• Anonym (trött på bassning.)

ni med väluppfostrade barn, får ni också trist attityd av curlingföräldrarna?

Ok, såhär är det.
    Jag har en 6,5 åring hemma som är väldigt snäll, gosig, busig men lugn. Älskar att pyssla, blir fantastiskt glad över att få något så enkelt som en banan, och har mycket respekt för vuxna.

Trotsen består av att låtsas inte höra vad vi säger, och lite tjat. (Från barnets sida såklart).
    Jag och min sambo har jobbat hårt på att sätta gränser, att man inte ska ljuga, inte skrika/svära och liknande. Barnet får mycket kärlek och mår bra.

Mitt problem är nu att jag helt enkelt inte kan ha intressanta diskussioner med andra föräldrar som har curlade barn. De vuxna som har väluppfostrade barn är det inga problem med!

Exempel; vi pratar om att ibland tvärvägrar barn ta på sig jackan på vintern. (Inget vi haft problem med) men min ståndpunkt där är att vägrar barnet får h*n gå utan och frysa påväg till bilen (då tar jag med mig jackan). Eller så tar vi helt enkelt på barnet jackan under protester. Vi tjatar inte på barnet, och vi varken förhandlar eller använder mutor. Vi blir aldrig arga, skäller/skriker eller svär, vi jobbar konstant på att ha en harmonisk atmosfär där barnet kan leka utan att härja. Vi lägger mycket tid och energi på att leka med barnet (ofta fantasilekar) samtala och mysa.

De föräldrar som curlar antigen tystnar, låter sura eller kommer med kommentarer att "barn har egna viljor och även du kommer lära dig att lirka!!" Eller; "vänta bara tills 7 års trotsen sätter igång!". (Vilket jag hört flera år nu om varje ålder).
    De menar på att man SKA lirka, och övertala barnet (varje morgon innan dagis/skola) Vänligt varför man ska ha jacka på sig, (och sedan ge sig om barnet är bestämt nog).

Även lite värre kommentarer har sagts, där de har pikar på den mentala hälsa och barnets integritet kan skadas om vi gör som vi påstår. Vi talar fortfarande om enkla saker, vi tar avstånd från bestraffningar men ger direkta konsekvenser. (Ex, kastar barnet en leksak i golvet med flit, då tar vi bort den). Det ger tydligen barnet en känsla av maktlöshet och kan skada tilliten till andra människor i framtiden).

Nu har jag alltså bestämt mig för att inte diskutera barnuppfostran mer med vissa i min närhet, men jag undrar om ni också vart med om detta?!?

Känslan är att den jag talar med blir sur över att mitt barn inte beter sig illa såsom deras gör. Känner de sig hotade? Illa till mods? Tycker vissa att vi torterar vårt barn för h*n inte får äta när h*n vill utan vi har bestämda tider? Att barnet lägger sig själv utan krångel? Att barnet äter det som finns på tallriken?

Tillägg på det är också att vi får ofta reaktioner att "oj, det verkar konstigt... nästan lite osunt hos ett barn", när vi berättar om enkla positiva sidor barnet har, tex att h*n aldrig svär, slåss eller får utbrott. Även enkla saker som att vi inte ger socker (godis, läsk) mer än ett par gånger i månaden.

Jag är också trött på att (vissa) andra föräldrar ska "lära mig" om barnets utveckling/ålder/trots fast både jag och pappan är pålästa. Det är som de tycker att jag inte förstår mig på barn för att vi inte låter barnet få utrymme till att slåss/vägra etc. De försöker övertyga mig om att det dem tycker är RÄTT, och att bara för vi hanterar situationer olika gör vi FEL.

Ibland har jag lust att skälla tillbaka men jag gör inte det. Efter 5e upprepningen att den metoden funkar på vårt barn men jag fortfarande blir tillrättavisad låtsas jag bara hålla med, för det tär på min föräldrarroll.

Det intressanta är att när JAG säger att barn är olika, så "gäller inte" det snälla barn (mitt). Men det är nog den vanligaste frasen om barnen som beter sig illa...

Nu börjar det bli för långt men ni förstår!
    Har ni märkt detta och vad gjorde ni åt detta?

• Svar på tråden ni med väluppfostrade barn, får ni också trist attityd av curlingföräldrarna?
  • scanmia

Har inte läst hela tråden, men visst har jag upplevt vad du pratar om. Jag har barn som för det mesta är helt otroligt trevliga och fina (och ibland helt ohemult omöjliga och infernaliskt irriterande). Men just när alla tre är på sina absolut soligaste humör kan man få konstiga kommentarer från omgivningen. Min teori är att det är så jobbigt att vara förälder när det inte fungerar att man känner att allt är personliga kommentarer. Ömma tår helt enkelt och de behandlas bäst med överseende och sympati - inte goda råd och pekpinnar.

Jag är själv skyldig då mina barn alla har varit och är väldigt struliga med sömnen. När jag hör om omgivningens alla sover-hela-natten-igenom 6-veckors bebisar så blir jag mer än lovligt tjurig. Det måste ju vara något fel på dem... eller??

