)

UL ultraljud

VUL vaginalt ultraljud

MF missfall

MA missed abortion (kvarhållet missfall)

X utomkvedshavandeskap

Fyll gärna på ni andra!

Bara att fråga annars!
Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)