• Anonym (trött på bassning.)

ni med väluppfostrade barn, får ni också trist attityd av curlingföräldrarna?

Ok, såhär är det.
    Jag har en 6,5 åring hemma som är väldigt snäll, gosig, busig men lugn. Älskar att pyssla, blir fantastiskt glad över att få något så enkelt som en banan, och har mycket respekt för vuxna.

Trotsen består av att låtsas inte höra vad vi säger, och lite tjat. (Från barnets sida såklart).
    Jag och min sambo har jobbat hårt på att sätta gränser, att man inte ska ljuga, inte skrika/svära och liknande. Barnet får mycket kärlek och mår bra.

Mitt problem är nu att jag helt enkelt inte kan ha intressanta diskussioner med andra föräldrar som har curlade barn. De vuxna som har väluppfostrade barn är det inga problem med!

Exempel; vi pratar om att ibland tvärvägrar barn ta på sig jackan på vintern. (Inget vi haft problem med) men min ståndpunkt där är att vägrar barnet får h*n gå utan och frysa påväg till bilen (då tar jag med mig jackan). Eller så tar vi helt enkelt på barnet jackan under protester. Vi tjatar inte på barnet, och vi varken förhandlar eller använder mutor. Vi blir aldrig arga, skäller/skriker eller svär, vi jobbar konstant på att ha en harmonisk atmosfär där barnet kan leka utan att härja. Vi lägger mycket tid och energi på att leka med barnet (ofta fantasilekar) samtala och mysa.

De föräldrar som curlar antigen tystnar, låter sura eller kommer med kommentarer att "barn har egna viljor och även du kommer lära dig att lirka!!" Eller; "vänta bara tills 7 års trotsen sätter igång!". (Vilket jag hört flera år nu om varje ålder).
    De menar på att man SKA lirka, och övertala barnet (varje morgon innan dagis/skola) Vänligt varför man ska ha jacka på sig, (och sedan ge sig om barnet är bestämt nog).

Även lite värre kommentarer har sagts, där de har pikar på den mentala hälsa och barnets integritet kan skadas om vi gör som vi påstår. Vi talar fortfarande om enkla saker, vi tar avstånd från bestraffningar men ger direkta konsekvenser. (Ex, kastar barnet en leksak i golvet med flit, då tar vi bort den). Det ger tydligen barnet en känsla av maktlöshet och kan skada tilliten till andra människor i framtiden).

Nu har jag alltså bestämt mig för att inte diskutera barnuppfostran mer med vissa i min närhet, men jag undrar om ni också vart med om detta?!?

Känslan är att den jag talar med blir sur över att mitt barn inte beter sig illa såsom deras gör. Känner de sig hotade? Illa till mods? Tycker vissa att vi torterar vårt barn för h*n inte får äta när h*n vill utan vi har bestämda tider? Att barnet lägger sig själv utan krångel? Att barnet äter det som finns på tallriken?

Tillägg på det är också att vi får ofta reaktioner att "oj, det verkar konstigt... nästan lite osunt hos ett barn", när vi berättar om enkla positiva sidor barnet har, tex att h*n aldrig svär, slåss eller får utbrott. Även enkla saker som att vi inte ger socker (godis, läsk) mer än ett par gånger i månaden.

Jag är också trött på att (vissa) andra föräldrar ska "lära mig" om barnets utveckling/ålder/trots fast både jag och pappan är pålästa. Det är som de tycker att jag inte förstår mig på barn för att vi inte låter barnet få utrymme till att slåss/vägra etc. De försöker övertyga mig om att det dem tycker är RÄTT, och att bara för vi hanterar situationer olika gör vi FEL.

Ibland har jag lust att skälla tillbaka men jag gör inte det. Efter 5e upprepningen att den metoden funkar på vårt barn men jag fortfarande blir tillrättavisad låtsas jag bara hålla med, för det tär på min föräldrarroll.

Det intressanta är att när JAG säger att barn är olika, så "gäller inte" det snälla barn (mitt). Men det är nog den vanligaste frasen om barnen som beter sig illa...

Nu börjar det bli för långt men ni förstår!
    Har ni märkt detta och vad gjorde ni åt detta?

• Svar på tråden ni med väluppfostrade barn, får ni också trist attityd av curlingföräldrarna?
  • Anonym (Sol)

Tror det är lättare med två barn än ett tex för den ena känner sig stor och ska va duktig och förebild för den lilla ..,.

• Anonym (Skillnad)
    Anonym (Sol) skrev 2014-08-08 21:39:45 följande:

Tror det är lättare med två barn än ett tex för den ena känner sig stor och ska va duktig och förebild för den lilla ..,.