• Tom Araya
    YokohamaNr2 skrev 2014-08-08 11:58:05 följande:
    Som jag svarade TS när hon frågade samma, jag utgick från mig själv och mina lugna barn men var nog lite otydlig. Jag gav dessutom exempel på hur jag menade genom att ta exempel från vanliga FL trådar, tex folk som inte har haft speciellt jobbigt med mat eller sömn men gärna svarar i trådar där TS har problem med att det är bara att vara konsekvent. Jag tycker att TS lät  lite så och därav mitt svar
    Samtidigt är det ju så att många som har problem med detta har svårt att vara konsekventa och tydliga, det går inte att neka till, även om undantag finns.
  • maja99

Instämmer med flera föregående talare.

Tror iofs också att har man (som jag ex) tre eller fler barn så har man faktiskt inte samma tid, kraft eller möjlighet att vara "på" barnen som de med endast ett barn har. Jag vet med mig att jag bara inte orkar ibland, sitter bara och stirrar på kaoset, och orkar inte genomföra en pedagogisk avledningsmanöver för 100000 gången den dagen. Så ja, just då är jag väl en sån där lat djävla förälder som bara hotar lite vagt om indraget lördagsgodis. Och nej, det funkar typ aldrig. Jag vet. Men ibland tar orken bara slut och jag hoppas innerligt att det bara ska funka.

Ser någon mig i bara den stunden, och inte alla timmarna innan när jag varit uberpedagogisk och korrekt, ser de ju en rätt slapp mamma som prioriterar sitt kaffe framför meningslöst bråk om den lila pennan.

• maja99

Och JA hela familjen mår bra så bra av att ha fasta klara tydliga gränser och konsekvens. Inget snack om saken!

(När vi har det kan vi också lätt göra "undantag" som barnen köper rakt av.)

Tycker som du gör helt rätt ts! Helskumt att folk klagar på dig.

• Natulcien
    Anonym (Jag är så bra, därför...) skrev 2014-08-08 12:01:27 följande:

Jag får liksom känslan av att du är en sån förälder som haft ett enkelt barn och tror att detta är din förtjänst.

Exempel: förälder till en mycket enkel och lättskött bebis som tror att det beror på att föräldern själv är så lugn och kärleksfull. Förälder till ett barn som har en bra sovrytm, som tror att detta bero på att hen själv varit så tydlig med när barnet SKA sova. Förälder som har ett barn som är tidig med talet och tror att detta beror på att föräldern själv pratat så mycket med barnet och läst böcker. Förälder till motoriskt tidigt barn som tror att detta beror på att föräldern varit så positiv till rörelse. Förälder till barn som är väldigt friskt sitt första år på förskolan, som tror att detta beror på förälderns egen låga stressnivå. Förälder till barn som äter allt som tror att detta beror på att föräldrarna introducerat mat på ett sånt positivt sätt och att föräldrar till barn som inte äter nästan något, har introducerat mat på ett väldigt dåligt sätt.

Kort och gott en förälder som tillskriver sig själv en massa gott omdöme och korrekt utförda uppfostringsmetoder, när de i själva verket i grunden haft en jävla TUR!

Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra. Det är naturligtvis ett samspel mellan personlighet ("tur/otur") och uppfostran.

Vi har ett barn som är förhållandevis "lätt".
    Han har t.ex. alltid sovit otroligt bra, och vi har aldrig behövt gå upp före kl.7, ens under bebistiden. Aldrig några protester när det är läggdags på kvällen heller. När andra har klagat på hur jobbigt det är att vara trött småbarnsförälder och aldrig få sova, så vet jag inte vad de talar om. Detta beror enbart på tur. Vi har haft turen att få ett barn som tycker om att sova. Helt enkelt.

Han äter bra också. Och det tror jag handlar både om tur och hur vi har agerat under måltider (aldrig truga, tjata eller göra en "grej" av ätandet). Men självklart är det enklare att undvika tjat och trugande om barnet äter bra från början, det säger sig ju självt. Det blir en självbefruktande god cirkel av det hela, istället för en ond cirkel.

Han var otroligt tidig med talet också. Och det tror jag beror både på hans personlighet (intresse) och att vi har läst massor för honom ända sen 3 månaders ålder. För inte hade han använt så avancerade ord och uttryck som han gör utan läsandet, och inte hade han som 3-åring sagt: "Kom nu för sjutton gubbar" till sin pappa om vi inte hade läst Alfons-böckerna...

Men han har dåligt tålamod och kan explodera utan förvarning om något går honom emot. Detta "trots" att både jag och hans pappa är lugna som filbunkar. Det är hans personlighet. Men jag tror att utbrotten hade varit flera och kraftigare om vi hade stressat upp oss, skrikit åt honom och blivit arga t.ex.

Ett samspel...

• Lilje

Jag brukar inte diskutera barnuppfostran för mycket, då jag endast har två barn och således inte vet allt man borde veta. Jag vet inte hur trotsåldern fungerar, då mina aldrig egentligen var där. Jag vet dock hur ett kolikbarn påverkade just mig. Ett annat kolikbarn hade nog varit annorlunda. Jag vet inte hur det är att ha revolterande tonåringar, möjligt jag kommer upptäcka det en dag, men det känns inte så just än. Barnuppfostran är det nog bäst man lämnar åt dom som inte har barn alls, och tror dig veta allt.