Jo man trodde ju det. Innan.
  • Natulcien
    Anonym (Ma) skrev 2014-08-08 21:11:15 följande:

Jag diskuterar sällan barnuppfostran med människor utan barn eller med bara ett barn. På något sätt känns det som om de utan barn "vet" hur man ska uppfostra och enbarnsföräldrar "tror" att det är deras förtjänst att barnet blivit väluppfostrat. Om de råkat få en sådan person. När man har fler brukar man inse att "oops, det kanske inte handlade om vårat sätt att uppfostra, utan om barnets personlighet främst". Fast självklart behöver man ju uppfostra sitt barn på något sätt och inte bara släppa dem vind för våg. De är ju trots allt barn. 

Den jag lyssnar på främst är min mor. Vi är åtta syskon. Hon är utbildad pedagog och jobbat som det i alla år. Alla har blivit väluppfostrade och vi har en väldigt nära relation till våra föräldrar och syskon. Och hennes(och pappas) uppfostran har sett olika ut, beroende på vilken personlighet vi har. Det gäller att vara rätt prestigelös tror jag. Att läsa barnet. Det finns inget rätt eller fel direkt. (förutom i vissa fall)

Själv har jag tre barn med helt olika personligheter och vi hanterar dem på olika sätt. Tror att folk skulle beskriva min tvåa som mest väluppfostrad. Han är lugn som en filbunke, artig och nöjd. Men då är han ju en filbunke också som gillar att pyssla och vill inte ha så mycket liv omkring sig. Min trea är som en känslobomb! Gråter högt så fort hon får ett litet skrapsår. En riktig dramaqueen och väldigt social. På henne funkar INTE konsekventhet, hon är envisare än den envisaste åsnan. Och väldigt intelligent. Hon ger sig aldrig, trots att man är konsekvent och tydligt 5000 gånger på rad. Så med trean får man faktiskt curla. Och då funkar det bäst.

Ettan var det enklare att vara konsekvent med. Och jag slog mig för bröstet ett par gånger där i början. Fick ju en så "väluppfostrad" tvåa också. Sen kom trean och hela min självgodhet fick sig en känga :). Tack och lov kunde jag hålla käft om att det var på grund av min eminenta uppfostran som de blev som de blev bland andra föräldrar.

Visst ger erfarenhet kunskap, men man vet ju inte, per automatik, mer om uppfostran bara för att man har 3 eller 7 barn.
    Och även om man bara har ett barn, eller inga alls, så har man sannolikt själv haft syskon och kanske har nära relationer med syskonbarn eller vänners barn och därmed ganska god inblick i att barn är olika och funkar olika...
    Jag har pratat med föräldrar med många barn som, enligt min uppfattning, har haft en ganska skrämmande syn på barnuppfostran.
    Jag tycker att synen man har på barnuppfostran ofta går hand i hand med den människosyn man har, och den är oftast densamma oavsett om man har 0, 2 eller 6 barn...

• Anonym (snäll)

Jag var den snälla flickan som nästan alltid gjorde som jag blev tillsagd och aldrig sprang iväg eller var högljudd, ansågs väldigt väluppfostrad. Detta är en urdåliga egenskap när man är vuxen. har fortfarande svårt att ifrågasätta (mycket viktigt att kunna göra) och kunna ta egna initiativ. Var väldigt jobbigt när jag upptäckte att de som en gång var bra hos mig, nu var dåliga egenskaper.
    Har uppfostrat mitt barn att ifrågasätta och bestämma själv. Han har t ex bestämma vad han ska ha på sig sen han var 1,5 år. Han behöver inte äta upp maten och behöver inte smaka på nytt om han inte vill. han har fått komplimanger för att han är så väluppfostrad och lätt att ha att göra med.

• Natulcien
    Anonym (snäll) skrev 2014-08-08 21:53:29 följande:

Jag var den snälla flickan som nästan alltid gjorde som jag blev tillsagd och aldrig sprang iväg eller var högljudd, ansågs väldigt väluppfostrad. Detta är en urdåliga egenskap när man är vuxen. har fortfarande svårt att ifrågasätta (mycket viktigt att kunna göra) och kunna ta egna initiativ. Var väldigt jobbigt när jag upptäckte att de som en gång var bra hos mig, nu var dåliga egenskaper.
    Har uppfostrat mitt barn att ifrågasätta och bestämma själv. Han har t ex bestämma vad han ska ha på sig sen han var 1,5 år. Han behöver inte äta upp maten och behöver inte smaka på nytt om han inte vill. han har fått komplimanger för att han är så väluppfostrad och lätt att ha att göra med.

Ja, väluppfostrad är ju tyvärr inte alltid så bra, om självkänslan har offrats på vägen, så som det kan bli med en alltför auktoritär uppfostran.
    Hur upplever du att du blev fostrad?
  • alla har olika åsikter

Vi skäller och höjer rösten åt våran snart 3 åring. Om sonen tex kastar något får han en varning, gör han om det så blir han av med leksaken och tillsagd.