Har du ett snällt och lugnt barn vet du inget alls om hur det är att ha barn med stark vilja. Du kan på din höjd lyssna och försöka förstå, men du kommer inte veta hur det är att leva i det för du har provat. Så försök istället att vara förstående när andra föräldrar pratar om sina erfarenheter, för deras dag är garanterad inte lik din. Det betyder inte att dom curlar, det betyder att alla människor, även barn, är individer.

Mina två har jag fått uppfostra lite olika, då dom är helt olika personligheter. Det som funkar på den ena funkar inte på den andra. Det får man ta höjd för. Metoden som funkar på ditt barn kan jag lova inte funkar på alla andra. Men varje förälder lär sig ju hur sitt barn fungerar, och lägger upp vardagen efter det.

• YokohamaNr2
    Tom Araya skrev 2014-08-08 15:14:17 följande:
    Samtidigt är det ju så att många som har problem med detta har svårt att vara konsekventa och tydliga, det går inte att neka till, även om undantag finns.
    Njaa jag menar nog lite mer extrema fall, typ att min 3-åring har itne ätit ett riktigt mål mat på si och så många månader, vi går till dietist mm , finns det någon i samma situation? då kommer det ALLTID några som ska påpeka att de bara har lagat varierad mat eller i vår familj äter man annars kan man vara hungrig till nästa måltid och så får de självklart hjälpa till att laga maten så blir allt så mycket roligare och inga problem finnes tra la la
  • Henles slyna

Jag har visserligen en helt annan uppfostringsstil än du TS, men har också fått en riktigt trevlig unge. Här är det nog mer de som är lite "hårdare" i sitt föräldraskap som det sticker mest i ögonen på, och jag har bland annat fått höra att min sons goda uppförande är en form av förklädd trots som han utövar för att manipulera mig

Min lösning på problemet är att inte umgås med folk som inte kan acceptera att vi alla - barn som föräldrar - är olika.

• Anonym (herta)
    sextiotalist skrev 2014-08-08 13:41:48 följande:
    Och jag å andra sidan tillhör de som har haft tur, eftersom jag inte ens behövt hamna i sådana situationer som ett barn som ligger och skriker i affären för att han fått ett nej. Beror det på mig, inte en chans, eftersom jag är och alltid varit konsekvent inkonsekvent.
    Inte heller en massa regler eller rutiner, utan de har fungerat ändå.
    Jag kan inte slå mig på bröstet och säga att jag varit en bättre förälder än Lisa, vars barn kastar sig hejdlöst på golvet vid minsta motstånd

En del barn är lättare än andra, och det måste man komma ihåg, speciellt när man fått ett lätt barn på många sätt.
    Visst är det så. Men sedan spelar det så klart roll hur konsekvent föräldrar till barnet är också. Ett "svårt" barn behöver mycket mer konsekvenser och tydlighet än ett "lätt" barn för att komma till ro eller köpa de regler omgivningen har. Föräldrar som är naturligt konsekventa eller har valt det får ju så klart ut ett annat beteende än föräldrar som inte är det om vi förutsätter att båda föräldrarna har lika "svåra" barn. 
  • Anonym (OLIKA)
    Anonym (Jag är så bra, därför...) skrev 2014-08-08 12:01:27 följande:

Jag får liksom känslan av att du är en sån förälder som haft ett enkelt barn och tror att detta är din förtjänst.

Exempel: förälder till en mycket enkel och lättskött bebis som tror att det beror på att föräldern själv är så lugn och kärleksfull. Förälder till ett barn som har en bra sovrytm, som tror att detta bero på att hen själv varit så tydlig med när barnet SKA sova. Förälder som har ett barn som är tidig med talet och tror att detta beror på att föräldern själv pratat så mycket med barnet och läst böcker. Förälder till motoriskt tidigt barn som tror att detta beror på att föräldern varit så positiv till rörelse. Förälder till barn som är väldigt friskt sitt första år på förskolan, som tror att detta beror på förälderns egen låga stressnivå. Förälder till barn som äter allt som tror att detta beror på att föräldrarna introducerat mat på ett sånt positivt sätt och att föräldrar till barn som inte äter nästan något, har introducerat mat på ett väldigt dåligt sätt.

Kort och gott en förälder som tillskriver sig själv en massa gott omdöme och korrekt utförda uppfostringsmetoder, när de i själva verket i grunden haft en jävla TUR!

Håller med dig! Har barn "av båda sorterna" som vuxit upp i samma familj med samma uppfostran och definitivt är olika.

Jag trodde först att det verkligen var min förtjänst att den stora var så lätthanterad. De yngre är av en helt annan kaliber, men det har visat sig att skillnaden består i att de yngre har funktionsnedsättningar och den äldre inte - tror den skillnaden är vanligare än man tror.

Svar på tråden ni med väluppfostrade barn, får ni också trist attityd av curlingföräldrarna?