Han ska äta det som serveras, vill han inte äta eller äta tillräckligt blir han tillsagd att han inte får mat senare bara för han vägrade äta just då. Gnäller han senare om att han är hungrig säger vi åt honom att han skulle ätit när maten serverades och får vänta till nästa mål.

• Anonym (Sol)
    Anonym (Skillnad) skrev 2014-08-08 21:46:10 följande:

Jo man trodde ju det. Innan.

Aha det va tvärt emot Altså ...(-:
  • Anonym (Ma)
    Natulcien skrev 2014-08-08 21:48:11 följande:
    Visst ger erfarenhet kunskap, men man vet ju inte, per automatik, mer om uppfostran bara för att man har 3 eller 7 barn.
    Och även om man bara har ett barn, eller inga alls, så har man sannolikt själv haft syskon och kanske har nära relationer med syskonbarn eller vänners barn och därmed ganska god inblick i att barn är olika och funkar olika...
    Jag har pratat med föräldrar med många barn som, enligt min uppfattning, har haft en ganska skrämmande syn på barnuppfostran.
    Jag tycker att synen man har på barnuppfostran ofta går hand i hand med den människosyn man har, och den är oftast densamma oavsett om man har 0, 2 eller 6 barn...
    Nej, det har du helt rätt i. Och jag tror inte att man vet och kan mer per automatik för att man har fler barn. Men en kombination av att ha många barn och vara pedagogiskt påläst tror jag är en väldig fördel i en diskussion, då åtminstone jag får ett förtroende för en sådan person. (Då man sett hur barnen varit/blivit även i vuxen ålder)

Dock är det sällan som jag upplevt att människor utan barn eller med bara ett har "bredden" i sitt resonemang. Det saknas ofta erfarenhet. Det är ju först när man får egna barn som det blir skarpt läge egentligen. Precis som jag: Jag hade 7 syskon och mycket barn omkring mig under hela uppväxten, men inte förstod jag barnuppfostran på riktigt förrän jag fick egna barn. Dock märker jag såklart att jag har ett liknande förhållningssätt mot mina barn som mina föräldrar hade mot oss. Men det är nog också för att jag sett att det funkat och vi har vuxit upp till trygga och väluppfostrade individer. (För ingen av oss är lika men vi har en nära relation, vilket jag även ser som ett kvittto på att de lyckats med att få oss att känna oss trygga med den vi är, oavsett hur vi är)

Och självklart för jag gärna en diskussion med någon utan barn/med ett barn. (Jag skrev utifrån erfarenhet att jag sällan diskuterar med någon utan barn eller med bara ett) Dock ska det ju helst vara någon som är väldigt påläst och kan resonera kring pedagogik och psykologi. Det finns ju många förskolepedagoger och lärare som inte har egna barn, men som jag ändock har stort förtroende för när det gäller barnuppfostran. Såklart.
  • Gena

Många intressanta kommentarer. Blir dock lite irriterad att vissa anser att det är något negativt med ett lugnt barn som inte trotsar hela tiden - att de inte skulle ha någon egen vilja och få problem som vuxna. Så tror jag inte alls att det är. Det är inte alls något negativt att vara lugn.

Min son är väldigt lätt att handskas med. Tror det är enklare när man har ett barn att undvika konflikter. Dessutom behöver inte barnet konkurrera med någon annan om föräldrarnas uppmärksamhet, vilket minskar risken för konflikt. Jag tror att min son trotsar väldigt lite eftersom jag lyssnar på honom och respekterar hans känslor och åsikter. Det inte samma sak som att alltid låta honom få som han vill, men jag tror det är lättare att få ett barn att göra som man vill om man bekräftar vad det känner, typ "vad synd att vi måste gå från parken nu när du hade så kul" istället för "sluta fåna dig". Om man har ett barn har man mer tålamod och tid.

Det är många i tråden som påpekar att barn är olika. Därför tror inte jag att alla typer av uppfostringar passar alla barn. Själv var jag extremt känslig som barn och tog tillsägelser väldigt personligt. Jag kan fortfarande komma ihåg vissa gånger jag blev tillsagd alldeles för strängt av vuxna. Jag tog jätteilla vid mig och mådde dåligt långt efteråt. Det var helt fel taktik att använda mot ett barn som jag.

• Anonym (F11)
    alla har olika åsikter skrev 2014-08-08 22:00:16 följande:

Han ska äta det som serveras, vill han inte äta eller äta tillräckligt blir han tillsagd att han inte får mat senare bara för han vägrade äta just då. Gnäller han senare om att han är hungrig säger vi åt honom att han skulle ätit när maten serverades och får vänta till nästa mål.

Är du själv alltid hungrig när det serveras mat? Du har själv aldrig blivit hungrig mellan två måltider och tagit en frukt eller en smörgås?
Svar på tråden ni med väluppfostrade barn, får ni också trist attityd av curlingföräldrarna?